Az utóbbi évek egyik legforróbb technikai vizsgálatában olyan döntés született Brazíliában, ami a világbajnoki címét harcoló két pilótából az egyiket a rajtrács végére száműzte, így óhatatlanul hatalmas érdeklődés kísérte az ítéletet és az érintettek reakcióit, pláne úgy, hogy az ügybe akaratlanul a másik pilóta is belekeveredett.
A történet lényege, hogy a kivételesen pénteken tartott időmérő után Lewis Hamilton hátsó szárnyán a két lap távolságát a szabályosnál nagyobbnak mérték az FIA ellenőrzésén, és egy meglehetősen elhúzódó tanácskozás végén kizárták a címvédőt az időmérőről. A Mercedes hiába magyarázta sérüléssel a vétséget, nem kaptak kegyelmet, Max Verstappen ellenben pénzbüntetéssel megúszta, hogy a (gyakran be nem tartott) szabályok tiltása ellenére hozzányúlt a szárnyukhoz.
Nincs, a Forma-1-ben valami vagy szabályos vagy nem,
függetlenül attól, hogy egy paraméter csak parányit vagy jelentősen tér el a küszöbértéktől, és hogy az eltérés előnybe hozta-e és mennyivel az érintett versenyzőt.
Általában csak különleges körülmények jelentenek kibúvót. A közúton van némi tűréshatár a sebességkorláttal, de ennél a példánál maradva, a futamon a bokszutcai gyorshajtásnál is teljsen mindegy, mennyivel száguld egy pilóta, 0,1 és 10 km/h plusz ugyanazt a büntetést eredményezi. (Edzésen nem, olyankor a pénzbírság arányos a sebességtúllépéssel.)
A vezetői incidenseknél a nem számszerűsíthető tényezők szoktak bonyodalmat és vitákat okozni a büntetés mértékéről, a szabálykönyvben definiált műszaki paraméterektől való eltérés viszont szinte garancia a diszkvalifikációra. A brazíliai történetet Verstappen partizánakciója, valamint a Mercedes érvelési kísérlete bonyolította a külső behatás okozta sérülésről.
A szabály úgy szól, hogy a DRS aktiválásakor a két szárnylap legfeljebb 85 milliméterre távolodhat el egymástól, az FIA mérésén ezt 0,2 mm-rel, azaz 0,2%-kal haladta meg a Mercedes légterelője. Az Aston Martin egy videóban korábban már bemutatta, nagyjából hogyan zajlik a vizsgálat: egy WC-kefére hasonlító, 85 mm átmérőjű görgőt dugnak a résbe, és ha az áthatol rajta, a rés túl nagy. A hivatalos ellenőrzésen annyi a különbség, hogy ott maximálisan 10 N-ban szabályozzák, amekkora erővel a mérőeszköz rányomható a szárnylapra (súlyban ez olyan, mintha egy 85 mm átmérőjű, 1 literes vizespalackot tologatnánk ki-be a résben).
Pár éve Pierre Gasly eredményét azért törölték az időmérőn, mert a Q1-ben egy pillanatig az engedélyezettnél több üzemanyagot fogyasztott, ahogy az adagoló berezonált egy másik autó szélárnyékában. Sebastian Vettel sem úszta meg a kizárást idén a Hungaroringen a tankban maradó kevés benzin miatt, a Red Bullok sem 2014-ben Abu-Dzabiban azt, hogy túlságosan hajlékonyak voltak az első szárnyaik. Az 1994-es Belga Nagydíjon Michael Schumachertől azért vették el a simán aratott győzelmét, mert egy megpördülésnél a kerékvető túlságosan leradírozta a kopólemezét.
A Mercedes csapatfőnöke felidézte a közelmúltból a Red Bull esetét, hogy ők bezzeg engedélyt kaptak a hátsó szárny korrekciójára annak károsodása után, míg nekik erre nem volt lehetőségük. Az USA Nagydíjra utalt, ahol riválisuk az időmérő után hajszálrepedéseket fedezett fel a légterelőn, ezért engedélyért folyamodott az FIA-hoz, hogy megerősítsék a szerkezetet.
