A mexikói futam után jön a tripla hétvége második felvonása. A mezőny marad az amerikai kontinensen, de így is közel 7500 km-t kell utazniuk, hogy megérkezzenek az interlagosi pályára. Ám, ahogyan a múlt heti verseny sem a Mexikói Nagydíjat viselte, hivatalosan most sem Brazil Nagydíjat fognak tartani. Az okok szintén megegyeznek, ugyanis az állam helyett a város finanszírozza a viadal megrendezését, aminek így egészen 2025-ig Sao Pauló-i Nagydíj lesz a neve.
Az austini és a mexikóvárosi aszfaltcsíkhoz hasonlóan Interlagos is két év után ad otthont újra F1-es futamnak. Ám utóbbi esetében egy ideig az is kérdéses volt, hogy visszatér-e valaha a versenynaptárba, mivel
hónapokig tartotta magát a pletyka, hogy a jövőben inkább Rio de Janeiróba, egy vadonatúj aszfaltcsíkra látogat a mezőny.
Végül aztán tavaly év végén sikerült megegyezniük a feleknek, igaz, a futam promótere már nem a Magyar Nagydíj létrejöttében is fontos szerepet játszó Rohonyi Tamás vállalkozása, hanem a Brasil Motorsport nevű cég. A pilóták és a szurkolók aligha bánják, hogy Interlagos továbbra is fogadja a mezőnyt, hiszen nagy hagyományokkal rendelkező, népszerű helyszínről van szó.
„A Sao Pauló-i aszfaltcsík egy jellegzetes vonásokkal rendelkező pálya néhány, kihívást jelentő kanyarral és jelentős szintkülönbségekkel, beleértve a hosszú, célegyenesre ráfordító kanyart – összegezte a legfontosabb tudnivalókat Dave Robson, a Williams vezető versenymérnöke. – A középső szakasz nagyon technikás, így jó egyensúlyú autót, a versenyzők részéről pedig magas szintű készségeket igényel.”
A kör 10 bal- és 5 jobbkanyarból áll, és már ebből is sejthető, hogy ez azon kevés pályák egyike, amelyeknek a menetiránya ellentétes az óramutató járásával. 4309 méterével pedig kifejezetten rövidnek számít, bár a mezőnynek ez nem lesz furcsa, hiszen
Mexikó egyike azon három pályának, amelyek még az interlagosinál is rövidebbek.
Hasonló a helyzet a tengerszint feletti magasság tekintetében. 800 méterével Brazília a második legmagasabban fekvő aszfaltcsík, de mindez szinte semmi a múlt heti 2300 méterhez képest. Persze könnyen lehet, hogy az erőviszonyokat így is befolyásolja majd.
A közép-amerikai országgal ellentétben azonban viszonylag jelentősek a szintkülönbségek. Az 1-es és a 4-es kanyar között például a magasság 40 méterrel csökken, de a 12-es és az 1-es kanyar közti 1,2 km-es padlógázas szakaszon is 33 méternyi differenciát kell áthidalniuk.
Robson is utalt rá, hogy a pálya egyes részei jellegükben igencsak eltérnek egymástól. Az első és a harmadik szektor alacsony légellenállást igényel, ellentétben a középsővel, ahol magas leszorítóerőre van szükség. Ennek megfelelően a csapatok korábban eltérő beállításokkal kísérleteztek, viszont
amióta két DRS-zóna van, inkább az alacsony leszorítóerő felé tendálnak.
Brazíliában az állítható hátsó szárnyra általában nagy szükség van az előzéshez, ennek megfelelően a leggyakrabban az 1-es és a 4-es kanyarban, illetve az azokat megelőző egyenesekben történik helycsere. 2019-ben viszont a pályán csupán 36 alkalommal változott a sorrend, nem számítva az első kört és a biztonsági autós fázisok utáni újraindításokat.
Az 1-es kanyarral több szempontból is érdemes külön foglalkozni. Egyrészt 195 méterrel itt van az egyik legkisebb távolság a pole pozíció és az első fékezési pont között, vagyis a rajtnál nem érdemes sok helycserére számítani. Másrészt, tekintve, hogy egy befelé dőlő kanyarról van szó, a bal első gumit könnyen blokkolni lehet, ám érdekes módon ez nem feltétlenül okoz súlyos időveszteséget. Ennek oka, hogy a kanyart jó néhány különböző íven be lehet venni.
