A szezon felénél még csak sejtettük, hogy lesznek vitás szituációk Lewis Hamilton és Max Verstappen között vagy velük kapcsolatban, de ilyen sokra valószínűleg senki sem számított. Az utolsó három versenyen annyi volt belőlük, hogy aki frissen kapcsolódott be a sportágba, azt hihetné, Michael Masi versenyigazgató és az FIA a mezőny tagja, mert a közvetítésben a két élcsapat után talán ők jelentek meg leggyakrabban.
A körítés a Mercedes és a Red Bull viselkedésével, a sok ármánykodással, intrikával, feljelentéssel, sirámmal egyszerre idézi a mexikói szappanoperákat és a besúgói rendszert.
Mindkét oldal a végsőkig kész elmenni a végső sikerért, de valamelyikük veszíteni fog.
Egyenlő pontszámmal vág neki az utolsó futamnak Hamilton és Verstappen, ilyen állás eddig csak egyszer, 1974-ben fordult elő. Számolgatni nem kell, aki előrébb végez, az a világbajnok. (Az egyetlen kivétel, ha Verstappen 10. lesz a leggyorsabb körrel, Hamilton meg 9. Fogadásnál ne tegyék fel erre a házukat.)
Vagyis, az utóbbi hetek alapján még az sem biztos, hogy a kockás zászlónál végeredményt hirdethetünk, mostanában ez a ritkább. Bármilyen apró gyanú felmerül egy szabálytalanságra, vagy akár csak Verstappen nem adja át a székét egy nagymamának a motorhome-ban, vagy Hamilton a kuka mellé dob egy papírgalacsint, az ellenfél csapata azonnal keresni fogja a lehetőséget a büntetésre és az eredmény korrekciójára.
Az előzmények alapján még egy forgatókönyvről, a pontegyenlőségről ejtsünk szót – a végelszámolásnál az első két helyen sohasem fordult elő ilyen az F1 történetében –, ami a több futamgyőzelem miatt Verstappennek kedvezne. Ez lényegében a két rivális ütközését és kiesését takarja.
Hogy ez mennyire reális veszély? Az elmúlt 37 évet tekintve igenis az.
Ebben az évezredben kuriózum, hogy bármelyik esélyes nyeri a futamot, az automatikusan a végső sikerét eredményezi. Az elmúlt 37 évben ilyen felállásból többször dőlt el botrányos ütközéssel a vb-cím sorsa, mint ahányszor nem.
1994-ben és 1997-ben Michael Schumacher csattant az aktuális ellenfelével, 1999-ben viszont Mika Häkkinen és Eddie Irvine egy pillanatig sem voltak olyan távolságban egymáshoz a pályán, hogy felmerülhessen az ütközés veszélye. (A Prost-Senna ütközések nem az utolsó, hanem az utolsó előtti futamon történtek.)
1983 óta volt még jónéhány szezon, amikor többen álmodozhattak a végső diadalról a szezonzárón, de a többi alkalommal mindig akadt olyan, akinek a 2. hely is tutira elég lett volna hozzá. Hamilton és Verstappen esetében ezt csak különleges körülmény idézné elő, bár aligha mondhatjuk, hogy ennek híján voltunk idén. Ugyanakkor csupán két olyan rendes verseny volt a szezonban, amikor mindketten büntetés, ütközés nélkül célba értek és nem ők foglalták el az első két pozíciót.
Fizikai fogalmakhoz nyúlva így néz ki a helyzet: a feszültség az egekben, a nyomás hatalmas, a lendület Hamiltonnál, Verstappentől ellenállás kell. Mindkettejüknek sok hullámban volt része, de távolságban 300 kilométeren, időben várhatóan másfél óra alatt kiderül, melyikük ereje és energiája ér vb-címet a szó szerint vett reflektorfényben, hiszen sötétben intik le a szezonzárót.
Legutóbb öt éve dőlt el azon a világbajnoki cím, ráadásul ezúttal nem a Mercedes házon belüli háborújában hirdetnek győztest, hanem két csapatéban. Remélhetőleg mindkét oldalon sikerül valamennyire lenyugtatni az idegeket egy hét alatt a szaúdi eseményeket követően.
Győzzön a jobb. Ha az Max, akkor is megbékélek vele, csak sportszerű küzdelem legyen
– jelentette ki Toto Wolff, és Christian Horner is ebben bízik, mármint a nemes vetélkedésben.
Persze mindkét térfélen bevásárlólistányi sérelem és reklamáció gyűlt össze, a tetőfokára hágó küzdelemben, az egész éves csata csúcspontján pedig bárkinél leereszkedhet a vörös köd. Ne feledjük, Hamilton 2016-ban partizánná vált az utolsó körökben és mindent megtett, hogy a Mercedes felszólítása ellenére a lehetségesnél lassabban ment, hátha így keresztbe tesz Nico Rosbergnek, akit pozícióvesztése esetén legyőzött volna a tabellán.
Neki nem újdonság a helyzet, hatodjára készül az idényzáróra úgy, hogy bajnok lehet, Verstappen csak először. „Izgalmas lesz, és remélem, jó hétvégém. Úgy készülök rá, mint az összesre, a maximumot próbálom kihozni" – mondta a holland. Nézzük, mit kell tudni az utolsó nagydíjnak otthont adó Abu-dzabi Nagydíj pályájáról, a Yas Marináról!
