Vettel más pályákon is szívesen látna a hollandiaihoz hasonló kanyarokat

Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Holland Nagydíj 2021, péntek
Sebastian Vettel of Aston Martin Cognizant F1 Team drive his AMR21 single-seater during free practice of Dutch Grand Prix, 13th round of Formula 1 World Championship in CM.com Circuit Zandvoort, North Holland, Netherlands, 3 September 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto) (Photo by Andrea Diodato / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A pilóták szuperlatívuszokban beszéltek a zandvoorti pályáról, ami 36 év után tért vissza a Forma-1-be. Sebastian Vettel úgy véli, több befelé dőlő kanyarra lenne szükség.

A Forma-1 több mint három és fél évtized után tért vissza Zandvoortba, és bár a jelenlegi F1-es mezőny tagjainak a többsége alsóbb kategóriákban már versenyzett ezen a helyszínen, de egyrészt ezt nem Forma-1-es autókkal tette, másrészt némileg más nyomvonalon. Éppen ezért érdekes, hogy a pénteki edzésnap után hogyan vélekednek az aszfaltcsíkról.

Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Robert Kubica, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Esteban Ocon, Alpine
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Mick Schumacher, Haas, motor
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Nick de Vries, Mercedes
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, szurkolók
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, szurkolók
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Cunoda Juki, Alpha Tauri
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Holland Nagydíj, Verstappen, Hamilton, Red Bull, Mercedes, péntek
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Max Verstappen, Red Bull, Helmut Marko
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Valtteri Bottas, Mercedes, Lance Stroll, Aston Martin, Mick Schumacher, Haas
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Lando Norris, McLaren
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Charles Leclerc
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Mick Schumacher, Haas
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Esteban Ocon, Alpine
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Holland Nagydíj, péntek, Mick Schumacher, Haas
Forma-1, Christian Horner, Holland Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Toto Wolff, Christian Horner, Holland Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, Holland Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Carlos Sainz, Ferrari, Holland Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Holland Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Holland Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Valtteri Bottas, Mercedes, Holland Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Holland Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Holland Nagydíj 2021, péntek

A megszólaló versenyzők véleménye igencsak egybehangzó, ugyanis mindannyian nagy lelkesedéssel méltatták a régi-új helyszínt. A pilótáknak ezúttal egy kicsit másképpen kellett hozzáállniuk a szabadedzésekhez, mint általában, de Carlos Sainz ezt nem bánta.

– nyilatkozta a péntek délután a 2. helyet megszerző, de a harmadik gyakorláson autóját összetörő versenyző. – Ez a péntek más volt, hiszen meg kellett tanulni egy új pályát, valamint olyan típusú kanyarokat kellett elsajátítanunk, amelyekkel kapcsolatban korábban nem volt tapasztalatunk. Más érzés volt megtanulni, hogyan kell ezeken vezetni, illetve kísérletezni az ívekkel. Egy 22-23 futamos szezonban mindig jó, ha vannak másfajta péntekek.”

A pálya két legkülönlegesebb pontja egyértelműen a 3-as, valamint az utolsó kanyar, amelyek jelentős mértékben dőlnek a belső ív felé. Sebastian Vettelnek szintén pozitív véleménye van az aszfaltcsíkról, sőt, ő más helyszíneken is szívesen látna ilyen típusú kanyarokat. A négyszeres világbajnok utoljára 2005-ben versenyzett itt.

– jelentette ki. – Amit változtattak, az szerintem jó irányba történt. A dőlés miatt nagyon izgalmas, még nem egyértelmű, hogy milyen íven érdemes autózni, de szombaton még lesz időnk. Több ilyen döntött kanyarra lenne szükség, amely nem kifelé dől: azokat a víz csatornázása miatt építik, de nagyon unalmasak, és az ember tapadást veszít. Ezek viszont kívülről és az autóból is izgalmasak.”

Vettel szerint több döntött kanyarra lenne szükség az F1-ben Forrás: NurPhoto via AFP/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Ezek a kanyarok a televízión keresztül is látványosak, ám Pierre Gasly kiemelte, hogy a pilótafülkében még inkább érződik, hogy különleges pályarészről van szó. „A tévében mindig kisebbnek tűnik a dőlés [mértéke], az autóban viszont rendre nagyobb hatást kelt – magyarázta. – A 3-as kanyar kifejezetten őrült, olyan érzés, mintha szánkóznánk, de az F1-es autók sebességével mindez eléggé egyedi.

A versenyzők természetesen nem úgy érkeztek meg, hogy fogalmuk sincs a vonalvezetésről, hiszen a szimulátorban rengeteget gyakoroltak, és igyekeztek megtalálni a lehető legjobb alapbeállítást. Lando Norris ezzel együtt kiemelte, valamit csak a helyszínen lehet megtapasztalni.

„A szimulátor és a valóság nagyjából megegyezik, ami remek, szóval jó munkát végeztünk – mondta. – Szerintem ez mindig trükkös, mert a szimulátorban az ember nem érzi a G-erőket. A 7-es, 8-as és 9-es kanyarban [szinte] folyamatosan jobbra kanyarodunk, ami a bal első gumit eléggé megterheli, és fizikailag mi is igencsak megérezzük, mivel nagyon gyors. A szimulátorban ez nincs meg, szóval amikor idejövünk, akkor kezdjük el igazán érezni. Az első pár körnek sokkoló hatása van, de ha az ember egyszer megszokja, akkor nagyon klassz lesz.”

Norris szerint van, amit a szimulátorban nem lehet megtapasztalni Forrás: AFP/Andrej Isakovic

George Russell szintén megkedvelte Zandvoortot, és igyekezett megindokolni, hogy miért ez vált a versenyzők egyik kedvenc helyszínévé. „Nagyszerű élmény volt ezen a pályán vezetni, a pilóták körében nagyon népszerű [a helyszín]. A domborzata változó, a dőlés pedig remek. Gyors, [a kanyarok] egymásba folynak, nem lehet hibázni. Szerintem ez az, amit mindannyian szeretnénk a versenypályáktól.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!