A bal első abroncsok más miatt is kulcsfontosságúak lesznek, mivel várhatóan azoknak a felmelegítésével lesz a legtöbb gond. A 10-es és a 6-os kanyar között, vagyis a pályának körülbelül 3,5 km-es szakaszán ugyanis alig kapnak terhelést, így ezalatt várhatóan jelentősen visszahűlnek.
A Pirelli egyébként a középső keverékeket bocsátja a csapatok rendelkezésére, ami eggyel lágyabb kiosztás, mint a két évvel ezelőtti.
Mario Isola, a gyártó sportigazgatója azzal magyarázta a döntést, hogy 2019-ben alig használták a C1-es abroncsokat. Az olasz szakember szavai megfelelnek a valóságnak, hiszen mindössze öten vették igénybe a fehér oldalfalú gumikat, ráadásul a szokásokkal ellentétben egyiküknél sem az a szett volt fent a legtovább. Persze ebben minden bizonnyal szerepet játszottak a biztonsági autós fázisok is.
Ami a stratégiát illeti, a legutóbbi futamon Max Verstappen három kiállással nyert, míg Carlos Sainz mindössze egy kerékcserével ért oda a 3. helyre a rajtrács végéről indulva – legalábbis utólag, Lewis Hamilton büntetését követően. A Pirelli szerint safety car nélkül két kiállás lett volna az ideális taktika, vagyis könnyen lehet, hogy idén is ez lesz a helyzet, pláne annak tudatában, hogy az abroncsok eggyel lágyabbak lettek.
Mexikóvárosban – az időmérőtől eltekintve – a Red Bull végig gyorsabb volt a Mercedesnél, és Verstappen a remek rajtja után sima győzelmet aratott. Sokak szerint a Sao Pauló-i Nagydíjon is a holland pilóta az esélyesebb, és bár bizonyos tényezők valóban mellette szólnak, a helyzet korántsem annyira egyértelmű.
A 24 éves versenyző két éve itt szerezte meg élete első F1-es pole pozícióját, majd izgalmas végjáték után felállhatott a dobogó tetejére.
Sőt, valójában már kétszeres futamgyőztes lehetne Brazíliában, de 2018-ban Esteban Ocon emlékezetes módon kilökte őt az élről, miközben próbálta visszavenni a körét. Az eset akkor lökdösődéssel zárult, viszont most, figyelembe véve a bajnokság állását, egy ehhez hasonló incidens még annál is sokkal nagyobb port kavarna, akár Verstappen, akár Hamilton lenne az áldozat.
A címvédő ellenben magához képest nem túl sikeres Sao Paulóban, hiszen mindössze kétszer nyert ott: 2018-ban az ő ölébe hullott diadal, két évvel korábban pedig Nico Rosberg nem erőltette meg magát, hiszen tudta, hogy a 2. hely is elég lehet a világbajnoki címhez. Ráadásul az a futam is inkább Verstappenről szólt, hiszen elképesztő felzárkózást produkált az esőben, és végül ő állhatott fel a dobogóra a Mercedes pilótái mellé.
Persze a múltbeli eredményekből még nem feltétlenül következik egyik vagy másik versenyző, illetve csapat fölénye. Az viszont már sokatmondó, hogy Verstappen a Stájer, az Osztrák, valamint a Mexikóvárosi Nagydíjon aratta idei három legsimább győzelmét. Hogy mi a közös ezekben a versenyekben?
Hogy mind a hármat magaslaton rendezték, ahogyan az interlagosit is ott fogják.
Hamilton már meg is kongatta a vészharangokat, és kijelentette, hogy Brazíliában is bajba kerülhetnek. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke még nem mondott le pilótája és a csapat nyolcadik vb-címéről, és magabiztos sikere ellenére Verstappen is szoros küzdelemre számít.
„Nehéz megmondani, hogy Brazíliában mennyire leszünk versenyképesek – fogalmazott. – 2019-ben mi nyertünk, de végig kiélezett volt a csata, én pedig ismét valami hasonlót várok. Meglátjuk, mit mond az időjárás-előrejelzés, mivel ez jelentősen befolyásolhatja a teljesítményt. Emellett sprintfutamos hétvége lesz;
jól mentem a sprintversenyeken, de a nagydíjak rosszul alakultak, szóval ezt megpróbáljuk megfordítani.”