A körítés hasonló, mint az előző két helyszínen: sivatag és tengerpart, fényűző épületek, reflektorok. Fontos eltérés viszont a több pilóta által kifogásolt dzsiddai körülményektől, hogy itt hatalmas bukóterek szegélyezik a pályát, nagyon félre kell siklania a dolgoknak ahhoz, hogy valaki a falban törje össze magát.
A vonalvezetés a debütálás óta egészen mostanáig változatlan volt. Idén két helyen is jelentős átalakításokat hajtottak végre rajta, amitől megváltoznak a beállítási követelmények és cél az előzési lehetőségek javítása is. Utóbbi 2010 óta terítéken van, amikor egy drámai vb-döntőn az egész világ döbbenten figyelte, hogy a Ferrari taktikai baklövése után Fernando Alonso képtelen megelőzni a Renault-ban ülő Vitalij Petrovot és nyert helyzetből elbukta a bajnoki címet. „Reméljük, ezek a változtatások hatásosak lesznek. Kár érte, hogy egy mindent eldöntő versenyen nehéz előzni" – merengett az Alpine futamelőzetesében a spanyol.
A kanyarok sorszáma megváltozik, az első változás az 5-ösnél van (a kép jobb szélén lévő hajtű). Korábban egy sikán volt előtte, ezt kivették, így az új 5-ös féktávján meg lehet próbálni kifékezni a másikat, vagy jobb lendületet venni a kigyorsításnál a leghosszabb egyenesre. Eddig ez számított a két hagyományos előzési pont egyikének – az Aston Martin statisztikái szerint legutóbb e kettőben történt az összes előzés négyötöde –, a másik rögtön utána jön, a második hosszabb egyenes végén. Itt külön trükközési lehetőséget nyújt a DRS mérési pont elhelyezkedése, ugyanis előfordul, hogy az első egyenes végén lehagyott autó nyithatja a hátsó szárnyat a második egyenesben és visszatámad.
Látványosabb újítás lesz az iménti második egyenes végén, az új 9-es kanyarnál (a kép bal alsó sarkánál) a döntött ív, amellyel egy több unalmas derékszögű fordulót váltottak ki.
„A változások növelik a tempót és a gumiterhelést néhány kanyarban, de az aszfalt felülete sima, átlagosan koptatja a gumikat. Ezért a három legpuhább keverék marad a megfelelő választás" – írták a Pirellinél. Még az utolsó szektor kanyarjainak profilján is módosítottak kicsit, de ez kevésbé lesz feltűnő. A kör hossza összességében 273 méterrel rövidül, a futam távja így a korábbi 55 helyett 58 kör. A bokszutcai időveszteség az átlagosnál nagyobb, ez az egy kiállás felé tolja a preferenciát, bár az esetleges javuló előzési lehetőségek a korábbinál szimpatikusabbá tehetik a két kerékcserét a csapatoknak.
Hogy a Mercedesnek vagy a Red Bullnak kedvez-e a pálya? Nehéz megmondani, főleg az idén össze-vissza lengő inga mellett. Hollandiában a döntött kanyarokban jobban viselkedett a meredek padlószögű Red Bull, a lassabb és a gyorsabb fordulókkal sem volt baja. Tavaly Verstappen nyert Abu-Dzabiban, de Hamiltonnak akkor már nem volt tétje a versenynek és épphogy felépült a koronavírusból. 2014-től 2019-ig mindegyik futamot a Mercedes nyerte.
A padlógázos szakaszok aránya egy körön távolságban kicsit több mint 60%, köridőben bő 70%, a Brazíliában beszerelt friss motor lendülete elméletileg kitarthat még Hamiltonnál. Mellette szól az is, hogy az esti(=arab) futamokból eddig mindegyiket ő húzta be 2021-ben.
A legfőbb nyitott kérdés szerencsére a vb-címek körül forog, miközben a többi fontosabb pozíció sorsa nagyjából eldőlt. Az egyéni értékelésben a 6. Lando Norris a Ferrari-pilóták szendvicséből bármelyik irányban kibújhat attól függően, folytatódik-e rossz sorozata.
Onnantól kezdve, hogy az Orosz Nagydíjon az időjárás miatt 1. helyett csak 7. lett,
hat versenyen csupán 15 pontot gyűjtött, holott korábban sokszor egy futam alatt vígan bezsebelt szinte ennyit.
Charles Leclerc-en 5 pontot kellene hoznia az előrelépéshez, viszont ha Carlos Sainz ver rá legalább ugyanennyit, mögé esik a tabellán. Norris eddig mindkét nagydíján remekül szerepelt Abu-Dzabiban. A McLaren egyébként az egyik szponzorának kedveskedve kicsit megújult külsővel indul a hétvégén, de az autó színvilága alapvetően nem változik meg úgy, mint Monacóban.
A sereghajtó Haasnál pedig azt kell figyelni, hogy épségben maradnak-e az autóik, mert a szaúdi karambolok után vészesen leszűkült az alkatrészkeretük. A csapatfőnök szerint rendben lesznek, de nincs sok mozgásterük. „Elegendő tartalék elemünk van az autók újjáépítéséhez, de arra már nem marad, ha balesetet szenvedünk Abu-Dzabiban" – mondta Günther Steiner.
Nem biztos, hogy a közeljövőben gyakran látunk ilyen kiélezett párharcot, mint Hamiltoné és Verstappené, élvezzük hát minden percét, hisztijét, vádaskodását.