Verstappen és Hamilton újabb balesete a McLaren váratlan győzelmét hozta
2021. szeptember 12. 14:40
Fordulatos versenyt hozott a Forma-1-es Olasz Nagydíj, miután a szombati sprintfutam kissé megkeverte a kártyákat, és a kerékcserék idején további bonyodalmak alakultak ki. Az edzések alapján toronymagas esélyesnek tűnő Mercedesek már a rajt előtt visszacsúsztak a mezőnyben: Valtteri Bottas motorcsere miatt a pole pozíció helyett a mezőny végére került, Lewis Hamilton pedig csak a 4. kockából várhatta a rajtot, ennek is köszönhetően a csapatnál úgy döntöttek, hosszú első etapra készülnek és kemény keverékű gumikkal kezdték meg a versenyt Hamiltonnal.
Az első 16 helyen Hamiltontól eltekintve mindenki közepes keverékű gumikkal indult, az alsóházban is csak Robert Kubica, Bottas, valamint a motorcsere miatt a bokszutcából kezdő Pierre Gasly kapott az autójára fehér jelzésű abroncsokat.
Bottas büntetése után a pole pozíciót kissé váratlanul Max Verstappen örökölte meg,
ezzel a verseny esélyesévé vált, de nem nyugodhatott meg, mert Daniel Ricciardo és Lando Norris a két McLarennel a 2012-es Brazil Nagydíj óta a legjobb rajthelyeket szerezte meg, és a csapatnál nem zárták ki azt sem, hogy akár a győzelemért is hajthatnak Monzában.
A verseny rögtön tovább bonyolódott, hiszen Ricciardo a rajtnál az élre állt, Hamilton megelőzte Norrist, majd Verstappent is támadni kezdte, a világbajnoki címért küzdő pilóták össze is értek a Roggia sikánban, ez lehetőséget teremtett Norrisnak, hogy visszavegye Hamiltontól a 3. helyet. Hátrébb Sainz és Giovinazzi balesetbe keveredett, letört az Alfa Romeo első szárnya, ezért a 2. kör végéig VSC volt érvényben. Az olasz pilóta később 5 másodperces időbüntetést kapott.
A küzdelem ténylegesen a 3. kör elejétől indult újra,
Ricciardo, Verstappen, Norris, Hamilton, Leclerc, Sainz, Pérez, Stroll, Alonso és Ocon haladt a pontszerző helyeken, Bottas az utolsó helyről a 14. pozícióba jött fel, utána átmenetileg lelassult a felzárkózása, de a táv harmadánál már pontszerző helyen haladt, kemény keverékű gumikkal.
Az élen Ricciardo tartotta a vezetést, Verstappennek nehezére esett DRS-távolságon belül maradni, Norris 3,7 másodpercre maradt le, de Hamilton is csak 4,6-ra volt úgy, hogy kemény keverékű gumikkal haladt. A sprintfutamon látottakhoz hasonlóan a pilóták nehezen kerültek valódi támadási helyzetbe, elsősorban Pérezt volt érdemes figyelni, ahogy a 9. körben megelőzte Sainzot.
A 11. körben Hamiltonnak azt mondta a mérnöke, hogy a vártnál gyorsabban kopnak a közepes keverékű gumik, több sem kellett a hétszeres világbajnoknak, támadni kezdte Norrist, de két kör után ismét visszavett és Verstappenhez hasonlóan beállt 1 másodperces távolságra a McLaren mögé. A Red Bull pilótájának sem volt elképzelése, hogy mit kezdjen az élen álló Ricciardóval.
A mezőny sűrűjében a 12-13. helyezett Ocon és Vettel csatázott, a francia pilóta leszorította ellenfelét a Roggia bejáratánál, ezért 5 másodperces büntetést kapott. Bottas addigra már faképnél hagyta őket, Latifit és a 10. helyezett Alonsót is. A finn pilótát megdicsérte a mérnöke, a forgalomban autózva is hasonló tempóra volt képes, mint az élen állók.
