DOHA, QATAR - NOVEMBER 20: Pole position qualifier Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP and second placed qualifier Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing talk in a press conference after qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Qatar at Losail International Circuit on November 20, 2021 in Doha, Qatar. (Photo by Florent Gooden - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton és Max Verstappen eltérő álláspontot képvisel arról, hogy a jövőben mi számít kemény, de még szabályos versenyzésnek. A két rivális a Katari Nagydíj időmérője után egymás mellett ülve fejtette ki álláspontját, majd a holland pilóta Hamiltonnak címezve megjegyezte, szerinte nem helyénvaló kiteregetni, ami a versenyzői eligazításon elhangzott.
A Mercedes mellett a mezőny több tagja is kiemelt figyelemmel követte a brazíliai sportfelügyelők ténykedését Max Verstappen és Lewis Hamilton esete kapcsán. A két Ferrari-pilóta például előretekintve azt mondta, ha utólag sem érkezik (mint ahogy nem is érkezett) szankció a hétszeres világbajnokot leszorító holland ellen, az fontos változást hozhat a jövőben, hiszen akkor mindannyiuknak ennek megfelelően kell változtatni a vezetési stílusukon, és jóval agresszívebbnek lenni akkor, ha belül haladnak, illetve óvatosabbnak akkor, ha kívülről próbálnak előzni.
A pilóták a szokásos pénteki versenyzői eligazításon igyekeztek tisztázni Michael Masi versenyigazgatóval azt, hogy akkor a jövőben miként viselkedhetnek ilyen helyzetben, ám Lewis Hamilton és Toto Wolff elmondása alapján továbbra sem kaptak világos útmutatást.
Az időmérő utáni sajtótájékoztatón a The Times újságírója megkérdezte Hamiltont, Verstappent és Bottast, hogy a rendkívül hosszú, több mint egyórás megbeszélés után világossá vált-e, hogy a jövőben a felügyelők mit fognak kemény, de fair versenyzésnek titulálni, illetve mi az, amikor már büntetnek.
Verstappen és Hamilton véleménye pedig homlokegyenest eltért.
„Nos, szerintem ez mindig arról szól, hogy megpróbálják elérni, hogy mindenkinek ugyanaz legyen a gondolkodásmódja. Hiszen mindenki máshogy gondolkodik, nem igaz? Mindenki a maga módján versenyez, védekezik és előz, és természetesen nagyon nehéz az FIA-nak mindenkit azonos álláspontra hozni. Persze ők döntenek, de minden pilótának más a véleménye – fejtegette Verstappen. – A péntek arról szólt, hogy mindenki elmondta, mit gondol, az FIA pedig elmagyarázta az ő gondolkodási folyamatukat.
Messziről indultunk és nagyon hosszú megbeszélés volt, de a végére eléggé világossá váltak a dolgok."
A sajtótájékoztatón Verstappen mellett ülő Hamilton viszont nem értett egyet ezzel, és miután visszakérdezett, hogy mi is volt a kérdés, elmondta, szerinte ugyanúgy a sötétben tapogatóznak, mint korábban.
Nem, nem világosak. Maxot kivéve minden pilóta tisztázást kért, de [az elhangzottak] nem voltak túl világosak. Úgyhogy továbbra sem világos, hogy mik a pálya határai.
Előzésnél többé egyértelműen nem a fehér vonal, de... igen, egyszerűen csak csináljuk. Csak következetességet kérünk. Ha ugyanolyan helyzet lesz, mint legutóbb, akkor mindannyiunkra ugyanazok a szabályok kell vonatkozzanak, és akkor rendben van" – fejtette ki a címvédő, majd kérdésre elmondta, hogy azzal a hozzáállással fog nekivágni a Katari Nagydíjnak, hogy „ami legutóbb történt, rendben van", illetve egy későbbi kérdésre úgy felelt, „feltételezhetően" agresszívabb lehet a kerék a kerék elleni csaták során.
