ZANDVOORT, NETHERLANDS - SEPTEMBER 03: Red Bull Racing Team Principal Christian Horner and Mercedes GP Executive Director Toto Wolff talk in the Team Principals Press Conference during practice ahead of the F1 Grand Prix of The Netherlands at Circuit Zandvoort on September 03, 2021 in Zandvoort, Netherlands. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Újabb fronton csatározhat egymással a Red Bull és a Mercedes, miután mindkét csapat saját támogatottjának szeretne másik istállónál ülést biztosítani 2022-re. Az Alfa Romeónál és a Williamsnél vannak még kiadó helyek, előbbinél Kimi Räikkönen csapattársa is távozhat.
A Holland Nagydíj helyszínén teljes fordulatra kapcsolt az idei pilótakeringő, és egy ideig még ezen is fog pörögni, mielőtt várhatóan a következő hetekben minden dominó a helyére kerül. A fő témát már kevésbé a tulajdonképpen borítékolható George Russell-Mercedes házasság jelenti, sokkal inkább a Williams és az Alfa Romeo felszabaduló ülései körül zajlik az élet.
A Red Bull mindenáron szeretné F1-es üléshez juttatni tavaly lefokozott, teszt- és tartalékpilótai szerepkörre kárhoztatott, emellett a DTM-ben versenyző Alex Albont, miközben a Mercedes is ugyanezen dolgozik Formula E-istállójának bajnok pilótájával. Mindez pedig újabb frontot nyithat a két csapat rivalizálásában.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke Zandvoortban elmondta, hogy az Alfa Romeo és a Williams (előbbinél Räikkönen visszavonulása, utóbbinál Russell Mercedeshez szerződése szabadít fel biztosan egy helyet) is érdeklődik a 38 F1-es futamnyi tapasztalattal bíró, az F1-ben 2019-ben és 2020-ban versenyző Albon iránt, ők pedig szeretnének segíteni a thai-brit pilótának, mivel „megérdemli, hogy a Forma-1-ben legyen." Nyilatkozatai során Horner erre ugyan nem tért ki, ám az Auto Motor und Sport információi szerint nem véletlen, hogy a Red Bullnak ennyire fontos lett Albont visszahozni az F1-be.
Az ok: az energilaitalgyártó thai többségi tulajdonosa szeretné ismét a mezőnyben látni a thai versenyzőt, a Red Bull ennek eléréséhez pedig jelentős összeggel finanszírozná mindezt.
Horner a Sky Sports-nak elárulta, hogy Albon „a Williams-t preferálja", de „van néhány akadály", amelyeket le kell küzdeni. Az egyik ilyen akadály lehet a Mercedes, amely a 26 esztendős tartalékpilótáját, az F2-ben 2019-ben, a Formula E-ben 2021-ben a csillagos márkával bajnoki címet nyerő Nyck de Vriest látná szívesen a grove-i csapatban. „Keményen dolgozunk azon, hogy ülést találjunk neki, és
igazán remélem, hogy a Mercedes nem áll a lehetőségének útjába a Williamsnél. Az nagyon-nagyon sajnálatos lenne"
– nyilatkozta Horner Albonról, majd kérdésre, hogy miért tenne ilyet a Mercedes, azt felelte, hogy Albon „red bullos kötődése miatt".
„Remélhetőleg ilyenre nem kerül sor, de vannak lehetőségek néhány csapatnál. A mi prioritásunk, hogy jövőre a mezőnyben lássuk őt. Ha ez nem jön össze, akkor továbbra is nálunk lesz teszt- és tartalékpilóta szerepkörben, mert hihetetlenül nagyra tartjuk őt” – mondta a Red Bull csapatfőnöke, majd elárulta, hogy a Mercedes a háttérben rendesen fúrja is Albont.
Nagyjából négy telefonhívást kapott a szomszéd csapattól, hogy ne menjen oda. Azt mondtam neki, hogy ne foglalkozzon ezekkel."
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke azonban tagad, és azt állítja, hogy nem állna Albon útjába. „Azt hiszem jelenleg minden Alex Albon körül forog, aki, mint azt Christian mondja, megérdemel egy ülést. Igazán jó gyerek, és valószínűleg ő a székfoglaló főszereplője.
Soha nem akadályoznék olyasvalakit, mint Alex Albon. Fantasztikus srác, nagyszerű a személyisége, és személy szerint szomorú voltam, amikor a tavalyi év végén távozott. Ha van esélye visszatérni, akkor szerintem ez a helyes lépés.
Ugyanakkor talán Nycknek is van. Meg kell vizsgálnunk a felszabaduló helyeket a Williamsnél és az Alfánál és megpróbálnunk megoldást találni."