Ez elsősorban Verstappennek volt rossz hír, mert a Red Bull szerint sokkal gyorsabb tudott volna lenni a Ricciardo által diktált tempónál, de nem tudta még csak támadni sem ellenfelét, így Hamilton még mindig csak 5 másodpercre volt tőle. A 21. körben Verstappen hibázott is, elfékezte magát a célegyenes végén és a sikánt levágva folytatta az útját Ricciardo mögött.
Verstappen a 22. körben már nagyon küszködött a hátsó gumikkal, Ricciardo ekkor jelezte, hogy mindenképpen tartani tudja az egykerékcserés taktikát. A kör végén mégis kiállt az élről kereket cserélni (keményekre váltott), Verstappen a pályán maradt, de a következő körben őt is behívták a bokszba. A Red Bullnál abban bíztak, hogy gyors kerékcserével a McLaren elé kerülhetnek, ennek ellenére csak 11 másodperc alatt végeztek, így
Verstappen csak a 10. helyre jött vissza, egyebek mellett Bottas is elment mellette, ráadásul ezzel párhuzamosan Hamilton megelőzte Norrist, és kemény gumikkal átvette a vezetést.
A helyzetre reagálva kihívták Hamiltont is kereket cserélni, pont Verstappen elé ért vissza a pályán, a célegyenes végén kifelé szorította a Red Bullt, Verstappen a sikánból kifelé ráhajtott a rázókőre, ami megdobta az autóját, összeakadt a Mercedesszel, és a levegőbe emelkedve mindkét autó a kavicságyban kötött ki.
Az ütközés viszonylag alacsony tempónál történt, de Verstappen autójának hátsó kereke pont eltalálta a Mercedesre szerelt glóriát, ami megvédte Hamilton sisakját, de így is ijesztő, rendkívül veszélyes baleset történt, ami néhány évvel ezelőtt egyértelműen halálos kimenetelű lett volna. Verstappen a rádión azt mondta, hogy „ez történik, ha nem hagy elég helyet”, majd egymáshoz egy szót sem szólva visszasétáltak a bokszba.
A balesetet vizsgálni kezdték a sportfelügyelők, és természetesen a pályára küldték a biztonsági autót, amely mögött Ricciardo, Leclerc, Norris, Pérez, Sainz, Bottas, Stroll, Alonso, Russell és Latifi sorrendben haladtak a pontszerző helyeken. A két bajnoki éllovas kiesése azt jelenti, hogy 5 pontos különbséggel várhatják a következő versenyt, az Orosz Nagydíjat.
Az újraindítás után Ricciardo megtartotta a vezetést, Norris bátor manőverrel megelőzte Leclerc-t, őt hamarosan Pérez és Bottas is követte, ők négyen 3 másodpercen belül üldözték egymást, de
Pérez 5 másodperces időbüntetést kapott szabálytalan előzés miatt. Ennek ellenére maradt a helyén, és akadályozta Bottast, ami a McLarenek malmára hajtotta a vizet.
A hátsó régióban Mick Schumacher ismét hibázott, nekiment Vettelnek, majd megpördült, de mindketten folytathatták a versenyt.
Norris felzárkózott Ricciardo mögé, a rádión jelezte is mérnökének, hogy a csapattársától jobb tempóra van szükség, ezt az ausztrál pilóta is vette és 1 másodperc fölé növelte az előnyét. Norris a 41. körben megkérdezte, hogy jó-e, ha ott marad, ahol van, a mérnöke lényegében igennel felelt, ezzel konzerválták a két autójuk sorrendjét.
