Olasz sajtóértesülések szerint eldőlt, hogy ki lesz jövőre Valtteri Bottas csapattársa az Alfa Romeónál, az istálló pedig csupán arra vár, hogy megtehesse az erről szóló bejelentést. A Motorsport.com olasz kiadása úgy tudja, hogy a gárda már megállapodott a Forma-2-es bajnokságban jelenleg a második helyen álló kínai Csou Kuan-jüvel, az egyetlen akadályt pedig csupán a 22 esztendős versenyző F1-es superclicence jelenti.
A jelenleg érvényben levő szabályok szerint egy pilótának 40 superlicenc ponttal kell aktuálisan rendelkeznie ahhoz, hogy Forma-1-es versenyző lehessen, az Alpine akadémiáján fejlődő kínainak pedig 29 egysége van, miután 2019-ben a hetedik, 2020-ban pedig a hatodik lett az F2-ben, amiért 8, illetve 10 pontot kapott. Ezután újabb 10 pontért tavaly télen megnyerte az F3-as Ázsia-bajnokságot, egy pontot pedig azért kapott, mert az idei Osztrák Nagydíj első szabadedzésén vezette az Alpine F1-es autóját.
Csou idei F2-es szereplését elnézve csak formalitásnak tűnik, hogy benne legyen a maradék 11 ponthoz kellő top 5-ben, de mivel az új formátumnak köszönhetően egy F2-es versenyhétvégén az idén már 65 pontot lehet szerezni, nem tűnik valószínűnek, hogy a december 5-i utolsó előtti fordulót megelőzően be tudja biztosítani matematikailag ezt a helyet.
A hírek szerint 50 millió eurós szponzori háttérrel rendelkező kínai versenyzőnek ugyanakkor egy másik út is járható lehet, az FIA ugyanis kérvény alapján akár 30 pont esetén is kiadhatja az engedélyt, ha vis major lép fel, a koronavírus-járvány miatt megcsonkított 2020-as szezont pedig akár vehetnék is ilyennek.
Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke mindenesetre azt már elismerte, hogy Csou rajta van a listájukon. „Csou jó munkát végez az F2-ben, és természetesen rajta van a listán. De nem csak amiatt, mert kínai, hanem mert az élmezőny tagja az F2-ben. Nyert néhány versenyt, és szerintem mindegyik csapat szemmel tartja őt. Az idei F2-es szezon első négy hétvégéje egy kicsit változó volt, de most jönnek az általánosabb pályák, amelyeken a fiataloknak több tapasztalata van. Két-három hétvége után meglátjuk, hogy hol állunk, és hogyan fejlődnek az F2-es pilóták."
A francia szakember úgy kalkulál, hogy a szocsi F2-es futamokat mindenképpen meg kell még várniuk a döntéssel,
és csak utána határoznak arról, hogy Csou lesz a befutó, vagy valaki más. A kínai mellett szól, hogy az Alpine révén viszonylag nagy tapasztalata van Forma-1-es autókkal, hiszen rendszeresen vezetheti az istálló még Renault néven használt korábbi versenygépét.
Mindez nem mondható el a Sauber saját növendékéről, a szintén az F2-ben versenyző 17 éves Théo Pourchaire-ről, aki a hírek szerint a jövőben mindenképpen üléshez juthat, Vasseur szavaiból azonban leszűrhető, hogy a csapatfőnök 2022-re ezt még túl korainak tartja.
„Meg kell adnunk az időt Theónak a fejlődésre, és hogy felépítse ne csak a tempóját, mert az van neki, hanem mindent, ami ezen kívül kell. Két hónapja még 17 éves volt. Jövőre új autók lesznek, amelyek megbízhatósági problémákkal járhatnak. Ez azt jelenti, hogy nagyon kevés tesztkilométerrel érkezhetünk meg Bahreinbe. Ezt is figyelembe kell vennünk. A pilóták dolga sosem könnyű, ez nagy kihívás, de időt kell nekik adnunk."
