Verstappen nagyon megverte a Mercedeseket, Sainz összetörte a Ferrarit az időmérő előtt
2021. szeptember 04. 11:49
A pénteki naphoz hasonlóan napsütéses időjárás fogadta az F1-es versenyzőket a Holland Nagydíj harmadik szabadedzésén: a levegő hőmérséklete 16, az aszfalté 26 fokos volt a gyakorlás kezdetén. Az első edzésnaphoz egy változás volt a mezőny összetételét illetően: Kimi Räikkönen pozitív koronavírustesztet produkált, így kihagyja a hétvége érdemi részét, helyét pedig az Alfa Romeo tartalékpilótája, Robert Kubica vette át.
A lengyel versenyző természetesen nem vett részt az első két tréningen, így nem meglepő, hogy már a bokszutca megnyitásakor ott állt a lámpa előtt. A 36 éves pilóta lágyakon kezdett, első mért köre pedig jobban sikerült a közepeseken autózó Cunoda Jukiénál és Nyikita Mazepinénél, de Lewis Hamilton és Mick Schumacher gyorsabb volt nála. Nem sokkal később aztán az Alpha Tauri és a Haas újonca is felülmúlta Kubica idejét.
Pár perc múlva a két McLaren is kigördült a garázsból, ám 10 perc elteltével így is mindössze heten mondhatták el magukról, hogy már jártak a pályán.
Ezt követően viszont egyre inkább benépesült a pálya, Fernando Alonso pedig rögtön meg is előzte Hamiltont a közepes gumikon, majd miután a hétszeres világbajnok javított, mindezt ő is megtette. Sőt, a brit versenyzőt a két Ferrari és Lando Norris is megelőzte, de az Alpine pilótáját akkor még nem tudták letaszítani az élről: Charles Leclerc 63 ezreddel maradt el 1:11.705 másodperces idejétől.
Szűk 20 perc után Sebastian Vettel követte el az első komolyabb hibát: a német pilóta a 10-es kanyarban csúszott meg, aminek következtében kis híján megpördült és összetörte az autóját. Szerencséjére sikerült megfognia, így csak a DRS-tábla szélét találta el, de az autója nem sérült meg. A rádióban aztán kérte a csapatot, hogy ellenőrizzék az ülést, mert az egyik mentőöv meglazulhatott.
Alig 2 perccel később viszont Carlos Sainz már valóban pórul járt. A Ferrari versenyzője a 2-es kanyar kijáratánál vesztette el az autó hátulját, majd a 3-asban a falnak csapódott. Az autó elég csúnyán összetört, így akár az időmérőn történő részvétele is veszélybe kerülhet, valamint az esetleges váltócsere miatt is aggódhat. Az edzést a baleset miatt megszakították.
A mezőnynek bő 10 percet kellett várakoznia, az újraindítás után pedig az a Valtteri Bottas és Max Verstappen is pályára gurult, akiknek addig még egyetlen mért körük sem volt. Előbbi lágyakon, utóbbi közepeseken kezdett, ám a különbség csak 8 ezred volt a finn versenyző javára a tabella élén.
A holland versenyző aztán egy hűtőkör után jelentősen javított, és 1:10.702-es idejével 515 ezreddel megelőzte a Mercedes pilótáját,
aki elé ráadásul még Norris és Ocon is bejött. Alonso viszont még Verstappennél is gyorsabb volt, és 32 ezredes előnnyel átvette a vezetést. A McLaren pilótája nem sokkal később hibázott a 9-es kanyarban, de ki tudott evickélni a kavicságyból.
13 perccel a vége előtt aztán a Red Bull versenyzője is feltette a lágy gumikat, a Mercedesek pedig szintén friss C3-asokkal jöttek ki. A címvédő istálló pilótái hamarabb fejezték be a kört, Bottas pedig az élre is tudott állni, 238 ezreddel megelőzve csapattársát. Verstappen viszont náluk is sokkal gyorsabb volt, 1:09.623 másodperces ideje 556 ezreddel volt jobb a finn versenyzőénél. Igaz, a különbséget növelte, hogy a kör végén jelentős szélárnyékot kapott Sergio Péreztől. A mexikói pilóta egyébként szintén javított, és feljött az első hármas mögé, ami jelentős előrelépés a pénteki napjához képest.
