Ha csupán az első helyezettet nézzük, akkor a Mexikóvárosi Nagydíj pénteki napja hasonlóan alakult, mint a két héttel ezelőtti austini hétvége nyitánya. Az első szabadedzésen Valtteri Bottas révén a Mercedes, míg a másodikon Max Verstappennek köszönhetően a Red Bull zárt az élen. Ennek ellenére a helyzet jelentősen más, mint legutóbb ilyenkor volt.
Akkor ugyanis úgy tűnt, hogy a címvédő van előnyben, ami megfelelt az előzetes várakozásokhoz képest. Most a riválisnál lehetnek optimisták, ami szintén a papírformát jelenti. Az időmérőn és a versenyen aztán legutóbb megfordult a sorrend, kérdés, hogy Mexikóban erre mekkora esély van.
A helyi idő szerint délutáni gyakorláson ugyanis Verstappen jelentős fölénnyel végzett az élen,
ami akár azt is előrevetítheti, hogy a pole pozícióért ezúttal nem számíthatunk izgalmas csatára. Bár kétségtelen, hogy a Mercedesben maradt némi tartalék, de így is inkább az tűnik kérdésesnek, hogy Sergio Pérez hány csillagos autót fog tudni megelőzni.
A versenytempó tekintetében a bikások ugyancsak ígéretesen szerepeltek a második tréningen. A versenyszimulációk első etapján Verstappen messze a legjobb körátlagot produkálta, és bár nem volt annyira kiegyensúlyozott, de Pérez is a Mercedesek előtt volt, akik ráadásul eggyel lágyabb keverékeken voltak kénytelenek autózni. A különbség mértéke valószínűleg itt sem olyan nagy, mint amekkorának tűnik, de a holland pilóta jó eséllyel növelheti előnyét a bajnokságban, míg csapattársa esélyt kap arra, hogy hazai közönség előtt dobogóra álljon.
Ami a Ferrarit illeti, egyelőre úgy néz ki, hogy a vörös istálló mégsem lesz képes megszorongatni az élcsapatokat.
Maranellóban azonban így sem szomorkodhatnak, hiszen a középmezőnyből ezzel együtt is ők tűnnek a legjobbnak, ráadásul könnyen elképzelhető, hogy a többiekhez képest több tartalék van bennük. A McLarennek ellenben össze kell kapnia magát, mert a wokingiak pénteki teljesítménye nagyon nem volt biztató, még azzal együtt sem, hogy az első edzésnapon általában kevesebbet adnak ki magukból, mint a többiek.
A második szabadedzésen Verstappen 424 ezredes előnyt autózott ki Bottasszal szemben, ami a Mercedes szurkolói számára ijesztőnek tűnhet. Ennek megfelelően mind a finn pilóta, mind Lewis Hamilton kijelentette, hogy a Red Bull egyértelműen gyorsabb náluk, míg a másik oldalról érkezett a figyelmeztetés, hogy a vetélytárs közel sem adott ki mindent magából.
Akkor kinek van igaza? Lehetséges, hogy mindkét félnek, hiszen a látottak fényében nehéz elképzelni, hogy nem a Red Bull rendelkezik a legjobb tempóval egy körön, de a részletek azt is megmutatják, hogy a Mercedes kicsit közelebb férkőzhetett volna ellenfeléhez. Emellett ráadásul Christian Horner, az energiaitalosok csapatfőnöke és Pérez is utalt arra, hogy a brackley-iek alacsonyabb teljesítményen mehettek.
Ez utóbbit persze mi megerősíteni és megcáfolni sem tudjuk, így maradjunk inkább az előbbinél. A két Red Bull abból a szempontból ideálisan teljesített, hogy mindhárom szektorban ugyanabban a körben voltak a leggyorsabbak. A Mercedes versenyzőiről viszont ez már nem mondható el.
Hamilton például a későbbiek folyamán javított a harmadik szakaszon, és ha ezt adnánk hozzá a másik kettőhöz, akkor lemaradása 376 ezredre csökkenne.
