Sok szempontból kiélezett az idei F1-es szezon, szoros a csata a világbajnoki címekért és a középmezőnyben is folyamatos az erőviszonyok ingadozása. Ennek következménye, hogy a pilóták többet hibáznak, összeütköznek egymással vagy a pályát övező biztonsági rendszerekkel, és ez a kevesebb pénzből gazdálkodó kisebb csapatok után már a nagyoknak is gondot okoz.
Ennek oka, hogy az idei szezontól az F1-ben bevezették a költségplafont, ennek lényege, hogy a működésre mindenki maximum 145 millió dollárt költhet el, ebbe beletartozik a balesetek során összetört alkatrészek újbóli legyártása és cseréje is. Az Auto Motor und Sport számítása szerint idén több feladata van a szerelőknek, mint valaha.
A szaklap szerint a csapatok a költségvetésük 3 százalékét szánták a töréskárok rendezésére,
a 4,35 millió dollár versenyenként átlagosan alig 200 ezer dollárt tesz ki az egész csapatra, vagyis az autókra egyenként körülbelül 100 ezer dollár jut. Egy komolyabb bukás azonban könnyen a milliós tartományba is szökhet, a csapatok szerint erre a Mercedesnél és a Red Bullnál is volt példa.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke Valtteri Bottas és George Russell imolai balesete után kilátásba is helyezte, hogy lassítaniuk kell a fejlesztés ütemét a nem várt kiadások miatt, és Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke is megerősítette a német lapnak, hogy nagyobb törés esetén a fejlesztésen kell spórolni.
A szezon első felében még jól ki lehet egyensúlyozni, de minél később történik egy baleset, annál nehezebb lesz, mert nem marad sok mozgástér”
– összegzett. Idén erre a szokásosnál nagyobb esély van: a lap összesítése szerint a szezon első felében 28 alkalommal kellett piros zászlóval megszakítani edzést vagy versenyt balesetek miatt, az első 15 hétvégén 16 olyan baleset volt, ami 250 ezer dollár fölötti költséget generált.
Az elkövetők között Cunoda Juki, Valtteri Bottas, George Russell (Imolában), Mick Schumacher (Monte Carlo és Hungaroring), Cunoda és Max Verstappen (Baku), Sebastian Vettel (Red Bull Ring), Verstappen (Silverstone), Carlos Sainz és Sergio Pérez (Hungaroring), Lando Norris (Spa), Nicholas Latifi (Zandvoort) és Pierre Gasly (Monza) is szerepelt, tehát szinte mindegyik csapat érintett.
A helyzetet figyelik a versenyzők is: Sainz elismerte, hogy még mindig nem szokott hozzá a Ferrari vezetéséhez, ezért töri össze gyakran az autót,
honfitársa, Fernando Alonso pedig listát vezet a balesetekről, és ez alapján arról tájékoztatta a főnökét, Marcin Budkowskit, hogy náluk a legkisebb a töréskár a szezon során. Ő az emailre állítólag azt felelte: „Akkor tegyél róla, hogy ez így is maradjon!”
A költségek elszámolása az F1-ben mindig nehézkes, hiszen a fejlesztés és a gyártás költségei összeadódnak: egy első szárny 170 ezer dollár, egy padlólemez 100 ezer körül kóstál, de nem mindegy, hogy az összetört elem vadonatúj vagy már az életciklusa végén jár, Seidl szerint utóbbi esetben a veszteség 0 közeli is lehet, főleg, hogy jövőre lényegében semmilyen alkatrészt nem lehet átvinni.