Fontos különbség a két eset között, hogy
a Red Bull a problémát észlelve maga fordult a szövetséghez és kért felmentést a parc fermé-szabályok betartása alól,
vagyis hogy módosítsanak egy olyan elemen, amit alapból változatlanul kellene hagyni az időmérő és a futam között, míg a Mercedes azt követően értesült a sérülésről, hogy egy hivatalos ellenőrzésen zűr támadt.
Büntetés nélkül, bizonyos korlátozásokkal kicserélhetők, javíthatók az autók egyes elemei az időmérő és a verseny közti időben, a végrehajtott műveletekről rendszeresen kiad az FIA egy listát. Az előző nagydíjon, Mexikóban az autók felén módosítottak kisebb-nagyobb mértékben: George Russellnél például csak a tükröt cserélték, Fernando Alonsónál a fékbetétet, Antonio Giovinazzinál viszont komolyabb szerviz zajlott, nála az orrkúpon és az oldaldobozon is több elemet lecseréltek.
Ritka, hogy az időmérőt sérülés nélkül ússza meg az autó.
– ismertették a Red Bullnál egy júniusi blogbejegyzésben a parc-fermé szabályokat. – Ez remélhetőleg csak valami csekélység a padlólemezen, a diffúzornál vagy az első szárnyon, amit pillanatragasztóval helyrehozhatunk."
„Olyan elemek is kicserélhetők, amik nincsenek rajta a listán, ha a technikai küldött [az FIA-t képviselő Jo Bauer] jóváhagyja az írásbeli kérelem után." Hozzátették, a kérelem benyújtására idő hiányában nincs mindig mód, ilyenkor saját belátásuk szerint hajtják végre a módosításokat és utólag érvelnek azok szabályos volta mellett. Példaként a tavalyi Magyar Nagydíjat hozták fel, ahol a rajtrácsra menet falnak ment Verstappen és lóhalálában kellett összetoldozniuk a kocsit.
Christian Horner a vasárnapi verseny előtt a rajtrácson is kifejtette, hogy az írásbeli kérelem és egy ellenőrzésen való kihágás nem azonos súllyal bír egy alkatrész cseréjénél; a Mercedes például Mexikóban előbbivel komplikáció nélkül kicserélhetett egy kisebb elemet a hajtásláncban. Mintha almát hasonlítanánk körtéhez, jelentette ki a Red Bull csapatfőnöke.
Valószínűsíthető ezek alapján, hogy.amennyiben a Mercedes az időmérő során kiszúrja a sérülést és jelenti az FIA-nak, jó eséllyel megússzák a büntetést. Az indoklásban a felügyelők is azt írták, ez esetben még a parc fermé alatt is megadták volna az engedélyt a javításra vagy a csavarok meghúzására. „Gyakran enyhítő körülmény, ha megsérül egy alkatrész. A felügyelők azonban ezt nem tudják figyelembe venni olyan elemeknél, melyeket egy utólagos ellenőrzésen találnak szabálytalannak és nincs nyilvánvaló oka a szabálytalanságnak" – áll a büntetésről kiadott dokumentumban.
Volt már példa arra, hogy valakinek az autóján szabálytalannak találtak egy elemet a hivatalos ellenőrzésen és az illetőt mégsem diszkvalifikálták pont az idézet utolsó része miatt: 2013-ban a Hungaroringen Romain Grosjean Lotusán a padlólemez túlságosan meghajlott a terheléses teszten, de a csapat telemetriai adatokkal bizonyítani tudta, hogy az alkatrészt megrongálta egy kerékvető.
Vélhetően azért is bukott el a Mercedes védekezése, mert nem tudták egyetlen konkrét külső hatáshoz kötni a hátsó szárny sérülését.