Hasonló a helyzet Bottas esetében is, csak éppen ő korábban futotta meg egyéni legjobbját az utolsó szektorban. A 32 éves pilóta hátránya azonban ezzel együtt sem lenne sokkal kisebb, hiszen csupán 35 ezreddel csökkenne.
Nála jóval relevánsabb az a tény, hogy a második szabadedzésen futott leggyorsabb körét 10 körös, vagyis már sokat használt gumikon futotta. Bár hozzá kell tenni, hogy korábban mindössze egyszer autózott tényleges gyorskört ezzel a szettel, de mindez így is megmutatja, hogy a Mercedesben valóban van tartalék.
Azonban ezzel együtt is kijelenthető, hogy a pole pozícióra Verstappen pályázik a legnagyobb eséllyel.
Annál is inkább, mert a Red Bull nem arról híres, hogy péntekről szombatra ne találna még extra időt, sőt, a korábbi hétvégék alapján átlagosan valamivel többet talál, mint a Mercedes.
Azzal kapcsolatban, hogy a Red Bull összességében miért gyorsabb a Mercedesnél, Mark Hughes, a The-Race.com szakírója két tényezőre hívta fel a figyelmet. Verstappen és Hamilton köreit összehasonlítva a célegyenesre történő kigyorsítás utóbbinak sikerül jobban, de utána a Red Bull válik gyorsabbá. Az egyenes második felére aztán érvényesül a Mercedes motorereje, de figyelembe véve, hogy az RB16B-nek nagyobb a légellenállása, kijelenthető, hogy a Hondának valóban kedvez a magaslati levegő.
A bikások azonban nem itt, hanem a pálya középső, gyors kanyarokkal teletűzdelt szektorában nyernek sokat ellenfelükkel szemben. Ott a nagyobb leszorítóerő annyival jobban működik, hogy Verstappen és Pérez padlógázzal teljesítette a 9-es kanyart, míg Hamiltonnak és Bottasnak egy pillanatra el kellett vennie a gázt.
Ha a feltételezés, miszerint Verstappen valamelyest kiemelkedik a mezőnyből, valóban fennáll, akkor inkább a Mercedesek és Pérez közötti sorrend lesz a kérdés.
A hazai pályán szereplő pilóta a 4. pozícióban végzett, de lemaradása már fél másodpercnél is nagyobb volt csapattársához képest. Ahogyan a Mercedesekben, úgy benne is lehet még tartalék, hiszen kijelentette, hogy az egykörös tempóján még dolgoznia kell, ám esetében mindig kérdéses, hogy a kvalifikáción képes lesz-e legalább megközelítőleg kihozni az autóból azt, ami benne van.
Ami a középmezőnyt illeti, a Ferrari egyelőre elmaradt a várakozásoktól, hiszen többen is arra számítottak, hogy a maranellóiak akár az élcsapatokkal is felvehetik a versenyt. Ez végül nem jött össze, ám a többi alakulatnál így is gyorsabbnak tűnnek, ráadásul elképzelhető, hogy bennük is van még tartalék. Giuliano Duchessa, a Formu1a.uno újságírója ugyanis azt írta Twitteren, hogy az olaszok spórolni akarnak az új motorral, így váltakozva használják azt a régi specifikációval.
Pénteken Carlos Sainz autójába szerelték be a korábbi változatot, aki 1,017 másodperces lemaradással az 5. helyen végzett.
A McLarennél ellenben aggódhatnak, miután Lando Norris csak a 12. pozícióban zárt, a 15. Daniel Ricciardo pedig technikai gondokkal küszködött. Bár kétségtelen, hogy a wokingiak szinte mindig többet gyorsulnak szombatra, mint a mezőny többi része, de könnyen lehet, hogy ez sem lesz elég ahhoz, hogy riválisukkal felvegyék a versenyt az időmérőn, a többiek közül pedig minimum az Alpha Tauri miatt szintén aggódhatnak.
A pénteki nap folyamán elég gyorsan javult a pálya állapota, és valószínű, hogy ez a harmadik szabadedzésen és az időmérőn is így lesz. Ebben az esetben pedig elképzelhető, hogy bizonyos pozíciók azon dőlhetnek el egyik vagy másik irányba, hogy melyik pilóta futja meg később a gyorskörét.