Wolff kérdésre elmondta, nem tudja, mennyire valószínű, hogy az Alfa Romeo vagy a Williams szerződteti a hollandot, de azt kívánja neki, hogy megkapja az esélyt az F1-ben, habár a Formula E-csapatból ebben az esetben elveszítené őt. „Csodáltam a döntését, hogy miután megnyerte a Forma-2-es bajnoki címet, azt mondta, hogy »egy gyári csapat tagja akarok lenni, ezért csatlakozom a Mercedeshez a Formula E-ben ahelyett, hogy a Forma-1-es álmot hajszolnám.«
Most pedig eljött az ideje, hogy az emberek felismerjék a tehetségét és a képességeit, ennélfogva pedig zajlanak egyeztetések.
Számunkra viszont a legfontosabb, hogy a családunk tagja maradjon. Nem akarom elveszíteni őt egy újabb Formula E-szezonra, de nem is akadályoznám meg, hogy bemutatkozzon a Forma-1-ben" – szögezte le az osztrák üzletember.
Hogy a Williams kit választ, egyelőre nem tudni, de az biztosnak tűnik, hogy Nicholas Latifit megtartja jövőre, így csak a Mercedeshez távozó Russell helyét kell betöltenie. Az AMuS szerint Jost Capito csapatfőnök rutinos versenyzőt szeretne, ezért Nico Hülkenberg neve is felmerült, viszont az F1-es mércével mérve újonc De Vries mellett szól, hogy a grove-iak szoros technikai együttműködésben állnak a Mercedesszel és a világbajnok istálló motorjait használják.
A Red Bull ezzel szemben jelentős összeggel támogathatja Albont, aki így Mercedes-motoros autót vezethetne (Wolff ennek aligha örül). Persze jogos a kérdés, hogy miért nem valamelyik saját csapatukban, leginkább az Alpha Tauriban számítanak rá. Horner ezt a kérdést kikerülte annyival, hogy erről Franz Tostot, a testvéristálló csapatfőnökét kell megkérdezni. Az Alpha Tauri még nem jelentette be a jövő évi felállását, de húzóemberként és rendszeres pontszerzőként Pierre Gasly helye garantált, a Honda miatt pedig Cunoda Juki is szinte biztosan maradni fog.
Az Alfa Romeónál két ülés is felszabadulhat
Persze nem egyedül a Williams határozza meg a pilótapiac további alakulását, hiszen Räikkönen visszavonulása miatt egy ülés biztosan felszabadul az Alfa Romeónál is. Ide Valtteri Bottas tűnik befutónak. A finn pilóta Zandvoortban azt nyilatkozta, hogy a dolgok „jól alakulnak", valamint leszögezte, hogy még nem végzett az F1-gyel és több éves szerződést szeretne a következő csapatánál. Bottas Alfa Romeóhoz igazolását az is segítheti, hogy Toto Wolff és Frédéric Vasseur, az Alfa csapatfőnöke baráti kapcsolatot ápol egymással. Vélhetően a Mercedes Russell bejelentésével is már csak arra vár, hogy tisztázódjon Lewis Hamilton jelenlegi csapattársának sorsa.
Ám jogos a kérdés, hogy ha Bottas megy, akkor az Alfa miért érdeklődik Albon iránt is? Az Auto Motor und Sport szerint azért, mert Antonio Giovinazzitól is megválnak, az olasz pilóta pedig már a jövőjét készíti elő, ami valószínűleg a Ferrari Le Mans-i programjában vár rá. A német szaklap szerint a Ferrari-támogatott Robert Shwartzman és Callum Ilott érkezése sem valószínű, mert az olaszoknak komolyan a zsebükbe kellene nyúlniuk, ha ülést akarnak nekik adni.
Ott van azonban lehetséges érkezőként a mindössze 18 éves Sauber-támogatott Théo Pourchaire,
aki tavaly második lett az FIA F3-as bajnokságában, az idén pedig egy győzelemmel jelenleg hatodik helyen áll a Forma-2-ben. Vasseur nemrég nagy jövőt jósolt neki és nem zárta ki, hogy a következő években az Alfa Romeo tagja legyen. Az AMuS szerint az idei Magyar Nagydíj utáni teszten nagy benyomást tett az istállóra, ám kérdéses, hogy ilyen fiatalon be merik-e dobni a mély vízbe. Itt jön a képbe Albon és De Vries.
A fennmaradó ülések gazdára találására már nem kell sokat várni, Vassuer szerint legkésőbb a szeptember 26-i Orosz Nagydíjig dönteni fognak.
Nem tudom, hogy a jövő héten lesz vagy az azutánin, de szerintem most szinte az összes lap a kezünkben van, úgyhogy döntést kell hoznunk.
Ebben az esetben pedig gyorsan megtehetjük ezt. Nem tudom, hogy Monza előtt, Monza után, vagy Szocsi előtt fogjuk ezt megtenni" – nyilatkozta az Alfa Romeo csapatfőnöke.