Wolff érvelése így sántít, hogy csapatát diszkriminálták. „Valami nem stimmelt a működési renddel az elmúlt órákban. Talán mások nyomására, vagy más okból. Ha most már ez a működési rend, másokat is szigorúbban kell figyelni. Kijelenthetem, hogy a következő futamokon minden létező felvételt tanulmányozni fogunk és kérdéseket fogunk feltenni. Ha volt is urak becsületszava a Forma-1-ben – urak már nincsenek –, nincs többé – mondta a Mercedes karmestere. – Nincs mozgástér az autók javításában. Ha valami megsérült, megsérült, nem szabad hozzányúlni. Innentől ez lesz."
Azt mindenesetre leszögezte, hogy amikor Hamiltonhoz szólt a sprintfutam után, a trágár kifejezéssel nem a sportfelügyelőknek üzent, szerinte ők csak a munkájukat végezték. Szavai alapján a szabályértelmezést kifogásolja, és nyilatkozata további verbális háborút ígér az idény végéig.
Nem valószínű, legalábbis aligha itt van a kutya elásva. Az októberi Török Nagydíj óta terítéken van a téma, hogy a Mercedes végsebessége mennyit javult, de ezt sokan a hátsó futómű kialakításával magyarázzák, s még ha a legújabb tippek szerint az erőhatások deformációjával is ügyesen játszanak – Verstappen ezt próbálta feltérképezni –, elképzelhetetlen, hogy Wolffék ne mentek volna biztosra azzal, hogy a statikus méréseknél minden paraméter stimmeljen.
A Red Bull többször faggatózott a szövetségnél a légterelőről már az időmérő előtt, de Horner kijelentette, a konkrét szabályszegést a DRS résével nem gondolja szándékosnak.
„Biztosra veszem, hogy nem volt az" – válaszolta a Skynak.
A rongálódást jobb híján egyelőre csak elhinni lehet, mert az elem a nagydíjhétvége befejezéséig az FIA-nál marad – nehogy a csapat mégis meggondolja magát és fellebbezzen, és addig esetleg megbuherálja a vitatott szárnyat –, a Mercedes is csak az ellenőrzésnél jelenlévő vezető szerelő szóbeli beszámolójára tud hagyatkozni.
A közösségi médiában igen aktív istálló később talán bemutatja majd a nyilvánosságnak a sérülést, amelyről egyelőre annyi szivárgott ki, hogy asszimetrikus, és a szárny jobb oldalán következett be, a mérőgörgő ott mutatott ki az engedélyezettnél nagyobb rést.
A Mercedes azzal védekezett, hogy a középső részen mért szabályos távolság bizonyítja, hogy nem akarták megsérteni az előírásokat, amit a felügyelők ugyan elfogadtak, de úgy vélték,
ez jelentéktelen abból a szempontból, hogy a szárny összességében nem felelt meg a vizsgálaton.
Az sem hatotta meg őket, hogy a légterelőt szerkezetileg szintén teljesen legálisnak látták.
Mindazonáltal az emberi mulasztást se húzzuk még ki a szabálysértés lehetséges okai közül, hiszen a mostoha mexikói időjárás miatt késve érkezett meg Brazíliába a csapatok felszerelése, a személyzet a szokásosnál később kezdhette el a rutinmunkát az előkészületekkel. Simán előfordulhat, hogy a feszített tempóban egy pillanatra figyelmetlenné vált egy szerelő és nem úgy húzott meg egy csavart, ahogy kellett volna. Az Auto Motor und Sport beszámolója szerint ugyanakkor az összeszerelésre mindenkinek elég ideje maradt, és nem a Mercedes volt a legrosszabb helyzetben a szállítási nehézségekkel.
Kizárás ide vagy oda, Hamilton végül megnyerte vasárnap a futamot Brazíliában, jóllehet, a sprintfutam jóvoltából a szokásos 1 helyett 1+1/3 versenytáv állt a rendelkezésére előretörni az utolsó helyről.