Ezzel pedig ki is alakult a végeredmény, Pérez mögött Alonso, Norris, Stroll, Vettel, Leclerc és Gasly lett az első tíz sorrendje. A monacói pilóta, valamint Schumacher egyszer-egyszer elfékezte magát, ám komolyabb hibát már senki nem követett el.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Holland Nagydíj szabadedzésének élő közvetítésében! Tegnap a két Ferrari diktálta a tempót a második tréningen, ám ennek ellenére Max Verstappen és a Red Bull bizakodhat a leginkább a folytatást illetően. Alább szokásos esélylatolgatásunkat olvashatják ennek miértjéről:
A mai délelőtt legnagyobb híre az volt, hogy az Alfa Romeo közleményben tudatta, Kimi Räikkönen koronavírustesztje pozitív lett, így nem vesz részt a folytatásban, a helyére pedig a tartalékpilóta Robert Kubica ugrik be.
A délelőtt másik sztorija: néhány órán át úgy tűnt, hogy Max Verstappen hátrasorolásos büntetést kap hazai futamára, amiért tegnap a második szabadedzésen piros zázslónál előzte Lance Strollt. A felügyelők azonban megkegyelmeztek a hollandnak, akit gyorskörén az Aston Martin versenyzője éppen elengedett, és a Red Bull pilótája nem sokat tehetett az ellen, hogy az éppen érvénybe lépő piros jelzésnél ne suhanjon el a kanadai mellett.
Hiába vezette már az idén többször is az Alfa Romeót, azért teljesen más úgy versenyezni, hogy az ember hétről hétre ezt csinálja. Mindennek tetejébe jön az is, hogy Zandvoortban nem vezetett korábban F1-es autót a lengyel, a pálya pedig egyáltalán nem tolerálja a hibákat, ezért a határokat is óvatosan kell majd feszegetnie. A lengyel pilóta a 88-as rajtszámot hordozza az autóján.
Ez mondjuk a gumik szempontjából aligha za zavarja a csapatokat, miután ez a pálya eléggé kíméletlen az abroncsokkal. A levegő hőmérséklete 17, a pályáé 26,5 fokos.
Aki esetleg tegnap nem tartott velünk, annak itt egy kis ízelítő Max Verstappen fedélzeti kamerájából arról, hogy milyen kihívás vár ma (is) a pilótákra.
60 perce van tehát a csapatoknak arra, hogy felkészüljenek az időmérőre és a futamra. Nem meglepő módon Kubica már pályán, őt Nyikita Mazepin követte.
1:15.854-gyel kezdett a lengyel egy új lágy szetten, ami természetesen még jóval lassabb a többiek tegnapi köreinél, de először fel kell vennie a ritmust a technikás zandvoorti aszfaltcsíkon. A 10 körös közepes keveréken kezdő Mazepint egyébként hajszállal így is megelőzte.
Új lágy szetten 1:12.010-et repesztett elsőre a címvédő, közben pedig a 12-es kanyarban felhordott egy kis kavicsot az aszfaltra. Őt Schumacher követi 2 másodperccel lemaradva, majd jön Mazepin, Kubica és Cunoda.
Christian Horner és mérnöke társaságában beszélget a garázsban baseball sapkában a holland, miközben Hamilton már túl van első körein. A hétszeres világbajnok ugyanakkor a teljes második szabadedzést kihagyta, így érthető módon ő nem lazsálhat.
Ez problémát okozhat a későbbiekben a futamon és az időmérőn is, Ricciardo az imént meg is csúszott ott. Ez persze nem akadályozta meg, hogy közepes gumin feliratkozzon a második helyre, 6 tizeddel Hamilton mögé.