Emellett, ahogyan azt a kvalifikációk többségén megszokhattuk, a Q2-ben vélhetően lesz olyan, aki megpróbál közepeseken továbbjutni,
hogy a futamot nagyobb eséllyel legyen lehetősége egy kiállással teljesíteni. A Pirelli szerint a lágy 6 tizeddel gyorsabb a sárga oldalfalú abroncsoknál, ami az élcsapatok és talán a Ferrari számára könnyen áthidalható különbség, de a többiek már a kiesést kockáztatnák a váltással.
A szokásosnál is kisebb a valószínűsége, hogy az élmezőny tagjai ugyanabban a sorrendben fognak kijönni az első kanyarból, mint ahogyan elrajtolnak, hiszen az első féktávig rengeteget kell megtenniük, és ezalatt a szélárnyék segítségével könnyedén összejöhet az előzés. Nem kizárt, hogy a Mercedesnek ez lesz az egyetlen lehetősége, hogy megakadályozza a kettős Red Bull-győzelmet, ugyanis még Pérez is jobb tempót autózott Hamiltonnál és Bottasnál.
A címvédő istálló már az első szabadedzésen lépéshátrányba került, mivel mindkét pilótának megsérült az egyik kemény abroncsa, ami miatt akkor a közepeseken kellett teljesíteniük a versenyszimulációt. Így viszont később nem autózhattak a C3-asokon, hiszen nem lett volna értelme még egy garnitúrát elhasználni, aminek következtében a lágyakon kezdtek, majd a már kezelésen átesett fehér oldalfalú abroncsokon folytatták.
A Red Bull versenyzői ezzel szemben az ideálisnak tűnő közepeseken teljesítették a versenyszimulációt.
Bár a négy versenyzőből egyik sem autózott egyenletes köröket, hiszen jó néhány idő értékelhetetlennek bizonyult, a maradékból is egyértelműen látszik, hogy a Red Bull, azon belül is főleg Verstappen már az etap elején is gyorsabb volt a Mercedeseknél az eggyel keményebb abroncsokon.
Persze itt is le kell szögezni, hogy az üzemanyagszintet és a motorüzemmódot sem ismerjük, és nem valószínű, hogy a két csapat között tényleg akkora a differencia. A címvédőnél azonban ezzel együtt is aggódhatnak, hiszen nehéz elképzelni, hogy ezt a különbséget meg lehet fordítani, különösen Verstappennel szemben.
Ha pedig a holland versenyző elhúz az élen, akkor a Mercedesek valódi ellenfele az időmérőhöz hasonlóan Pérez lehet.
A mexikói pilóta az első öt körében (az értékelhetőeket figyelembe véve) szintén gyorsabb volt Hamiltonnál és Bottasnál, ám csapattársánál sokkal kevésbé nyújtott kiegyensúlyozott teljesítményt. Ha vasárnapra ebben javul, akkor akár mindkét Mercedest legyőzheti, ami az egyéni és a konstruktőri pontversenyben is nagyon jól jönne a Red Bullnak.
A középmezőnyt ezúttal is a Ferrari vezeti, és ha figyelembe vesszük, hogy az Alpine és főleg az Alfa Romeo minden bizonnyal felülteljesített, előnyük jól látható az őket követő Alpha Tauri előtt. A McLarenről nagyjából ugyanazt lehet elmondani, mint az egykörös tempó esetében: valószínűleg nem annyira rossz a helyzet, mint amit a grafikonok mutatnak, de semmiképpen sem ad okot a bizakodásra. A Williams esetében pedig fontos megjegyezni, hogy George Russell minden bizonnyal jobb tempóra lett volna képes, mint Nicholas Latifi.
Ami a stratégiát potenciálisan felborító tényezőket illeti, esőre nem érdemes számítani, így marad az esetleges biztonsági autós fázis. 2015 óta azonban csak kétszer kellett beküldeni a safety cart, és a mezőny egyelőre ezen a hétvégén is megúszta megszakítás nélkül. A pálya állapota pedig csak javulni fog, ami az autótörések elkerülésének mindenképpen jót tesz.