BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: The broken car of Lance Stroll of Canada and Aston Martin F1 Team is seen on the track after a crash during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Clive Rose/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Ahelyett, hogy csökkenne, egyre több az ismeretlen a Pirelli gumijainak bakui meghibásodása körül, az Aston Martin ugyanis megcáfolta az olasz gyártó F1-es főnökének kijelentését. Eközben a McLaren szeretné, ha végre elárulnák, hogy pontosan mit csinált a Red Bull és a silverstone-i gárda az abroncsaival.
Alighogy elcsitult a vihar a hajlékony hátsó szárnyak ügyében (az érintett csapatok a Francia Nagydíjra megerősített szárnyakkal érkeztek az új terheléses tesztek teljesítésének érdekében), kirobbant a vita a Pirelli gumijainak bakui defektjei körül. Mint ismert, az Azeri Nagydíjon Max Verstappen és Lance Stroll is bal hátsó defekt miatt esett ki, az olasz gyártó vizsgálata pedig megállapította, hogy az abroncsok működtetési körülményei okozták a meghibásodást.
Ez részben azt jelenti, hogy mindkét istálló az előírtnál alacsonyabb guminyomással körözött a versenyen, legalábbis Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke szerint, aki kerek-perec kijelentette ezt a Francia Nagydíj helyszínén. Csakhogy Otmar Szafnauer, az Aston Martin csapatfőnöke tagadott, miközben Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nem biztos benne, hogy a bakui futam után bevezetett módosítások megakadályozzák a további defekteket.
„Mindig ráhagyással dolgozunk az értékek meghatározásánál, hogy biztosra menjünk, semmi sem fog történni. Most megtanultuk, hogy ez a ráhagyás valószínűleg nem elég nagy" – nyilatkozta Isola a Paul Ricard-pályán.
A Pirelli F1-es főnöke arra célzott ezzel, hogy mivel csak a futam előtt mérték, hogy a csapatok betartják-e a minimum guminyomásra vonatkozó értékeket, úgy kalkuláltak, hogy még ha menet közben csökken is a nyomás a gumikban, az se legyen kockázatos.
A szakember ugyanakkor kiemelte, hogy Bakuban csak a Red Bull és az Aston Martin gumijainak működtetésével kapcsolatban merült fel az a körülmény, ami a meghibásodáshoz vezetett.
„Ezt fontos hangsúlyozni, mert számos gumit leellenőriztünk különböző autókról, és nem találtunk semmi furcsát, meghibásodásra utaló jelet vagy olyasmit, ami azt mutatta, hogy a gumi a határon lett volna" – mondta Isola, majd hozzátette, hogy mindig egyensúlyozniuk kell az előírt értékek és a gumi teljesítménye között, a Bakuban történtekre pedig reagálniuk kellett, és ezt is tették.
Isola szavait ugyanakkor Otmar Szafnauer egy az egyben megcáfolta, és kijelentette, hogy nem csak a futam előtt, de közben is az előírást betartva, a minimum nyomásértékek fölött voltak. „Együtt dolgoztunk az FIA-val és a Pirellivel, hogy kivizsgáljuk az okokat és megosztottunk minden adatunkat, mindenünket, amink volt. Nem volt gond az autóval, vagy bármi ilyesmi, az autó teljesen rendben volt. A gumi vagy az oldalfala nem dörzsölődött össze semmivel, mi pedig jóval az FIA és a Pirelli által meghatározott határértéken belül voltunk" – nyilatkozta Szafnauer, aki meglepődött a Pirelli vizsgálatának azon következtetésén, hogy a csapata túl alacsony guminyomást használt.
Követtük az előirányzott értékeket, és soha de soha nem voltunk a minimum nyomás alatt.
Stabil guminyomásunk volt, ami magasabb volt, de ez normális, mert általában ez a helyzet. A rajtrácson ellenőrzött érték pedig a minimum fölött volt. Nem tudom, hogy ők mit vártak, de azt gondolom, hogy a nyomás emelkedését, velünk pedig pontosan ez történt – magyarázta a csapatfőnök, majd a Racefans kérdésére megerősítette, hogy az adataik alapján a Safety Car-fázist kivéve végig az előírtnál magasabb volt a nyomás az abroncsaikban. – Igen, mindig fölötte voltunk, viszont a biztonsági autós fázis alatt szerintem mindenkié a határérték alá esik."