A Verstappen által említett tényezők inkább a Mercedesnek kedvezhetnek, azon egyszerű oknál fogva, hogy a brackley-i istállónál jellemzően hamarabb találják meg az optimális beállítást. Ez különböző mértékben, de az előző három alkalom mindegyikén megmutatkozott: Isztambulban a Red Bull egész hétvégén hátrányban volt a Mercedesszel szemben, Austinban pénteken még inkább a címvédő volt előnyben, míg a legutóbbi időmérőn nem sikerült megfelelő állapotba hozni a gumikat.
Ennek következtében, ha esetleg az első szabadedzésen esni fog az eső, az várhatóan a bikásokat fogja érzékenyebben érinteni. Az előrejelzések szerint pénteken 30 százalék eséllyel érkezik meg a csapadék, szombaton és vasárnap pedig még ennél is kisebb lesz az esélye annak, hogy az időjárás beleszóljon az eseményekbe.
Azt tehát megúszhatja a Red Bull, hogy a péntek délelőtti gyakorlás használhatatlanná váljon, viszont így is az lesz az egyetlen alkalom, amikor érdemben tudnak kísérletezni a beállításokkal. A Brit és az Olasz Nagydíj után ugyanis ez lesz a harmadik sprintfutamos hétvége, ami azt jelenti, hogy
az időmérőt pénteken rendezik, másnap pedig egy 24 körös viadal fogja meghatározni a vasárnapi rajtrácsot.
Tény, hogy a sprintversenyeken eddig Verstappen gyűjtötte a legtöbb pontot, ennek ellenére ez a lebonyolítás aligha kedvez a Red Bullnak. Persze nem azért, mert másnap mindkétszer kiesett, hiszen a Hamiltonnal történő ütközéseknek vajmi kevés közük van a formátumhoz, legalábbis közvetlenül.
Az energiaitalosok sokkal inkább azért aggódhatnak, mert mind Silverstone-ban, mind Monzában kikaptak a Mercedestől. Persze lehet arra hivatkozni, hogy ez előbbi hétvégére a címvédő jelentős fejlesztési csomaggal készült, utóbbin pedig a helyszín egyértelműen nekik kedvezett, de más pályákon a Red Bull akár úgy is felül tudott kerekedni, hogy előzetesen nem őket tartották az esélyesebbnek.
Ha viszont Verstappen Brazíliában is legyőzi Hamiltont, akkor akár meccslabdához is juthat.
Amennyiben ugyanis a holland versenyző a futam végére legalább 26 pontos előnybe kerül, akkor már Katarban is bebiztosíthatja világbajnoki címét. Persze ez csupán az elméleti lehetőség, ennek a forgatókönyvnek csak akkor lesz realitása, ha a brit versenyző hétvégéje valamilyen oknál fogva nagyon rosszul sikerül. Ami viszont nagyon is valós lehetőség, hogy az éllovas olyan előnyre tegyen szert, hogy az utolsó három fordulóban a 2. hely is elég legyen neki, és adott esetben még a leggyorsabb körrel se kelljen foglalkoznia.
Ami a konstruktőri pontversenyt illeti, hetek óta a McLaren és a Ferrari küzdelme tűnt a legizgalmasabbnak. Bár természetesen még nem dőlt el, de a Mexikóvárosi Nagydíjon látottak alapján nagyon úgy tűnik, hogy a maranellóiak visszafordíthatatlan lépéselőnybe kerültek.
A semleges szurkolóknak azonban nem kell bánkódniuk, sőt! Az élen ugyanis a Red Bull 1 pontra megközelítette a Mercedest, vagyis Brazíliában akár ismét átvehetik a vezetést. Ehhez persze Sergio Pérez jó teljesítményére is szükség lesz, aki zsinórban három dobogónál tart, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy Törökországban Hamiltont, az Egyesült Államokban pedig Valtteri Bottast sorolták hátra,
míg Mexikóban Daniel Ricciardo már az első kanyarban tönkretette a finn pilóta versenyét.
Hátrébb pedig az 5. pozícióért lehet ádáz küzdelem az Alpine és az Alpha Tauri között. Pierre Gasly múlt heti 4. helyének köszönhetően a faenzai istálló pontszámban beérte riválisát, ám Esteban Ocon hungaroringi győzelmének köszönhetően előzni még nem tudott. Az enstone-iak hetek óta pocsék formában vannak, viszont, ha időben magukra találnak, akkor az ő malmukra hajthatja a vizet, hogy náluk mindkét versenyző képes szállítani a pontokat, míg Cunoda Jukiról ez viszonylag ritkán mondható el.