Az idei szezon első tripla hétvégéjének a második felvonása következik, hiszen a Francia Nagydíj után egy héttel jön a Stájer Nagydíj. Ebből máris ki lehet találni, hogy Ausztriában idén is két futamot rendeznek, amelyek közül az elsőt a tartományról, a másodikat az országról nevezik el. Az F1 azok után döntött így, hogy előbb Kanadai, majd a helyére beugró Török Nagydíjat is törölni kellett.
Nem mintha a végeredményt bármilyen mértékben is befolyásolná, de sokakban felmerülhet a kérdés, hogy miért nem fordított sorrendben tartják meg a versenyeket. Tavaly nem csupán Spielbergben, hanem Silverstone-ban és Szahírban is kétszer csaptak össze a pilóták, és mindhárom alkalommal az első volt a hagyományos elnevezésű viadal. Nos, hivatalos magyarázat nincs, de a választ minden bizonnyal az eredeti versenynaptárnál kell keresni, amelyben az Osztrák Nagydíjnak ugyanazon a hétvégén volt a helye, mint most. Innentől kezdve pedig nyilvánvalóan kevesebb adminisztrációs feladatot igényelt, hogy azt nem tolták el más időpontra.
A pálya először az Österreichring, majd az A1-Ring nevet viselte, 2014-ben viszont már Red Bull Ringként tért vissza az F1-be,
hiszen korábban Dietrich Mateschitz, az energiaitalos vállalat társalapítója és -tulajdonosa megvásárolta és felújította az aszfaltcsíkot, illetve az azt körülvevő komplexumot.
Ami magát a pályát illeti, a versenyzők egy kör alatt 4318 métert tesznek meg, ami az ötödik legrövidebb távolság az idei versenynaptárban. Ennek ellenére a köridő tekintetében már első helyen áll, ami leginkább annak köszönhető, hogy a versenyzőknek nem kell sokszor lassítaniuk. A pálya ugyanis 10 kanyarból áll, ami a legkevesebb a mostani szezon helyszínei közül, ráadásul a 2-est, az 5-öst és a 8-ast a versenyzők padlógázon teljesítik. Ennek következtében a köridő 73 százalékában állnak a gázpedálon, ez a szám pedig csak Monzában magasabb.
A kevés kanyar ellenére a fékeket viszonylag nagy terhelés éri, hiszen a pályán három nagyobb féktáv is található, amiből kettő kifejezetten kemény.
Utóbbi a Mercedes meghatározása szerint azt jelenti, hogy a pilótára legalább 4 tizedmásodpercen keresztül minimum 4 g-s erő hat. Erről a Haasnak vannak a legkellemetlenebb emlékei, hiszen a tavalyi idénynyitót Kevin Magnussennek és Romain Grosjeannak is fékhiba miatt kellett feladnia.
A pilótákra azonban nem csupán a lassulás, hanem a kanyarodás miatt is komoly erők hatnak. A 9-es kanyar ebből a szempontból egyáltalán nem kíméli a nyakizmokat, hiszen a versenyzőknek 5,1 g-t kell kibírniuk, amikor áthaladnak ezen a szakaszon. Ez a harmadik legmagasabb érték az év összes kanyarját figyelembe véve.
A mezőny dolgát a 69 méteres szintkülönbség sem könnyíti meg, de az agresszív rázókövek ennél sokkal nagyobb fejfájást okozhatnak,
hiszen a felfüggesztés és a padlólemez is könnyen megsérülhet. 2020-ban a Mercedes küszködött nagyon ezzel a problémával, olyannyira, hogy az Osztrák Nagydíjon mindkét versenyzőjüket utasították, hogy kerüljék a kerékvetőket.
„A Red Bull Ring kiváló tesztet jelent egy Forma-1-es autó számára, hiszen erőre, valamint aerodinamikai és fékezési hatékonyságra is szükség van – foglalta össze a Red Bull Ringgel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat Dave Robson, a Williams vezető teljesítménymérnöke. – A stájer hegyek lenyűgöző kilátást nyújtanak, ugyanakkor az autót is hatalmas kihívások elé állítják. A nagy szintkülönbségek, illetve a tengerszint feletti magasság jelentősen hat a kocsi teljesítményére.
A pálya felülete pedig a gumikra ró nagy terhet.”
Robson utolsó mondatának némileg ellentmond, hogy a Pirelli egy kiállást jósol, mint ahogyan a tavalyi Stájer Nagydíjon is ez volt a helyzet. Franciaországban azonban mindenkit megviccelt a váratlan mértékű gumikopás, így óvatosnak kell lenni ezzel a kijelentéssel, főleg annak tudatában, hogy az olasz gyártó ezúttal is a C2-es, a C3-as és a C4-es keveréket bocsátja a csapatok rendelkezésére.
Az időmérőn, azon belül is főleg a Q1-ben rendkívül fontos lesz, hogy a versenyzők jól helyezkedjenek, ugyanis a rövid pálya miatt könnyen előfordulhatnak feltartásos esetek. A futammal kapcsolatban pedig annyit érdemes megjegyezni, hogy az eseménytelenségtől vélhetően senkinek nem kell tartania, hiszen a három DRS-zóna bőven biztosít előzési lehetőséget. Persze az sem biztos, hogy lehet majd használni az állítható hátsó szárnyat, de erre majd később térünk ki.
