Extrém kanyarokkal rendezik Verstappen első hazai nagydíját

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Zandvoort
F1 Belgian driver Max Verstappen drives for the first time through the Hugenholtz bend during the first official lap on the renewed circuit of Zandvoort, The Netherlands on March 4, 2020. - The Grand Prix of the Netherlands will take place on this circuit. (Photo by Remko DE WAAL / ANP / AFP) / Netherlands OUT
Vágólapra másolva!
Egy teljesen felújított pályára tér vissza Hollandiába a Forma-1, két különleges kanyar is bekerült Zandvoort új, viszont kevés előzési lehetőséget kínáló vonalvezetésébe. A szurkolók támogatása segítheti Max Verstappent az 1. hely átvételében, de előzetesen a Mercedesnek kedvezhet a várhatóan jelentős gumikopás.

A tervezettnél hét nappal később, négy helyett öt hét szünet után folytatódik a valódi versenyzés a Forma-1-ben, miután a Belga Nagydíj futamát elmosta az eső. Hollandiában jelen állás szerint nem várható hasonló több órás radarfigyelő és időjárás-tippelő bajnokság, 20 fok körüli hőmérsékletre és száraz időre van kilátás.

Három és fél évtized után tér vissza ide a világbajnoki sorozat, de nem a koronavírus miatt felforgatott menetrend következtében, hiszen már 2020-ra is tervezték a versenyt,

csak a tavaszi dátum a járvány első hulláma idején ellehetetlenítette azt.

Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort vasútállomás
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, paddock
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok
Forma-1, Holland Nagydíj, Zandvoort, kamionok

Zandvoort utoljára 1985-ben fogadta a versenyzőket (a mai mezőnyben akkor csak hárman éltek), és az egyik legnagyobb változás a körülményekben, hogy akkor a helyiek csak egy sereghajtó csapatnál lévő pilótának szurkolhattak honfitársként, most viszont javában tombol a Verstappen-mánia. A Red Bull titánjának buzdításáért korábban legalább a szomszédos Belgiumig kellett utaznia a narancssárga seregnek, de idéntől országhatáron belül is kiélhetik szenvedélyüket. Ennyi kárpótlás jár nekik a kitartó spái ázva várakozás után is.

A tripla hétvége középső állomása, a Holland Nagydíj tehát sok szempontból tartogat kérdéseket.

A legtöbb pilótának ismerős a régi-új helyszín

A csapatok gyakorlata adott, hogyan készülnek fel egy új helyszínre. Az előzetesen megkapott vagy távérzékeléssel szerzett információkat a fejlett szimulátorokba betáplálva ma már nagyon jó alapbeállításokat hoznak létre, mielőtt egyetlen métert is megtennének az adott pályán. Még hogy nem egy szimulációban élünk!

1985-ben járt utoljára a Forma-1 Zandvoortban, a jelenlegi mezőnyből hárman láthatták azt a tévében. A képen az 1980-as verseny rajtja Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

De ahogy a pár nappal ezelőtti események megmutatták, a csúcstechnikának is vannak korlátai, és sokszor még az sem egyértelmű, egy verseny megkezdődött-e vagy sem vagy hogy hány körnél tart. Hiába modellezik a csapatok igen valósághűen a környezetet, az előzetesen várthoz képest valamilyen mértékben biztos más lesz az aszfalt minősége, a kerékvetők kialakítása. A felújított pálya átadása óta egyébként alacsonyabb kategóriákban már rendeztek versenyt itt, a nyáron is.

A versenyzőknek szintén a szimulátor jelenti a felkészülés elsődleges formáját, ám többségük nem teljesen ismeretlen környezetben találja majd magát:

mi csak Cunoda Jukinál, Fernando Alonsónál, Kimi Räikkönennél nem találtunk zandvoorti versenyt az F1 előtti karrierjében.

Érdekesség, hogy Sergio Pérez azt állítja, nem vezetett még Zandvoortban, holott 2005-ben és 2006-ban a Forix adatbázisa szerint a Formula BMW mezőnyében megtette. Az érintettek mindenesetre nem indulnak hátrányból, hiszen mint említettük, újraaszfaltozták a pályát, és a nyomvonalon is változtattak a korábbihoz képest. Méghozzá elég látványosan.

Indianapolis oválja ehhez képest semmi

„Olyan pályákat szeretünk tervezni, amik visszaadják a vezetés élményét. Ezt az adrenalint akarjuk kifejezni az egyenesekkel, a kanyarokkal, a rázókövekkel, a döntött ívekkel. Nagy kihívást jelentő pályát akartunk tervezni, amitől remegnek a pilóták" – jelentette ki Jarno Zaffelli, az átalakításokat megálmodó iroda vezetője.

Verstappen 2020-ban a pályán, amikor bemutatóköröket tett meg egy régebbi Red Bull-lal Forrás: AFP/Remko De Waal

A kreativitást azonban behatárolta a szomszédban elterülő lakóövezet és természetvédelmi terület. A célegyenest követő elnyújtott jobbostól a 8-as fordulóig lényegében változatlan maradt a követendő irány az 1985-ös állapothoz képest, azt leszámítva, hogy természetesen biztonságosabbá tették a kerékvetőket és a bukótereket.

A nyomvonal a kör második felétől változott, betoldottak nyújtott kanyarokat és egy lassítót, ahonnan kigyorsítva támadás indítható a célegyenesig a másik autó ellen. Ami a papíron 14-es számmal kanyarként jelenik meg, az valójában egy padlógázos ív, és kuriózummá teszi a pályát: meredeken befelé dől, mint egy amerikai ovál helyszínen, de még az indianapolisi jobbosnál is kétszer meredekebben, 18°-ban.