A 43. körben Bottas átmenetileg megelőzte Pérezt, de a mexikói pilóta a Roggiából kifelé visszavette a helyét, ezzel őrizte a pályán elfoglalt 3. helyét, ez mind a McLarennek kedvezett, mert így Ricciardo és Norris lélegzetvételnyi előnyhöz jutott. Nyikita Mazepin kiesése miatt átmenetileg ismét VSC-re volt szükség, ez azonban a sorrendet nem befolyásolta.
A sorrend a további körök során már nem változott, Ricciardo megőrizte a vezetést Norris és Pérez előtt, a mexikói pilóta feltartotta Bottast (aki a leintés után megörökölte a 3. helyet a mezőny végéről indulva), Leclerc, Sainz, Stroll, Alonso, Russell és Ocon volt a pontszerzők sorrendje, de Strollt vizsgálták a sportfelügyelők.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az Olasz Nagydíj! A tegapi sprintfutamot ugyan Bottas nyerte meg, de a finn pilótának kicserélték a motorját, így a mezőny végéről indul. Ennek következtében Verstappené a pole pozíció, ráadásul Hamilton előtt nemcsak ő, hanem a McLarenek is ott lesznek a rajtrácson. A sprintkvalifikáció, valamint a hétvége egyéb eseményeinek összefoglalóját az alábbi linkekre kattintva olvashatják el.
Azt már péntek óta lehetett tudni, hogy Bottast motorcsere miatt a rajtrács végére sorolják. Ma kiderült, hogy a francia versenyző a bokszból rajtol, mivel a teljes erőforrását kicserélték, és az energiatárolóból új specifikációt szereltek be. Ugyanakkor az Alpha Tauri versenyzője panaszkodott valamire a gázpedállal kapcsolatban, és kijelentette, hogy így nem tud versenyezni. Russellnek pedig a hátsó fékjei melegedtek túl.
Azok után, hogy a monacói pilótának motorproblémái voltak pénteken, a Ferrari elővigyázatosságból visszatette azt az erőforrást, amit a szezon elején használt. A problémát azonban orvosolták, így az SF21-est ismét a legfrissebb motor fogja hajtani.
A hétszeres világbajnok kijelentette, hogy riválisának könnyű dolga lesz a futamon. A holland versenyző azonban vitatkozik ezzel az állítással, mivel szerinte a Mercedes remek tempóval rendelkezik. Éppen ezért jól kell rajtolnia és el kell húznia, amennyire csak lehet, de ezen a pályán nem lesz könnyű dolga.
Az ausztrál pilóta kijelentette, jobban érzi magát a nyári szünet óta. A McLaren versenyzője elmondta, az 1-es kanyarban tisztán fogja látni a pályát, úgyhogy bízik benne, hogy a lehető legtöbbet ki tudja hozni belőle. Hozzátette, a dobogóra mindenképpen szeretne felállni.
A brit pilóta lehet az első az F1 történetében, aki eléri ezt a mérföldkövet, persze hozzá kell tenni, hogy 2010 előtt sokkal kevesebb egység járt egy-egy helyezésért. A hétszeres világbajnoknak ehhez csupán az első tízben kell végeznie, ugyanis jelenleg 3999,5 pont áll a neve mellett.
A finn pilóta feltarthatná Verstapent, vagy legalább a győzelmet elvehetné tőle. Így viszont a Red Bull versenyzője előtt egy jó rajt esetén tiszta lesz a pálya, Hamiltont pedig feltarthatják a Mercedesek. Bővebben az alábbi linkre kattintva olvashatnak erről.
Az olasz gumigyártónál úgy vélik, hogy a közepes-lágy stratégia, illetve ennek fordítottja lesz a leggyorsabb. Ennél kevésbé hatékony a közepes-kemény verzió, a lágy-kemény pedig még lassabb.
A közvetítésben feltűnt Usain Bolt, 8-szoros olimpiai bajnok sprinter, valamint Vin Diesel, a Halálos iramban filmekből ismert színész is.