Hamiltonhoz csatlakozott Bottas is, és Verstappennek szintén ellentmondva úgy vélte, továbbra sem világosak a szabályok. „Abból a szempontból világos, hogy ha a brazíliaihoz hasonló incidens történik, az rendben van, de mindig vékony a határvonal. A következetesség a kulcs, hogy pontosan tudjuk, mit tehetünk.
Ugyanakkor nem gondolom, hogy magyarázatot kaptunk arra, valójában mit csinálhatunk és mit nem.
Minden előzés, minden védekezés más. Biztos vagyok benne, hogy a felügyelők a legjobb munkát próbálják végezni, a legjobb büntetéseket kiosztani, vagy nem büntetni, úgyhogy nem hiszem, hogy ez bármin is változtat. Csinálni fogjuk, és legalább azt már tudjuk, hogy ami Max és Lewis között történt Brazíliában, az rendben volt. Ezt jó tudni."
Felügyelői testületenként változhat az ítélet?
A sajtótájékoztatón Andrew Benson, a BBC újságírója rákérdezett azokra a sajtóértesülésekre, amelyek szerint olyan is elhangzott a versenyzői eligazításon, hogy adott esetben más felügyelői testületek másként ítélhetik meg ugyanazt a szituációt. „Az egy kissé furcsa lenne, mert akkor nem tudnánk, hogy mit kell tennünk egy ilyen esetben. Nem tudom mit mondjak" – felelte Bottas, érezhetően próbálva betartani azt az íratlan szabályt, amely szerint a versenyzők általában nem beszélnek a zárt körű ülésen elhangzottakról.
Hamilton viszont gyorsan lecsapta a labdát és elárulta, hogy valóban mondtak ilyet.
„Amint mondtam, nem világos a helyzet. Azt mondták, hogy más felügyelőknél más lesz. Azt mondták, hogy eltérő felügyelők esetén eltérő ítélet születhet. Meglátjuk."
A hétszeres világbajnok szavaira Verstappen végül kifejtette, hogy nem tartja helyesnek, ha kiteregetik a médiába, ami a versenyzői eligazításon elhangzik. „Ami nekem nem tetszik... Megvitatjuk ezeket a dolgokat, de nem kell őket elmondani a sajtónak.
Szakértőkkel beszélünk, és szerintem fontosabb, hogy velük vitassuk ezt meg, mintsem a közösségi médiában írogassunk róluk a semmiért.
Nem igazán tudom, hogy mit mondjak erre. Jobban szeretek a döntéshozókkal beszélni, és velük megvitatni általánosságban a jövőbeli dolgokat, és nem csak egyetlen esetet."
Wolff attól tart, hogy több lesz a kétes manőver
A Mercedes csapatfőnöke azok után, hogy „abszolút várhatónak" nevezte, hogy a felügyelők elutasítják a brazíliai döntéssel kapcsolatban benyújtott felülvizsgálati kérelmüket, a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta, veszélyes precedenst teremthet, hogy nem bűntették meg Verstappent.
„Ez egy igen meglepő végkifejlet, mert attól függetlenül, hogy miként ítélték meg a brazíliai esetet,
véleményem szerint ez azt jelenti, hogy bevetődhetsz egy kanyarba és kiütheted a másikat az ideális ívről. Ez pedig nyilvánvalóan piszkosabb manőverekhez vezethet a jövőben.
Azt mondtam néhány részvényesnek, hogy nem akarunk zavaros helyzetbe kerülni a katari, a szaúd-arábiai és az abu-dzabi versenyen sem, mert az nagyon rossz lenne."
Wolff emellett kitért a pénteki versenyzői eligazításra is. „Minden pilóta felszólalt és elmondta, hogy őket is meglepte a döntés, és ezután nyilvánvalóan szükség van rá, hogy ennek megfelelően módosítsanak a versenyzési stílusukon."