Sebastian Vettel of Aston Martin Cognizant F1 Team drive his AMR21 single-seater during free practice of Dutch Grand Prix, 13th round of Formula 1 World Championship in CM.com Circuit Zandvoort, North Holland, Netherlands, 3 September 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto) (Photo by Andrea Diodato / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A pilóták szuperlatívuszokban beszéltek a zandvoorti pályáról, ami 36 év után tért vissza a Forma-1-be. Sebastian Vettel úgy véli, több befelé dőlő kanyarra lenne szükség.
A Forma-1 több mint három és fél évtized után tért vissza Zandvoortba, és bár a jelenlegi F1-es mezőny tagjainak a többsége alsóbb kategóriákban már versenyzett ezen a helyszínen, de egyrészt ezt nem Forma-1-es autókkal tette, másrészt némileg más nyomvonalon. Éppen ezért érdekes, hogy a pénteki edzésnap után hogyan vélekednek az aszfaltcsíkról.
Galéria: Pályán az autók Zandvoortban, képeken a Holland Nagydíj első napja
1/48
Kimi Raikkonen of Alfa Romeo Racing ORLEN arrive in to the paddock during free practice of Dutch Grand Prix, 13th round of Formula 1 World Championship in CM.com Circuit Zandvoort, North Holland, Netherlands, 2 September 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto) (Photo by Andrea Diodato / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A megszólaló versenyzők véleménye igencsak egybehangzó, ugyanis mindannyian nagy lelkesedéssel méltatták a régi-új helyszínt. A pilótáknak ezúttal egy kicsit másképpen kellett hozzáállniuk a szabadedzésekhez, mint általában, de Carlos Sainz ezt nem bánta.
Őszintén szólva szerettem [ezt a pályát]
– nyilatkozta a péntek délután a 2. helyet megszerző, de a harmadik gyakorláson autóját összetörő versenyző. – Ez a péntek más volt, hiszen meg kellett tanulni egy új pályát, valamint olyan típusú kanyarokat kellett elsajátítanunk, amelyekkel kapcsolatban korábban nem volt tapasztalatunk. Más érzés volt megtanulni, hogyan kell ezeken vezetni, illetve kísérletezni az ívekkel. Egy 22-23 futamos szezonban mindig jó, ha vannak másfajta péntekek.”
A pálya két legkülönlegesebb pontja egyértelműen a 3-as, valamint az utolsó kanyar, amelyek jelentős mértékben dőlnek a belső ív felé. Sebastian Vettelnek szintén pozitív véleménye van az aszfaltcsíkról, sőt, ő más helyszíneken is szívesen látna ilyen típusú kanyarokat. A négyszeres világbajnok utoljára 2005-ben versenyzett itt.
[Azóta] nem sokat módosítottak a pályán, ami jó hír
– jelentette ki. – Amit változtattak, az szerintem jó irányba történt. A dőlés miatt nagyon izgalmas, még nem egyértelmű, hogy milyen íven érdemes autózni, de szombaton még lesz időnk. Több ilyen döntött kanyarra lenne szükség, amely nem kifelé dől: azokat a víz csatornázása miatt építik, de nagyon unalmasak, és az ember tapadást veszít. Ezek viszont kívülről és az autóból is izgalmasak.”
Ezek a kanyarok a televízión keresztül is látványosak, ám Pierre Gasly kiemelte, hogy a pilótafülkében még inkább érződik, hogy különleges pályarészről van szó. „A tévében mindig kisebbnek tűnik a dőlés [mértéke], az autóban viszont rendre nagyobb hatást kelt – magyarázta. – A 3-as kanyar kifejezetten őrült, olyan érzés, mintha szánkóznánk, de az F1-es autók sebességével mindez eléggé egyedi.
Vezetési szempontból mindez hihetetlen, én nagyon-nagyon élvezem.”
A versenyzők természetesen nem úgy érkeztek meg, hogy fogalmuk sincs a vonalvezetésről, hiszen a szimulátorban rengeteget gyakoroltak, és igyekeztek megtalálni a lehető legjobb alapbeállítást. Lando Norris ezzel együtt kiemelte, valamit csak a helyszínen lehet megtapasztalni.
„A szimulátor és a valóság nagyjából megegyezik, ami remek, szóval jó munkát végeztünk – mondta. – Szerintem ez mindig trükkös, mert a szimulátorban az ember nem érzi a G-erőket. A 7-es, 8-as és 9-es kanyarban [szinte] folyamatosan jobbra kanyarodunk, ami a bal első gumit eléggé megterheli, és fizikailag mi is igencsak megérezzük, mivel nagyon gyors. A szimulátorban ez nincs meg, szóval amikor idejövünk, akkor kezdjük el igazán érezni. Az első pár körnek sokkoló hatása van, de ha az ember egyszer megszokja, akkor nagyon klassz lesz.”
George Russell szintén megkedvelte Zandvoortot, és igyekezett megindokolni, hogy miért ez vált a versenyzők egyik kedvenc helyszínévé. „Nagyszerű élmény volt ezen a pályán vezetni, a pilóták körében nagyon népszerű [a helyszín]. A domborzata változó, a dőlés pedig remek. Gyors, [a kanyarok] egymásba folynak, nem lehet hibázni. Szerintem ez az, amit mindannyian szeretnénk a versenypályáktól.”