F1 Belgian driver Max Verstappen drives for the first time through the Hugenholtz bend during the first official lap on the renewed circuit of Zandvoort, The Netherlands on March 4, 2020. - The Grand Prix of the Netherlands will take place on this circuit. (Photo by Remko DE WAAL / ANP / AFP) / Netherlands OUT
Vágólapra másolva!
Egy teljesen felújított pályára tér vissza Hollandiába a Forma-1, két különleges kanyar is bekerült Zandvoort új, viszont kevés előzési lehetőséget kínáló vonalvezetésébe. A szurkolók támogatása segítheti Max Verstappent az 1. hely átvételében, de előzetesen a Mercedesnek kedvezhet a várhatóan jelentős gumikopás.
A tervezettnél hét nappal később, négy helyett öt hét szünet után folytatódik a valódi versenyzés a Forma-1-ben, miután a Belga Nagydíj futamát elmosta az eső. Hollandiában jelen állás szerint nem várható hasonló több órás radarfigyelő és időjárás-tippelő bajnokság, 20 fok körüli hőmérsékletre és száraz időre van kilátás.
Három és fél évtized után tér vissza ide a világbajnoki sorozat, de nem a koronavírus miatt felforgatott menetrend következtében, hiszen már 2020-ra is tervezték a versenyt,
csak a tavaszi dátum a járvány első hulláma idején ellehetetlenítette azt.
Galéria: 36 év után visszatért az F1 mezőnye Zandvoortba - Galéria
1/13
2021-08-31 13:27:43 ZANDVOORT - An old Max Verstappen car in the center of Zandvoort. At the beginning of September, the Formula 1 race Dutch Grand Prix Zandvoort will be held at Circuit Zandvoort. REMKO DE WAAL (Photo by REMKO DE WAAL / ANP MAG / ANP via AFP)
Zandvoort utoljára 1985-ben fogadta a versenyzőket (a mai mezőnyben akkor csak hárman éltek), és az egyik legnagyobb változás a körülményekben, hogy akkor a helyiek csak egy sereghajtó csapatnál lévő pilótának szurkolhattak honfitársként, most viszont javában tombol a Verstappen-mánia. A Red Bull titánjának buzdításáért korábban legalább a szomszédos Belgiumig kellett utaznia a narancssárga seregnek, de idéntől országhatáron belül is kiélhetik szenvedélyüket. Ennyi kárpótlás jár nekik a kitartó spái ázva várakozás után is.
A tripla hétvége középső állomása, a Holland Nagydíj tehát sok szempontból tartogat kérdéseket.
A legtöbb pilótának ismerős a régi-új helyszín
A csapatok gyakorlata adott, hogyan készülnek fel egy új helyszínre. Az előzetesen megkapott vagy távérzékeléssel szerzett információkat a fejlett szimulátorokba betáplálva ma már nagyon jó alapbeállításokat hoznak létre, mielőtt egyetlen métert is megtennének az adott pályán. Még hogy nem egy szimulációban élünk!
De ahogy a pár nappal ezelőtti események megmutatták, a csúcstechnikának is vannak korlátai, és sokszor még az sem egyértelmű, egy verseny megkezdődött-e vagy sem vagy hogy hány körnél tart. Hiába modellezik a csapatok igen valósághűen a környezetet, az előzetesen várthoz képest valamilyen mértékben biztos más lesz az aszfalt minősége, a kerékvetők kialakítása. A felújított pálya átadása óta egyébként alacsonyabb kategóriákban már rendeztek versenyt itt, a nyáron is.
A versenyzőknek szintén a szimulátor jelenti a felkészülés elsődleges formáját, ám többségük nem teljesen ismeretlen környezetben találja majd magát:
mi csak Cunoda Jukinál, Fernando Alonsónál, Kimi Räikkönennél nem találtunk zandvoorti versenyt az F1 előtti karrierjében.
Érdekesség, hogy Sergio Pérez azt állítja, nem vezetett még Zandvoortban, holott 2005-ben és 2006-ban a Forix adatbázisa szerint a Formula BMW mezőnyében megtette. Az érintettek mindenesetre nem indulnak hátrányból, hiszen mint említettük, újraaszfaltozták a pályát, és a nyomvonalon is változtattak a korábbihoz képest. Méghozzá elég látványosan.
Indianapolis oválja ehhez képest semmi
„Olyan pályákat szeretünk tervezni, amik visszaadják a vezetés élményét. Ezt az adrenalint akarjuk kifejezni az egyenesekkel, a kanyarokkal, a rázókövekkel, a döntött ívekkel. Nagy kihívást jelentő pályát akartunk tervezni, amitől remegnek a pilóták" – jelentette ki Jarno Zaffelli, az átalakításokat megálmodó iroda vezetője.
Próbáltunk rájönni, a pálya lelkét hogyan tehetnénk még egyedibbé, vagy hogyan hozhatnánk létre egy újat.
A kreativitást azonban behatárolta a szomszédban elterülő lakóövezet és természetvédelmi terület. A célegyenest követő elnyújtott jobbostól a 8-as fordulóig lényegében változatlan maradt a követendő irány az 1985-ös állapothoz képest, azt leszámítva, hogy természetesen biztonságosabbá tették a kerékvetőket és a bukótereket.