Gasly után Cunodának is rémálomszerűen alakul a hétvége: a japán pilóta autóját az imént tolták le a rajtrácsról, így legjobb esetben is a bokszutcából indulhat.
Szinte mindenki a közepeseken indul, kivéve Kubicát, Gaslyt és a két Mercedest. Ez a rajtnál biztosan nem fog segíteni nekik, de később akár még jól is elsülhet. Az alábbi képen a megmaradt szettek láthatóak pilótánként.
A két Alpha Taurit leszámítva elhagyták a rajtrácsot a pilóták. Cunodának fékproblémái vannak, részvétele továbbra is kérdéses.
A monacói pilótával közölték, hogy körülötte mindenki közepeseken indul, kivéve a hétszeres világbajnokot. Erre úgy reagált, hogy ez furcsa választás a részéről.
Ricciardo átvette a vezetést, Hamilton viszont megelőzte Norrist. Ezzel máris egymás mögé kerültek.
Nem esett ki, de miután megpördült, a falnak ütközött,és elvesztette az első szárnyát.
Hamilton még az elején Verstappent is megtámadta, ám az előzés nem jött össze. Olyannyira, hogy Norris visszavette vele szemben a 3. pozíciót.
Verstappen hátránya 7 tized vele szemben, viszont a holland pilóta már több mint 2 másodperccel van Norris előtt.
Az élen nem változott a helyzet, hátul viszont a finn pilóta megkezdte a felzárkózást. A Mercedes versenyzője már a 14. pozícióban halad.
Cunoda el sem indult, Gasly pedig 4 kör után feladta a versenyt. A francia pilótának az első felfüggesztésével akadt gondja.
A hétszeres világbajnok szerint Verstappen leszorította őt még az első körben, ám a sportfelügyelők nem így látták. A holland pilóta még mindig DRS-en belül van Ricciardóhoz képest.
Ahogyan csapattársána, úgy neki sem megy az előzés. A mexikói pilóta a 7. helyen halad, ám Sainzot egyelőre nem tudta maga mögé utasítani.
Az olasz pilóta 5 másodpercet kapott, mivel a balesete után veszélyes módon tért vissza a pályára.
A finn pilóta Russellt is megelőzte, így feljött a 13. helyre, ám most egy DRS-vonat végére került, ami valószínűleg nem fogja segíteni.
A Red Bull versenyzőjének a Roggiában sikerült elmennie Sainz mellett, miután a sikán második részében a belső ívre került. Leclerc viszont 3,6 másodpercre van tőle.
Verstappen a rádióban kijelentette, hogy nagyon nehéz közel kerülnie volt csapattársához. Norrisszal közölték, hogy Hamilton szintén szenved, ráadásul nem sokkal később a címvédő mérnöke figyelmeztette, hogy vigyázzon a gumikopással.
A finn pilóta Vettelt és Ocont is maga mögé utasította, így már a 11. pozícióban halad. A következő áldozata Latifi lehet.
A címvédő az első és a második sikán előtt is nagyon közel került hozzá, és kis híján megelőzte honfitársát. Norris azonban sikeresen védekezett, igaz, pályaelhagyás miatt figyelmeztették.
A Mercedes pilótája Latifit is maga mögé utasította, amivel feljött a 10. pozícióba. Nemsokára Alonsót is utolérheti, jelenleg 1,7 másodperc a hátránya vele szemben.
A brit pilótának kopnak a gumijai, de megnyugtatták, hogy mindenkivel ez a helyzet. Hozzátették, hogy Hamiltonnak a kemény abroncsok miatt tovább kell kint maradnia.
A német versenyző a Roggiánál lendült támadásba, ám riválisa kiterelte őt a pálya szélére, sőt, még azon is túl. A négyszeres világbajnok azonnal jelentette ezt, és a sportfelügyelők is feljegyezték.
A hétszeres világbajnok hátránya 1,2 másodpercre nőtt, kérdés, hogy ez mennyire lesz tartós. Csapattáersa, Bottas pedig Alonsót is megelőzte, így feljött a 9. pozícióba.
