Pierre Gasly és Lance Stroll is értetlenül áll azelőtt, hogy Fernando Alonso nem kapott büntetést a Török Nagydíj időmérője után. A spanyol pilóta a Q1-ben, az első mért körében úgy érte el az akkor a harmadik helyre (8 pilótának volt értékelhető köre) jó időeredményét, hogy az első kanyarban dupla sárga zászlót lengettek. A versenyen Alonsót kilökő és ezért büntetést kapó Gasly, illetve Stroll is kifogásolta a büntetés elmaradását, Michael Masi versenyigazgató szerint azonban más körülmények között érkezett volna a szankció.
Alonsót vizsgálták is az időmérő után, mivel feltételezték, hogy nem lassított le eléggé a Max Verstappen megpördülése miatt lengetett dupla sárga zászlónál, ám végül nem szabtak ki rá büntetést. A felügyelők indoklásának alapját az képezte, hogy a spanyol „teljes mértékben meg volt győződve róla, hogy nem ért el mérvadó köridőt", illetve a felügyelők szerint „jelentősen lassított" a sárga zászlós jelzésnél.
Alonso fedélzeti kameráját figyelve (a felügyelőknek természetesen a telemetriai adatok is rendelkezésére álltak, így ebben a kérdésben hinnünk kell nekik) valóban érezhető, hogy korábban fékezett az egyes kanyarba érve, onnan kigyorsítva azonban két komoly ellenkormányzást is bemutatott,
az első szektorát pedig 34,8 másodperc alatt teljesítette, ami csupán 3 tizeddel lassabb a nála összességében 1 tizeddel rosszabb első kört autózó, sárga zászlós jelzéssel ugyanakkor nem találkozó Pierre Gasly idejénél.
„Hallottam a mérnökömet, hogy közli, »dupla sárga zászló«. Láttam a dupla sárga jelzést a kanyarban és a kormányom kijelzőjén is, ami ilyenkor sárgává változik. Egyértelmű volt számomra a helyzet, ezért félbeszakítottam a körömet – nyilatkozta Alonso az eset után. – De mivel az időmérő első köréről van szó, így is elér időeredményt az ember, az utána levő körömben pedig három másodperccel gyorsabb voltam, mivel azt nem szakítottam félbe. Valószínűleg ez okozta a zavart."
Azzal persze lehet vitatkozni, hogy a felszáradóban levő pályán mi számított „mérvadó köridőnek", mivel annak befejezésekor az addig mért kört autózó nyolc pilótából (ennél többen is fejeztek be kört, de többeknek törölték az idejét pályaszélesítés miatt) a harmadik helyre sorolt be, és amennyiben elkezd esni az eső (a csapatok a Q1 ötödik percétől várták a csapadékot, de az végül nem érkezett meg), az 1:29.589-es kör továbbjutást ért volna.
Michael Masi ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a felügyelők más elbírálást alkalmaztak volna, ha ez lett volna a helyzet. „Miután utólag beszéltem a felügyelőkkel és a csapattal is, világosan el lett magyarázva, hogy
ha egyből utána elkezdett volna esni, és ez a köridő mérvadó időnek számított volna, akkor nagyon-nagyon más lett volna a végkifejlet. A tények azonban azok, hogy azok között a körülmények között ez nem számított mérvadó köridőnek"
– magyarázta a versenyigazgató, aki kilátásba helyezte, hogy kiegészítik a szabály szövegét.
Nem mindenkinek nyerte el ugyanakkor a tetszését az, hogy Alonso megúszta büntetés nélkül az esetet és megtarthatta az ötödik rajthelyet. A versenyen pont a spanyol kilökése miatt büntetést kapó Pierre Gasly például nem értett vele egyet, és felemlegetett egy másik esetet is, nevezetesen azt, amikor Lando Norrist az Orosz Nagydíj végén nem büntették meg azért, mert átvágta a bokszutca bejáratát jelző fehér vonalat. Ez a legtöbb esetben automatikus büntetést ért volna.
„Az elmúlt két versenyen nem igazán értettem a szabályokat, mert számomra ez vagy fekete, vagy fehér, ez a két szituáció pedig számomra nagyon világos volt – nyilatkozta az Alpha Tauri versenyzője. – Szerintem beszélnünk kell erről, mert az egyik esetben a fehér vonal nem kapcsolódik a biztonsághoz, de a dupla sárga zászló viszont igen. Biztos vagyok benne, hogy meg fogjuk vitatni ezt Michael-lel.
Ugyanakkor szerintem a csapatban mindannyiunkat meglepett, [hogy nem történt büntetés]."
Ugyanígy meglepte Lance Strollt is, aki Alonso előtt haladva szintén beleszaladt az egyes kanyarban lengetett dupla sárga zászlóba,
a kétszeres világbajnokkal ellentétben pedig azonnal elvette a gázt és félbeszakította a gyorskörét (Alonso hiába állítja, hogy ő is megtette ezt, valójában versenytempóban ment tovább).
Strollt a mérnöke is utasította, hogy szakítsa félbe a kört, aminek eredményeként Alonso 1:29.5-ös idejével szemben 1:44.856 alatt ért körbe, 15 másodperccel lassabban az Alpine versenyzőjénél.
„Szerintem a szabályoknak következetesnek kellene lenniük, különösen dupla sárga zászló esetén. Az ember nem nyomhatja tovább, nem érhet el jó időt. Dupla sárga esetén félbe kell szakítani a kört, ebben az esetben pedig dupla sárga zászló volt érvényben – jelentette ki Stroll. – Sima sárga esetében az ember elemelheti a gázt, és ha ettől javul a helyzet, és az adatokkal alá tudod támasztani az elemelést a gyorskör teljesítése ellenére, az rendben van, ha volt világos gázelvétel.
Dupla sárga esetében azonban számomra világos, hogy félbe kell szakítani a kört, ebben az esetben pedig nem ez történt. Különböző döntések születnek, ami vicces."
Stroll elmondta, hogy a történtek ellenére ő a jövőben is mindig félbe fogja szakítani a körét, ha dupla sárga jelzésen halad át.
„Én ragaszkodni fogok ahhoz, amit mindig is csináltam. Biztonsági okokból dupla sárgánál félbeszakítom a kört, ha pedig sima sárga zászló van, elemelem a lábam a gázról, majd zöld zászlónál újra gázt adok. Remélem, hogy a felügyelők következetesek maradnak, mert mindenki számára nagyon fontos, hogy világosak legyenek a szabályok."