Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) and Red Bull's Dutch driver Max Verstappen collide during the Italian Formula One Grand Prix at the Autodromo Nazionale circuit in Monza, on September 12, 2021. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
Tragédiával végződött volna Lewis Hamilton és Max Verstappen Olasz Nagydíjon történt balesete a Mercedes csapatfőnöke szerint, ha 2018-ban nem vezetik be a glória nevű fejvédő szerkezetet a Forma-1-ben.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint sokkal nagyobb baj is történhetett volna Lewis Hamilton és Max Verstappen monzai ütközése során annál, hogy mindkét pilóta kiesik a versenyből és a hétszeres világbajnok fájlalja egy kicsit a nyakát. A világbajnoki pontverseny első két helyezettje a pálya leglassabb pontján ment egymásnak, majd Verstappen Red Bullja ráesett a Mercedesre.
Az már a lassítások alatt is látszott, hogy a 2018-ban bevezetett glória nélkül Verstappen autója egy az egyben Hamilton sisakján landolt volna, a jobb hátsó kereke pedig így is elérte a címvédő bukósisakját. A hétszeres világbajnok utólag megerősítette, hogy fáj a nyaka az azt ért ütéstől. „Vannak kisebb fájdalmaim, a nyakam érezhetően rosszabb lett, ahogy elmúlt az adrenalin hatása, de dolgozni fogok Ang-el (Angela Cullen. Hamilton személyi edzője - a szerk.), hogy helyrehozzuk.
Őszintén mondom, nagyon szerencsésnek érzem magam és köszönet Istennek a glóriáért, ami végtére is megmentett engem és a nyakamat.
Szerintem abban a pillanatban nagy ütés volt, de csak arra tudtam gondolni, hogy miként tudnám folytatni a versenyt."
A korábban sokat bírált glóriát 2018-ban vezették be a Forma-1-ben, azóta pedig ez már a harmadik eset Charles Leclerc és Fernando Alonso 2018-as spái ütközése és Romain Grosjean tavalyi bahreini horrorbukása után, amikor nagy szolgálatot tett.
Toto Wolff szerint egyenesen a fejvédő szerkezetnek köszönhető, hogy Hamilton még életben van.
„A glória egyértelműen megmentette ma Lewis életét. Máskülönben szörnyű baleset történt volna. Nem is akarok arra gondolni, mi lett volna, ha nincs a glória" – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke.
Noha ezt így nem jelentette ki, a glória fontosságát hangsúlyozta Jolyon Palmer ex-F1-es pilóta, a BBC szakértője is. „A glória nélkül a baleset nagyon súlyos lehetett volna. A becsapódás a pálya leglassabb pontján történt. Verstappennek a Hamiltonnal való összeérés azért emelte meg az autóját, mert az már a kerékvető miatt amúgy is pattogott. Úgy tűnik, hogy a glória Verstappen autója súlyának nagy részét megtartotta. Komoly vizsgálatot fognak folytatni, mindenesetre úgy tűnik, hogy a glória ma tette a kötelességét."
Még Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is hálás volt a glória szerepéért. „Szerintem a glória nélkül Lewis feje védtelen lett volna a kerék súlyával szemben. Akárcsak Silverstone-ban, a glória ismét megmutatta, hogy mi a célja a Forma-1-ben" – jelentette ki.
Hamilton is utólag, az említett adrenalin elmúltával fogta csak fel, hogy mit úszott meg. „Nagy sokk volt. Régóta versenyzünk, egyfolytában kockázatot vállalunk, de
csak akkor döbben rá az ember, hogy mennyire törékeny, amikor átél egy ilyen balesetet.
A hátsó kereke a fejemen landolt. Először a glórián, aztán a gumi belső oldala a fejemen. Valószínűleg meg kell majd látogatnom egy specialistát, csak hogy biztosra menjek, jól leszek a következő versenyre. De megmaradok."