Múlt héten a Red Bull hatalmas pofont osztott ki a Mercedesnek, hiszen Max Verstappen révén olyan pályán győzték le a címvédőt, amelyen Lewis Hamilton az előző két alkalommal simán diadalmaskodott. Christian Horner, a bikások csapatfőnöke meg is jegyezte, hogy innentől kezdve bárhol felülkerekedhetnek riválisukon, és bár lehet, hogy az optimizmus kissé elhamarkodott, a mostani hétvége előtt kétségtelenül bizakodhatnak.
A Red Bull ugyanis az elmúlt években kifejezetten jól ment hazai pályáján.
Verstappen 2018-ban és 2019-ben is megnyerte a futamot, a tavalyi első versenyen pedig a 2. pozícióban autózott, mielőtt műszaki hiba miatt kiszállt a harcból. Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy bár a biztonsági autós fázisok miatti eltérő taktika is kellett hozzá, Alexander Albonnak jó esélye volt a győzelemre a 2020-as szezonnyitón, amíg Hamilton meg nem forgatta.
A koronavírus-járvány előtt ráadásul nemcsak a Red Bull, hanem valamilyen szinten Verstappen is hazai pályaként tekinthetett a Red Bull Ringre, hiszen rengeteg honfitársa látogatott ki a helyszínre. Kérdés, hogy a Holland Nagydíj visszatérése és a jelenleg is tartó pandémia mennyit változtat ezen.
Ennek kapcsán le kell szögezni, hogy a jelenlegi ausztriai törvények értelmében ezen a hétvégén még nem lehet teltházas futamot rendezni.
A Mercedes ugyan tavaly mindkét versenyt megnyerte, de az első a már említett okok miatt közel sem volt sima, az azt megelőző két év pedig kifejezetten problémás volt számukra: 2018-ban mindkét pilóta kiesett, egy évvel később pedig túlmelegedés miatt nem hozhatták ki a maximumot az autóból.
Toto Wolff csapatfőnök a szokásos futamelőzetesében kiemelte, hogy tavaly jól szerepetek a Red Bull Ringen. Az osztrák üzletember emellett hozzátette, szerinte örömteli, hogy nincs szünet az előző és a következő nagydíjhétvége között, hiszen így azonnal meglesz az esélyük a javításra.
Ha a csapat számára nem is kedvezőek az előjelek, Valtteri Bottas bízhat a jó eredményben. A finn pilóta ugyanis azóta, hogy a Mercedeshez igazolt, csupán egyszer kapott ki Hamiltontól a Red Bull Ringen rendezett versenyen, ráadásul 2017-ben és tavaly megnyerte az Osztrák Nagydíjat.
Le Castellet-ben egyértelműen látszódott, hogy normál pályán a többi istálló messze elmarad a Red Bull és a Mercedes szintjétől, és normál körülmények között most is szinte biztosan ez lenne a helyzet.
Azonban nagyon úgy tűnik, hogy ez a hétvége sok minden lehet, csak normális nem.
Az előrejelzések alapján ugyanis mindhárom napon eső várható. A prognózisok szerint szombaton lesznek a legkevésbé extrém körülmények, aznap délutánra ugyanis enyhe, de állandó csapadékot jósolnak. Pénteken és vasárnap ellenben zivatarokra lehet számítani.
Ha pedig valóban így lesz, akkor az akár a többi csapatnak is esélyt adhat, hiszen a szintén esőben induló Emilia Romagna Nagydíj is bebizonyította, hogy ilyen körülmények között Verstappennél és Hamiltonnál is megnő a hiba esélye, a csapattársaikról nem is beszélve.
Ennek következtében az eső akár egy dobogós hely megszerzésére is lehetőséget adhat a középcsapatoknak.
A Ferrari esetében különösen fontos lenne egy szép eredmény, hiszen az előző versenyen nagyon csúnyán leszerepeltek, és az is bebizonyosodott, hogy nem ők az esélyesei a konstruktőri bajnokság 3. helyéért folytatott csatának.
A hátsó régióból alighanem George Russell örülne a legjobban az extrém körülményeknek, hiszen Olaszországban kiválóan szerepelt ilyen helyzetben, és a pontszerzés felé haladt, amikor megtörtént az emlékezetes ütközése Bottasszal. A brit pilóta azonban abból a szempontból mindenképpen hátrányban lesz, hogy a Francia Nagydíjhoz hasonlóan
ezúttal is kihagyja az első szabadedzést, és Roy Nissany ül be a helyére.
Az Alfa Romeo szintén rendszeresen cserél pilótát a péntek délelőtti gyakorlásra, azonban most nem ezért kerülnek szóba, hiszen végig Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi lesz a volán mögött. Amellett viszont nem lehet elmenni, hogy a márka ezen a napon ünnepli fennállásának 111. évfordulóját.
Erről természetesen az F1-es csapat is meg fog emlékezni, ami az autó festésén is látszódik majd. A csapat tájékoztatása szerint a két pilóta még a mai napon lerántja a leplet az ideiglenes külsőről. A jubileumról egyébként a pilóták sem feledkeztek el. „Remélem, szerzünk pár pontot ezen a hétvégén, szép születésnapi ajándék lenne ez az Alfa Romeónak” – jelentette ki Räikkönen.