F1 dirvers drive behind the safety car during preliminary laps as the race is postponed over rainy weather during the Formula One Belgian Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 29, 2021. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Vágólapra másolva!
Nemcsak Lewis Hamilton, hanem másik két világbajnok is nekiment az F1-nek amiatt, ahogyan a vasárnapi Belga Nagydíj végét kezelte. Abban ugyanakkor kiálltak a döntéshozók mellett, hogy nem engedték versenyezni a mezőnyt Spában.
A harmadik helyen végezve és ezáltal az elsők között nyilatkozva Lewis Hamilton fakadt ki a legkorábban a gyakorlatilag versenyzés nélkül véget ért Belga Nagydíj után amiatt, hogy az F1 döntése nyomán a mezőny megtett két kört a biztonsági autó mögött annak érdekében, hogy hivatalosan versenyként könyveljék el azt, ami valójában nem volt az, és kioszthassák az eredetileg odaítélendő pontok felét. Nem a hétszeres világbajnok volt azonban az egyetlen, aki kritizálta ezt a döntést.
Hamilton felháborodását követően többekkel együtt a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel és a kétszeres világbajnok Fernando Alonso is csatlakozott azok táborához, akik szerint nem volt helyénvaló versenyként elkönyvelni a két biztonsági autós kört, és így pontokat sem lett volna szabad osztani.
Ez egy vicc. Ha értékelni akarják az időmérőt, akkor azért kellene pontokat osztani
– fakadt ki Vettel. – Mit csináltunk ma? Nem tudom. Azt gondoltam, hogy a versenytáv 25%-át meg kell tenni a pontszerzéshez. Ebből is látszik, hogy milyen öreg vagyok" – utalt arra, hogy korábban mi volt a szabály.
„Szomorú érzés ez, mert a szurkolók egész hétvégén csodálatosak voltak, a rossz idő ellenére mindig támogattak minket. Jó őket újra a lelátókon látni. Nem érdemelték meg ezt az időjárást. Nem lehet hibáztatni miatta senkit, de ma nem tudtunk versenyezni” – nyilatkozta Alonso.
Az egyetlen, amivel nem értek egyet, hogy miért kellett megtenni két kört és kiosztani a pontokat, hiszen nem versenyeztünk.
Nem volt esélyünk pontokat szerezni, sokunknak nem volt. A 11. helyen végeztem, nem volt egyetlen versenyköröm sem, hogy pontot szerezzek, és nem is szereztünk. Ez megdöbbentő, de ezt a döntést hozták. Képtelenség volt ma versenyezni, ahogy az látszott is. A piros zászló vagy a biztonsági autó mögötti körözés volt a maximum. Úgyhogy hogyan lehet pontokat osztani, miközben nem volt verseny? Csak azért tettünk meg három kört, hogy ki lehessen osztani a pontokat, mert a körülmények ugyanolyanok voltak, mint azelőtt. Furcsa volt, az biztos."
A szombati időmérő edzésen óriásit bukó, a váltócseréért kapott büntetése okán csak a 14. helyről induló Lando Norris is ugyanígy gondolta, azzal együtt is, hogy Daniel Ricciardo 4. helyével a McLaren megelőzte a konstruktőri pontversenyben a Ferrarit. „Nem hiszem, hogy pontokat kellett volna osztani a mai napért. Ha megteszünk valamennyi kört... De hogy a biztonsági autó mögött körözünk, és ezért többen pontokat kapnak... Talán az ellenkezőjét mondanám, ha első lettem volna és szereztem volna egy csomó pontot. Nem tudom.
Még ha ez kedvezett is nekünk és Daniel nem kevés pontot hozott a Ferrarin, nem érzem úgy, hogy megérdemelten kaptak pontokat, mivel végső soron nem is volt verseny."
Alonsóhoz és Norrishoz hasonlóan a hungaroringi rajtbalesetért megbüntetett, így csak a 14. helyre felsorakozó Valtteri Bottasnak sem volt lehetősége a javításra, de ő valamivel finomabban nyilatkozott. „Ami engem illet, nem voltam pontszerző helyen, és nem is volt esélyem odakerülni. Nem gondolom, hogy ezt versenynek lehet tekinteni. De ez van, az biztos, hogy nem volt egyszerű döntést hoznia az F1-nek, és végül így döntöttek."
Nem lehetett versenyt rendezni
A versenyzők már a megszakítás és a biztonsági autós körök során is úgy vélték (az élen haladó Verstappent kivéve), hogy a körülmények nem alkalmasak a futam megrendezésére, ehhez pedig a verseny leintése után is tartották magukat, és például a pontosztást kritizáló Vettel is azon a véleményen volt, hogy Michael Masi versenyigazgatónak nem volt más választása, mint nem elengedni a mezőnyt.
„A biztonsági autó tempója nagyon lassú nekünk. Az ötödik helyen haladtam, és alig láttam valamit. Figyelnem kellett, hogy ne tévesszem szem elől Daniel [Ricciardót], mert az ember nagyon-nagyon későn látta meg az elöl haladó autó hátulján levő fényt, miközben az autók rengeteg vizet vertek fel. Gondolom hátrébb még ennél is sokkal rosszabb volt a helyzet. Valószínűleg ez volt a helyes döntés, de nagy csalódást jelent, különösen a szurkolóknak, akik a pálya mellett szenvedtek ma" – nyilatkozta a négyszeres világbajnok.
„A versenyzéssel az a gond, hogy az autók egymást követik, nem lehet a pilóták között 15 másodperces szünettel elindítani a futamot. Senki sem akarja, hogy bárki megsérüljön. Mi sem akarunk megsérülni az autóban ülve, és azt sem akarjuk, hogy a nézőknek baja essen. Mindig ez az első számú prioritás.
Valószínűleg nem volt egy népszerű döntés, a körülményeket figyelembe véve alighanem így volt a helyes."
Ugyanígy gondolta Carlos Sainz, a Ferrari versenyzője is, aki szerint a pályán levő vízzel még csak-csak megbirkóztak volna, ilyen látási viszonyok mellett azonban nagy volt az esélye egy óriási balesetnek. Ez pedig a spái pálya egyes részein katasztrofális következményekkel járhatott volna, elég csak Anthoine Hubert 2019-es tragédiájára, az idei spái 24 óráson, vagy a hétvégi W Series-futamon történtekre gondolni. Ezen versenyek mindegyikén a falba csapódó autóba rohantak bele mások, miközben a látási viszonyokkal nem volt probléma.
„Ma lehetett volna egy super pole, egyenként át tudtunk volna menni az Eau Rouge-on, nem ez volt a gond. A probléma a látási viszonyokkal volt. A biztonsági autó mögött teljesen lehűlnek az abroncsok, az ember pedig vakon megy bele az Eau Rouge-ba és az utána következő egyenesbe.
Ha valaki megforog előtted a hideg gumin... Én mondom, ha a tizedik helyezett összetöri magát, a 20. helyezettig mindenki eltalálja,
ez pedig olyan hely, ahol 300-nál hatalmas baleset történhet" – vélekedett a spanyol.