A McLaren britje is megtett egy mért kört friss közepes keveréken és 5 tizeddel bizonyult gyorsabbnak Ricciardónál, de Hamilton lágy gumi idejétől 124 ezreddel elmaradt.
Továbbra sem kapkodnak a csapatok, még csak 7 pilótának van mért köre, a sort Kubica zárja.
Rendesen kockásra fékezte a jobb első kerekét az ausztrál, majd a bokszutca felé vette az irányt. Ha marad is fenn ez a szett, már nem lesz olyan, mint új korában.
Az Alpine ma is jónak tűnik, a spanyol közepes gumija ellenére lila első és harmadik szektort autózva 14 ezreddel megelőzte Hamiltont, és 1:11.996-tal már ő vezet. Közben élénkül a forgalom, egyre többen jönnek ki, és már Verstappen is helyet foglalt a Red Bulljában.
Nem tartott sokáig Alonso elsősége, 1:11.964-gyel ismét a címvédő vezet, aki használt, egészen pontosan 7 körös lágy gumin érte el ezt az időt.
Charles Leclerc ugrott most az élre közepes gumin 1:11.768-cal, mögé pedig Norris sorolt be 1:11.900-zal. De nem sokáig volt ez a sorrend, Alonso ugyanis 1:11:705-re javított, így megint ő vezet.
Pérez közben közepesen csak 1:11.999-re volt képes, amivel csupán a hetedik helyen áll. Hamilton elé Sainz is bejött, így ő csak ötödik jelenleg.
A 10-es kanyar kijáratán volt túl sok, elúszott az autó hátulja, a négyszeres világbajnok pedig máris a kavicságyban találta magát, jobb hátsójával pedig a DRS nyitását jelző táblát is elütötte. Ezen kívül más nem történt, tovább tudott menni.
Ezt az edzést sem ússzuk meg megszakítás nélkül, Sainz van a falban a hármas kanyarban. Nagyon összetört az autó.
A rádióban bocsánatot kért a spanyol, aki nem tudja, mi történt. Szerencsére saját lábán szállt ki, a Ferrari viszont aggódhat, hogy össze tudja-e rakni az autót az időmérőre. Első ránézésre túl nagy volt a tempó a kettes kanyarból kifelé, balra elúszott az autó hátulja, majd az ellenkező oldali falnak vágódott.
A pályabírók ezúttal gyorsabban nekikezdtek, mint tegnap Vettel esetében, Sainz autója ugyanis zöld jelzést mutatott, azaz nem volt potenciális áramütésveszély. A Ferrari azért bizakodhat, mert a hátsó kerekek a helyükön vannak, így reménykedhetnek, hogy nem sérült a váltó vagy a motor, annak a cseréje ugyanis nemcsak büntetést von maga után, de nagyon időigényes is.
A korábban kicsúszó négyszeres világbajnok arra kérte a csapatot, hogy nézze meg az ülés bal oldalán az egyik mentőövet, ami baleset esetén a pilóta kimentésére szolgál, mert lejött a 9-es kanyarban, és ez megzavarhatta őt. Azért hozzátette, hogy a hátszél sem segített.
29 perce maradt a pilótáknak a hétvége negyedik piros zászlója után, megint elveszítettek tehát egy kis pályaidőt. Ez Kubicának és Hamiltonnak sem jött jól, miközben Verstappen még egyetlen kört sem tett meg.
A hármas kanyarban a kivezető körön gumit melegített, ami nem bizonyult jó ötletnek, az autó ugyanis megcsúszott, Vettel pedig majdnem a falba ellenkormányozta azt. Hajmeresztő pillanat volt.
Közepes gumi jött ki a holland és elsőre 1:11.225-öt ment, amivel 48 századot adott a spanyolnak.
Ugyanakkor a lágy gumi ellenére is csak 8 ezreddel előzte Verstappent, aki mögé a lila utolsó szektort autózó Gasly jött fel közepeseken.
