Third-placed Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas celebrates during the podium ceremony after the Italian Formula One Grand Prix at the Autodromo Nazionale circuit in Monza, on September 12, 2021. (Photo by MIGUEL MEDINA / AFP)
Vágólapra másolva!
Valtteri Bottas szerint a sprintkvalifikáción aratott győzelmével és a futamon szerzett dobogójával a tőle telhető legnagyobb segítséget nyújtotta a Mercedesnek az Olasz Nagydíj hétvégéjén. A finn pilótát a csapat mérnöke is méltatta.
Valtteri Bottas számos kritikát kapott az idei szezonban nyújtott teljesítményért, ám az kétségtelen, hogy az Olasz Nagydíj hétvégéjén nem lehetett rá panasz. A 32 éves versenyző mindenkit megvert az időmérőn, majd megnyerte a sprintkvalifikációt, de vasárnap motorcsere miatt a mezőny végéről indult. Mindezek ellenére a finn pilóta végül felállhatott a dobogóra.
Miután múlt héten hivatalossá vált, hogy év végén távozik a Mercedestől, felmerülhet a kérdés, hogy mennyire maradt elkötelezett a csapat eredményessége iránt. Az majd kiderül, hogy Lewis Hamiltont továbbra is segíti-e, ha úgy adódik, ám a jelek szerint az még mindig motiválja, hogy egy konstruktőri világbajnoki címmel búcsúzzon a csapattól.
Örülök, hogy egy, az én esetemben ennyire problémás hétvégéről úgy távozhatunk, hogy még így is több pontot szereztünk a Red Bullnál.
Kicsit olyan, mintha az én felelősségem lett volna, hogy a hátamon vigyem a csapatot – nyilatkozta a Sky Sportsnak, majd a következő kérdésre reagálva érzékeltette, hogy szerinte ennél többet nem tudott volna tenni az istálló sikeréért. – Én voltam a leggyorsabb az időmérőn, megnyertem a sprintet, és az utolsó helyről feljöttem a harmadik pozícióba. Mit szeretne még?”
Bottas nincs egyedül azzal a véleményével, hogy a versenyen kiválóan szerepelt. Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója elárulta, amint kiderült, hogy a finn pilótát meg fogják büntetni, úgy állították be az autót, hogy a motor és a fékek elég hűtést kapjanak, miközben folyamatosan forgalomban vezet. A brit szakember ugyanakkor hozzátette, a dicséret leginkább a versenyzőt illeti.
„Valtterinek nagy szerepe volt ebben – jelentette ki. – Okosan versenyzett, átgondolta az energia menedzselését, hogy hol tud spórolni, illetve támadni. Képes volt annyira közel kerülni [az előtte lévőhöz], hogy kihasználhassa a szélárnyék és a DRS hatását. A beállítással mi is megtettük a magunkét, de a munka nagy részét ő végezte el.
Büszkék vagyunk arra, hogy milyen erőfeszítéseket tett értünk.”
Bottasnak kétségtelenül szerencséje is volt a futamon: Sergio Pérezzel szemben több kockázatot kellett volna vállalnia, ha a mexikói versenyzőt nem szankcionálják, az egymással összeütköző Lewis Hamiltont és Max Verstappent pedig aligha előzte volna meg. A balesethez pedig az is kellett, hogy Daniel Ricciardo lerajtolja, majd feltartsa a holland pilótát. A kilencszeres futamgyőztesnek ugyanakkor lehet, hogy ez sem lett volna elég, ha az Alpha Tauri nem betlizik: Pierre Gasly a szombati kiesése után a bokszból rajtolt, Cunoda Juki pedig egyáltalán nem tudott részt venni a versenyen.
„Kaptunk egy kis segítséget, mivel egyik Alpha Tauri sem volt előtte a rajtrácson – magyarázta Shovlin. – Arra számítottunk, hogy Gasly egy hellyel lesz előrébb nála, Cunoda pedig egy kicsit messzebb. Ezek gyors autók, és a verseny első szakaszában valószínűleg ez lett volna a legnagyobb kihívás, amivel szembe kell néznie.”