A holland pilóta is panaszkodik az abroncsok állapotára, de közölték vele, hogy Ricciardo ugyanezt mondta saját mérnökének. A volt csapattársak közötti különbsg 9 tized.
Az élen a helyzet változatlan, mint ahogyan mögöttük is: a címvédő hátránya továbbra is 1,1-1,2 másodperc között mozog, vagyis nem tudott visszakerülni DRS-távolságon belülre.
Az Alpine versenyzője pár körrel ezelőtt szorította le Vettelt, amiért 5 másodperccel szankcionálták.
A holland pilóta az első sikán előtt blokkolta a kerekeit, emiatt ki kellett mennie a bukótérbe. Ricciardo közben még mindig az A-terven van.
A finn pilóta Stroll mellett ment el, így feljött a 8. pozícióba. Sainz 5,3 másodpercre van tőle.
Az ausztrál pilóta még az előző körben ment ki kereket cserélni. A McLaren versenyzője keményeket kapott.
Hihetetlen dráma, a Red Bullnál nem sült el jól a kerékcsere, és Verstappen 11,1 másodpercet töltött el a bokszban. Ennek következtében visszaesett a 9. helyre.
A hétszeres világbajnok megelőzte Norrist, aki a kör végén kiment új gumikért. A brit pilóta Verstappen elé jött vissza a 8. pozícióba, kemény gumikon.
Mindkét pilóta kiesett, miután Hamilton kiállt kereket cserélni, és miután visszajött, Verstappen megpróbálta megelőzni. A sikánban azonban összeütköztek, és mindketten a kavicságyban kötöttek ki. Safety car.
A brit pilóta valószínűleg megpróbált továbbmenni, de leállíttatták vele a motort. A Red Bull hátulja átszánkázott a Mercedes felett, nagy szerencse, hogy a glória megvédte Hamiltont, mert a jobb hátsó kerék közel volt a fejéhez.
Miután mindketten kiestek, másnak nincs értelme. A Sky Sports műsorában Martin Brundle kijelentette, hogy szerinte versenybaleset történt, de azt leszögezte, hogy Verstappennek joga volt körbeautóznia Hamiltont.
A Ferrari versenyzőjének jól jött az ütközés, mivel közvetlenül utána kiállhatott a bokszba. Ezzel feljött a 2. pozícióba Ricciardo és Norris közé. Mögöttük Pérez, Sainz, Bottas, Stroll, Alonso, Russell, Latifi, Ocon, Kubica, Vettel, Schumacher, Giovinazzi és Mazepin a sorrend.
A 30. kör végén a biztonsági autó bejön, vagyis a futam folytatódik. Bottasszal közölték, hogy továbbra is teljes erőbedobással támadnak.
Az újraindítás után a brit pilóta rögtön támadásba lendült. A McLaren versenyzője a két sikán között előzte meg riválisát, viszont közölték vele, hogy második figyelmeztetését kapta pályaelhagyás miatt.
Pérez is megeőzte Leclerc-t, bár egy időre elhagyta a pályát. Hátrébb Schumacher ért hozzá Vettelhez, majd később megpördült, így visszaesett az utolsó helyre.
A finn pilóta Sainz mellett ment el, és jött fel az 5. helyre. Norris pedig utolérte csapattársát, kérdés, hogy megtámadhatja-e.
A Mercedes pilótája Leclerc-t is maga mögé utasította, így már csak egy hely választja el a dobogótól. A finn versenyző a közepes abroncsokon sokkal gyorsabb, mint a többiek.
Érdekes a helyzet az élen, ugyanis a brit pilóta továbbra is DRS-távolságon belül van csapattársához képest. Norris közölte, hogy szerinte tiszta pályán gyorsabb lehetne.