A nyomvonal a kör második felétől változott, betoldottak nyújtott kanyarokat és egy lassítót, ahonnan kigyorsítva támadás indítható a célegyenesig a másik autó ellen. Ami a papíron 14-es számmal kanyarként jelenik meg, az valójában egy padlógázos ív, és kuriózummá teszi a pályát: meredeken befelé dől, mint egy amerikai ovál helyszínen, de még az indianapolisi jobbosnál is kétszer meredekebben, 18°-ban.
Nem volt egyszerű létrehozni és meggyőzni az FIA-t, hogy van létjogosultsága,
az előírások ugyanis alapvetően nem engednek 5,7°-nál nagyobb oldaldőlésű kanyart
(ez %-ban kifejezve 10%-nak felel meg). Csakhogy e nélkül az autók a számítógépes modell szerint nem tudtak volna padlógázon, nyitott DRS-sel átszáguldani rajta, ami az előzési lehetőség rovására ment volna a célegyenesben. A versenyhétvége előtt azonban bejelentették, hogy a nyitható hátsó szárny mégsem használható ezen a döntött szakaszon, a nyitásával meg kell várni az egyenest, így kb. 350 méterrel rövidebb, alig 700 méteres lesz a zónája. „Az FIA döntött így. Megnézik, hogyan alakul az idei év, adatokat akarnak gyűjteni valós környezetben – nyilatkozta a pályát irányító egykori F1-es pilóta, Jan Lammers. – Nem akarnak [balesetet] kockáztatni."
Hasonlóan meredekké tették a 3-as számú balkanyart is, ám itt nem nagyjából folytonosan tart ki ez a dőlésszög, hanem fokozatosan emelkedik. Így több ívből választhatnak a pilóták a következő "egyenesre", a hátul lévő pedig nagyobb lendületet véve előzési pozícióba kerülhet.
Amit egyébként nem könnyű előzésre váltani, mert az aszfaltcsík Zandvoortban meglehetősen szűk, különösen a régebbi szakaszon, igazán hosszú padlógázos szakasz és azt követő nagyon kemény féktáv sincs.
Szinte lehetetlen előzni.
– mondta Nyikita Mazepin. A fékeket gyártó Brembo összesítése alapján csak két olyan kanyar található (az 1-es és a 11-es), ahol legalább 200 km/h-nyit lassulnak a pilóták, 300 fölötti tempóról 100 környékére.
Nincs előzetes favorit Hamilton és Verstappen csatájában
Több okból kiegyenlített küzdelemre számítunk a Holland Nagydíjon Lewis Hamilton és Max Verstappen között. A pálya alapból a második legrövidebb (4259 méter) a szezonban, ez rendszerint összerántja a mezőnyt. A versenytáv ebből adódóan 72 kör lesz.
A vonalvezetés a nyújtott utolsó kanyarral és a középgyors, néhol beláthatatlan kanyarokkal, valamint a hullámzó domborzati viszonyokkal (lásd a lenti videón) hasonlít Portimaóéhoz. Ott a két élcsapatból egyik sem emelkedett feltűnően a másik fölé, Hamilton a hatékonyabb beállítással múlta felül Verstappent.
Egy tényező szól a Mercedes, egy a Red Bull ellen, sorrendben a szél és a gumikopás. A tengerpart közelsége széllel jár, márpedig erre érzékenyebb a W12, mint az RB16B, de említhetnénk az emiatt veszélyeztetettek közt a Williamst is. Lehet, hogy az edzéseken sok megforgást fogunk látni, és a beállításoknál is fontos szerepet kaphat a szélirány.
Gumiterhelés szempontjából viszont szélsőséget képvisel Zandvoort, ez a Red Bullnak rossz hír, mert az idei Mercedes jobb az abroncsok óvásában.
A nyújtott kanyarok jelenléte miatt a Pirelli az ötfokozatú skálán az oldalerőket 4-esre, a gumikra ható teljes terhelést a maximális 5-ösre értékelte, ezért a három legkeményebb gumikeveréket viszi el. Korábban három futamon alkalmazták ezt a kiosztást és mindhármat Hamilton nyerte meg, bár Silverstone-ban kellett hozzá egy szabálytalanság is tőle.
Remélhetőleg nem lesznek problémák a gumik túlzott igénybevételével. Ha mégis kialakulna a 2005-ös indianapolisihoz hasonló perpatvar a döntött kanyar miatt, a Pirelli meglépheti a nyomásértékek növelését az edzések után. Ami a motorokat illeti, azok terhelése az enyhébbek közé tartozik, az eddigi pályák közül csak a monacóin és a Hungaroringen volt alacsonyabb a padlógázos szakaszok aránya.
Új helyszínről lévén szó a pénteki edzésnapon kiemelten fontos lesz, hogy mindenki a lehető legtöbb kilométert tegye meg, a balesetből vagy műszaki hibából eredő időveszteség ezúttal a szokásosnál nagyobb hátrányt okoz. A szél a közeli partról sok homokot hord az aszfaltra, erre is figyelni kell.
Vélhetően az egykiállásos stratégia lesz a legnépszerűbb, főleg úgy, hogy a rövid pályán összetorlódik a mezőny és nehéz tiszta terepet találni. Ez a kerékcserék és az elévágási kísérletek időzítését is megbonyolíthatja. A már említett előzési nehézségek miatt Pierre Gasly rámutott, hogy „a kvalifikáció különösen fontos lesz", szerinte sok tekintetben a monacóihoz hasonlíthat a futam lefolyása. A bukóterek itt sem túl nagyok, és mivel egy részük sóderágy, fű, foglyokat is ejthetnek.