Második közepes gumis körén rengeteget javított és 5 tizeddel megelőzve Bottast 1:10.702-vel ismét ő vezet. Norris is ment egy jó kört, 1:11.119-cel már ő a második Verstappen mögött.
Lila első és utolsó szektort autózott a lágy gumikon, de a középsőben annyit veszített, hogy összességében nem lett jobb az ideje. Nem úgy Alonsónak, aki friss lágy szetten jött ki és 1:10.670-nel átvette a vezetést Verstappentől.
Tegnap előtte végzett, most viszont elmaradt a spanyoltólt, amikor szintén letudta lágy gumis időmérős körét, és 1:11.180-nal csak a negyedik helyre jött be.
A 9-es kanyarban volt túl sok, elúszott kicsit a McLaren hátulja, Norris pedig nem tudta megfogni és leszaladt a bukótérbe. Nem volt nagy dráma, simán visszajött a pályára.
A Williams britje is letudta lágy gumis időmérős próbálkozását és 1:11.2-vel a hatodik helyre sorolt be Bottas mögé. Sokan vannak azonban még hátra, így aligha marad ebben a pozícióban.
Friss lágyakon 1:11.013-mal negyedik az ausztrál, de több mint 2 tizeddel elmaradt az előtte álló Norristól.
Három lila szektorral 1:10.179-et autózott a finn és 5 tizedet adott Alonsónak. Hamilto sem tudta elkapni őt, 238 ezredes lemaradással a második helyre sorolt be lágy gumin.
556 ezreddel javította meg Bottas idejét és először a hétvége során 1:10 alá ment be a holland, hogy 1:09.623-mal átvegye az első helyet. A köre végén Pérezt érte utol, aki egy kis szélárnyékot is adott neki, de már a második mért ponton is fél másodperces előnyben volt.
A mexikói is letudta az időmérős körét és 9, azaz 9 tizedet kapott a hollandtól, amivel a két Mercedes mögé, a negyedik helyre jött be.
Jó körön volt a német a lágy gumikon, de nagyon megcsúszott a 12-es kanyar bejáratán és átvágtatott a bukótéren. Ez aligha esett jól az autónak. Mérnöke szerint nagy volt a hátszél.
Ő is a 12-es kanyarban fékezte el magát, de ki tudott még menni a kavicságy előtt levő aszfaltozott bukótérbe, majd a szervízúton visszatért a pályára.
Az AWS kalkulációi szerint a holland "csak" 34 századdal vezet Bottas és 7 tizeddel Hamilton előtt, de ha így is van, azért azzal is elégedett lehet.
Leintették a harmadik szabadedzést, a sorrend pedig nem változott, Verstappen maradt az élen Bottas és Hamilton előtt.
A további sorrend: Pérez, Alonso, Norris, Stroll, Vettel, Leclerc, Gasly, Ricciardo, Latifi, Ocon, Russell, Giovinazzi, Sainz, Cunoda, Mazepin, Kubica, Schumacher.
Noha várható volt, hogy nem tudja megőrizni az első helyet, Leclerc 9. helye nem az, amiben a vörösök a pénteki nap után reménykedtek. Sainz autótörése pedig csak még több sóval hinti be a sebeiket.
9 tizedet kapott Giovinazzitól és alighanem utolsó lenne, ha Schumacher nem rontja el a gyorskörét, de többre nem is számíthattunk a lengyeltől, aki hiba nélkül lehozta 2019 decembere óta első harmadik szabadedzését. Érdemes lesz figyelni, hogy mennyivel tud közelebb kerülni a többiekhez az időmérőn.
Ennyi volt tehát a 3. szabadedzés, legközelebb 14 óra 50 perckor, az időmérő élő közvetítésével jelentkezünk. Alighanem izgalmas, akár piros zászlókkal tarkított kvalifikációra van kilását. Addig is a viszontlátásra!