A finn pilóta hiába érte utol szinte azonnal Pérezt, egyelőre még megtámadni sem tudta. Igaz, a mexikói versenyző szintén használhat DRS-t Norris miatt.
Pérezt ugyanis megbüntették, miután a Leclerc elleni előzés során elhagyta a pályát. A Red Bull pilótájának idejéhez 5 másodpercet adnak hozzá a verseny végén.
Ricciardo ugyanis 1,2 másodperccel vezet előtte. Mögötte viszont Pérez és Bottas is nyithatja az állítható hátsó szárnyat.
Az orosz versenyző még az újraindítás után forgatta meg Schumachert, aminek következtében 5 másodperces büntetéssel sújtották.
Ezt nem mondták ki, de annyit igen, hogy a csapat számára az a legjobb, ha ott marad, ahol van. Ennek tudatában a győzelemért nem lesz csata, legalábbis a McLarenek között.
Eddig ugyanis egyszer sem fordult elő ebben az idényben, hogy az első két helyet egyazon csapat pilótái szerezték meg. Persze még a McLaren esetében sem biztos, ettől függetlenül senki nem gondolta volna, hogy ez a wokingiak nevéhez fog fűződni.
A finn pilóta a Roggiánál ment el Pérez mellett, ám egy kicsit lecsúszott az ívről, így Pérez alá tudott fordulni, és sokkal jobb kigyorsításának köszönhetően visszavette a 3. helyet.
Az orosz pilóta autója egyszerűen lelassult. Mazepinnek sikerült viszonylag biztonságos helyre lehúzódnia, így csak néhány másodpercig volt érvényben a virtuális biztonsági autó.
Ricciardót ugyanis utasították, hogy emelje a tempót, Norris pedig próbál menni vele. Ennek következtében Pérez 1 másodpercen kívülre került, így Bottasnak könnyebb dolga lehet.
A finn pilóta már nem használhatja a DRS-t, ami a büntetés miatt a dobogó szempontjából nem gond, viszont így nem lesz esélye utolérni a McLareneket.
Legalábbis jelen állás szerint nagyon úgy tűnik. Bottas ugyanis imést 1 másodpercen belülre került hozzá képest, miközben a 3. helyhez 5 másodpercet kellene kiautóznia.
Azok után, hogy az első 47 williamses versenyén ez nem sikerült, most az utóbbi 4-ből 3 alkalommal is összejöhet. A brit pilóta a 9. helyen áll Alonso mögött és Ocon előtt.
Ezt közölte vele mérnöke, ám egyelőre nem úgy tűnik, hogy lesz újabb esélye Pérez ellen. Ennek ellenére vélhetően felállhat a dobogóra, ami mindenképpen szép teljesítmény.
A kanadai pilóta nem biztos, hogy eléggé lelassított a sárga zászló alatt. A büntetés fájdalmasan érintheti, ugyanis a 7. helyen áll.
A 8-szoros olimpiai bajnok már készülődik, hogy meglengesse a kockás zászlót a mezőny előtt. A sorrend már valószínűleg nem változik, a McLaren pilótái autóznak a kettős győzelem felé.
Az ausztrál pilóta a 2018-as Monacói Nagydíj óta először látta meg elsőként a kockás zászlót, míg a McLaren a 2012-es Brazil Nagydíj után nyert ismét. Ricciardo ráadásul a lleggyorsabb ört is megfutotta.
Bottas állhat fel a McLaren pilótái mellé a dobogóra, a mexikói versenyzőt pedig Leclerc is megelőzte, legalábbis a táblázaton. Mögöttük Sainz, Stroll, Alonso, Russell és Ocon egészíti ki az első tízet. A kanadai versenyző azonban egy 5 másodperces büntetés esetén két helyet visszaesik.
Elsősorban Verstappen és Hamilton ütközése lesz sokat vitatott eset, kérdés, hogy a sportfelügyelők megbüntetik-e bármelyiküket is. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!