A zandvoorti pálya alaprajza Forrás: Mercedes

Nem volt egyszerű létrehozni és meggyőzni az FIA-t, hogy van létjogosultsága,

az előírások ugyanis alapvetően nem engednek 5,7°-nál nagyobb oldaldőlésű kanyart

(ez %-ban kifejezve 10%-nak felel meg). Csakhogy e nélkül az autók a számítógépes modell szerint nem tudtak volna padlógázon, nyitott DRS-sel átszáguldani rajta, ami az előzési lehetőség rovására ment volna a célegyenesben. A versenyhétvége előtt azonban bejelentették, hogy a nyitható hátsó szárny mégsem használható ezen a döntött szakaszon, a nyitásával meg kell várni az egyenest, így kb. 350 méterrel rövidebb, alig 700 méteres lesz a zónája. „Az FIA döntött így. Megnézik, hogyan alakul az idei év, adatokat akarnak gyűjteni valós környezetben – nyilatkozta a pályát irányító egykori F1-es pilóta, Jan Lammers. – Nem akarnak [balesetet] kockáztatni."

Hasonlóan meredekké tették a 3-as számú balkanyart is, ám itt nem nagyjából folytonosan tart ki ez a dőlésszög, hanem fokozatosan emelkedik. Így több ívből választhatnak a pilóták a következő "egyenesre", a hátul lévő pedig nagyobb lendületet véve előzési pozícióba kerülhet.

Az utolsó kanyar építés közben Forrás: Foto Chris Schotanus

Amit egyébként nem könnyű előzésre váltani, mert az aszfaltcsík Zandvoortban meglehetősen szűk, különösen a régebbi szakaszon, igazán hosszú padlógázos szakasz és azt követő nagyon kemény féktáv sincs.

– mondta Nyikita Mazepin. A fékeket gyártó Brembo összesítése alapján csak két olyan kanyar található (az 1-es és a 11-es), ahol legalább 200 km/h-nyit lassulnak a pilóták, 300 fölötti tempóról 100 környékére.

Nincs előzetes favorit Hamilton és Verstappen csatájában

Több okból kiegyenlített küzdelemre számítunk a Holland Nagydíjon Lewis Hamilton és Max Verstappen között. A pálya alapból a második legrövidebb (4259 méter) a szezonban, ez rendszerint összerántja a mezőnyt. A versenytáv ebből adódóan 72 kör lesz.

A vonalvezetés a nyújtott utolsó kanyarral és a középgyors, néhol beláthatatlan kanyarokkal, valamint a hullámzó domborzati viszonyokkal (lásd a lenti videón) hasonlít Portimaóéhoz. Ott a két élcsapatból egyik sem emelkedett feltűnően a másik fölé, Hamilton a hatékonyabb beállítással múlta felül Verstappent.

Egy tényező szól a Mercedes, egy a Red Bull ellen, sorrendben a szél és a gumikopás. A tengerpart közelsége széllel jár, márpedig erre érzékenyebb a W12, mint az RB16B, de említhetnénk az emiatt veszélyeztetettek közt a Williamst is. Lehet, hogy az edzéseken sok megforgást fogunk látni, és a beállításoknál is fontos szerepet kaphat a szélirány.

Gumiterhelés szempontjából viszont szélsőséget képvisel Zandvoort, ez a Red Bullnak rossz hír, mert az idei Mercedes jobb az abroncsok óvásában.

A nyújtott kanyarok jelenléte miatt a Pirelli az ötfokozatú skálán az oldalerőket 4-esre, a gumikra ható teljes terhelést a maximális 5-ösre értékelte, ezért a három legkeményebb gumikeveréket viszi el. Korábban három futamon alkalmazták ezt a kiosztást és mindhármat Hamilton nyerte meg, bár Silverstone-ban kellett hozzá egy szabálytalanság is tőle.

Remélhetőleg nem lesznek problémák a gumik túlzott igénybevételével. Ha mégis kialakulna a 2005-ös indianapolisihoz hasonló perpatvar a döntött kanyar miatt, a Pirelli meglépheti a nyomásértékek növelését az edzések után. Ami a motorokat illeti, azok terhelése az enyhébbek közé tartozik, az eddigi pályák közül csak a monacóin és a Hungaroringen volt alacsonyabb a padlógázos szakaszok aránya.

Idén mindhárom futamot megnyerte Hamilton, amikor a három legkeményebb gumit lehetett használni Forrás: AFP/Gabriel Bouys

Új helyszínről lévén szó a pénteki edzésnapon kiemelten fontos lesz, hogy mindenki a lehető legtöbb kilométert tegye meg, a balesetből vagy műszaki hibából eredő időveszteség ezúttal a szokásosnál nagyobb hátrányt okoz. A szél a közeli partról sok homokot hord az aszfaltra, erre is figyelni kell.

Vélhetően az egykiállásos stratégia lesz a legnépszerűbb, főleg úgy, hogy a rövid pályán összetorlódik a mezőny és nehéz tiszta terepet találni. Ez a kerékcserék és az elévágási kísérletek időzítését is megbonyolíthatja. A már említett előzési nehézségek miatt Pierre Gasly rámutott, hogy „a kvalifikáció különösen fontos lesz", szerinte sok tekintetben a monacóihoz hasonlíthat a futam lefolyása. A bukóterek itt sem túl nagyok, és mivel egy részük sóderágy, fű, foglyokat is ejthetnek.

A Holland Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:30-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:00
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:00-
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!