Márpedig Pourchaire először az idei Magyar Nagydíj után vezetett F1-es autót, egy évekkel korábbi Alfa Romeót, ilyen téren tehát mindenképpen tapasztalatlannak számít.
Noha Frédéric Vasseur igyekezett tompítani ennek a jelentőségét, nyilvánvaló, hogy Csou érkezése gazdasági szempontból is hatalmas nyereség lenne az Alfa Romeónak, amely nemcsak a pilóta szponzori hátteréből, hanem a kínai piacból is rengeteget profitálna, lévén ők adnák meg a lehetőséget a debütálásra a történelem első kínai F1-es pilótájának.
Mindez pedig túl csábítónak tűnik ahhoz, hogy ne mondjuk a Forma-2-es bajnokságot jelenleg vezető 20 esztendős Oscar Piastrit szerződtessék. Amennyiben az idén bajnok lesz, a Mark Webber által menedzselt ausztrál lesz George Russell után a második olyan versenyző, aki egymást követő évben lett bajnok az F3-ban és az F2-ben, ráadásul 2019-ben megnyerte a Formula Renault Eurocupot, így az elmúlt három szezon mindegyikét bajnokként fejezné be,
Piastri azonban már most igen lemondóan nyilatkozott a 2022-es F1-es esélyeivel kapcsolatban. „Nyers őszinteséggel fogalmazva nem igazán vagyok képben az Alfa Romeónál – idézi őt a Wide World of Sports. – Nem hiszem, hogy engem fognak választani. Nem igazán tudok sokat a helyzetről, ami jól jelzi, hogy nem vagyok versenyben az ülésért. Mivel az Alpine akadémiájának tagja vagyok, egyáltalán nincs partneri kapcsolat az Alfa Romeóval, ezért ez nem egy konvencionális út abba az ülésbe. Nagyon boldog és meglepett lennék, ha megkapnám az ülést, de nem bízom ebben."
Az ausztrál pilóta ezzel együtt úgy érzi, dobhat az ázsióján egy újabb bajnoki cím.
Attól függetlenül, hogy hol végzek az idén, nem úgy tűnik, hogy jövőre az F1-ben leszek, ugyanakkor három év alatt három bajnoki cím elég jól mutatna az önéletrajzomban.
Nagy elégedettséggel töltene el, és bizonyítaná, hogy sokat tudnék adni egy F1-es csapatnak a jövőben. Szerencsétlen ez a helyzet, de nem én vagyok az első, akivel ilyesmi történik, és az utolsó sem én leszek. De egy kicsit bosszantó."
Legutóbb 2019-ben Nyck de Vries volt az, aki nem tudott F2-es bajnokként F1-es üléshez jutni, olyan azonban még sosem fordult elő, hogy valaki az F3-at és az F2-t zsinórban megnyerve nem jut be a száguldó cirkuszba, hiszen Russell a Williamsnél kapott ülést 2019-re, korábban pedig a még GP3 és GP2 néven futó elődsorozatokat első nekifutásra bezsebelő Charles Leclerc pont az Alfa Romeónál debütált utóbbi széria megnyerését követően.
Piastri fejlődésének üteme szerinte és az őt menedzselő Mark Webber szerint is egy kissé váratlanul érte az Alpine-t, hiszen 18 hónapja még F3-as autót sem vezetett, most pedig az F2-es bajnoki cím felé robog. A kialakult helyzet miatt a páros most 2023-ra koncentrál, mondván a kézenfekvő lépés az lenne, ha Piastri jövőre az Alpine tartalékpilótájaként tudna tapasztalatot gyűjteni (amennyiben bajnok lesz, a szabályok értelmében 2022-ben már nem indulhat az F2-ben), egy évvel később pedig bemutatkozhatna a mezőnyben. Azt ugyanakkor már nem tartaná kifizetődőnek, ha két évet kellene versenyzés nélkül töltenie.