Az FIA és a Pirelli a Francia Nagydíjtól egy sor változtatást vezetett be a gumikkal kapcsolatos teendők szabályozására, többek között 2 PSI-vel emelte a hátsó gumik előírt minimumnyomását. Szafnauer elmondta, hogy miként eddig, úgy ezután is követni fogják az előírást, „mert ez valós és komoly probléma, aminek a végére kell járni."
A Red Bull nem biztos benne, hogy nem lesz újabb eset
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is megszólalt a Francia Nagydíj helyszínén a gumiügyben, ám ő nem beszélt arról, hogy a bakui futam közben az előírt értékek alatt volt-e a nyomás a csapat autóinak gumijaiban.
Azt azonban elmondta, nem biztos benne, hogy a minimumnyomás növelése megakadályozza, hogy a Paul Ricard-versenypályán ne történjenek újabb meghibásodások.
„Először is örülünk neki, hogy egyetlen pilóta sem sérült meg, mivel abban az egyenesben a falak közelsége mellett sosem jó baleseteket látni – mondta Horner. – Teljes mértékben együtt dolgoztunk a Pirellivel és a FIA-val, hogy megpróbáljuk megérteni a történteket, mert követtük a Pirelli előzetes iránymutatását.
Ezek után fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy miért történt ez? Az eredmény az lett, hogy növelték a minimumnyomást. Hogy 2 PSI elég megelőzni, hogy ismét valami hasonló történjen? Ezt nem tudom."
„Nyilván a Pirellire és az ő technikai szakértelmükre kell támaszkodnunk, és remélhetőleg nem fogunk olyan baleseteket látni, mint amilyeneket Azerbajdzsánban" – tette hozzá a csapatfőnök.
A McLaren sem lát tisztán
Az egész gumiügyben talán az a leginkább zavarbaejtő, hogy még mindig nem szolgált a Pirelli pontos magyarázattal arról, hogy valójában mi volt az oka Verstappen és Stroll defektjének. A McLaren-csapatfőnök Andreas Seidl szerint is „gondosan megválogatott szavakkal írt közleményekben" senki nem jelentette ki, hogy mi pontosan mit csinált a két csapat, amit a többiek nem, hiszen a Pirelli is csak annyit mondott, hogy a „gumik várttól eltérő működtetési körülményei" okozták a hibát, amibe nem csak az tartozik bele, hogy alacsonyabb volt bennük a nyomás.
Seidl szerint sajnálatos, hogy nem láthatnak tisztán az ügyben. „Ami egy kicsit csalódás a számunkra, hogy nincs nagyobb átláthatóság azzal kapcsolatban, hogy mi történt, mivel biztonsági szempontból ez egy kritikus téma. Normális esetben ez egy jó gyakorlat volt a múltban más ügyeknél.
Az ilyen esetekben volt átláthatóság a történtekkel kapcsolatban, ez azonban most nem történt meg a csapatok felé. Úgyhogy ez egy kicsit csalódáskeltő."
A McLaren csapatfőnöke azon az állásponton van, hogy a Pirelli nem hibázott, ezért szerinte a rengeteg módosításra sem volt szükség a gumikra vonatkozó technikai direktívában. „Rengeteg kritika van a levegőben a Pirelli felé, az ilyesmit azonban mi nem támogatjuk. Szerintem a Pirelli biztonságos gumival állt elő az idei szezonra.
Ha a szabályok szerint működtette valaki az autóját és követte a Pirelli előírásait, akkor nem volt gondja a gumikkal.
Ezért gondolom azt, hogy mindenkinek, a teljes paddocknak fontos lenne az átláthatóság annak megértéséhez, hogy mi történt valójában és mi okozta ezeket a meghibásodásokat."
„A mi szemszögünkből nézve nem igazán volt szükség [a kiegészített technikai direktívára], mivel a szabályok már eddig is világosak voltak. Világos oka van annak, hogy miért vannak érvényben a Pirelli előírásai és ezek a szabályok. Mi csapatként teljes mértékben tisztában vagyunk ezzel, és tudjuk, hogy felelősségteljesen kell eljárnunk az előírásokkal a szabályok keretein belül, hogy biztosítsuk, hogy ne legyenek meghibásodások és ne tegyük kockára a versenyzőink testi épségét.
A technikai direktíva semmit nem változtat azon, amit eddig csináltunk, vagy amit most kell csinálnunk. Amint mondtam, a szabályok eddig is világosak voltak."
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke azonban azon a véleményen volt, hogy kellett a tisztázás. „Egyértelmű volt, hogy néhány dolgot világossá kell tenni" – nyilatkozta a Sky Sportsnak.