Max Verstappen of Red Bull Racing Honda wins last race and World Champion 2021 in Yes Marina Circuit, Yes Island, Abu Dhabi, Uniter Arab Emirates, 12 December 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto) (Photo by Andrea Diodato / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Az Abu-dzabi Nagydíjat és ezzel a világbajnokságot megnyerő Max Verstappent már gyerekkorában hatalmas tehetségnek tartották, és olyan nagyságokhoz hasonlították, mint Ayrton Senna vagy éppen Roger Federer. Ennek ellenére viszonylag hosszú utat járt be a csúcsig, aminek során neki és csapatának is fel kellett nőnie az elvárásokhoz.
Drámai körülmények között ért véget az Abu-dzabi Nagydíj, és egyben a Forma-1 idei szezonja. Egészen a legvégéig úgy tűnt, hogy Lewis Hamilton a kezében tartja a futamot, és biztos lépésekkel halad nyolcadik világbajnoki címe felé, de pár körrel a befutó előtt az események drámai fordulatot vettek. Nicholas Latifi balesete után beküldték a biztonsági autót, majd a versenyirányítás úgy döntött, hogy a két éllovas közötti lekörözött autók megelőzhetik Bernd Mayländert. Az utolsó körben pedig Max Verstappen friss gumikon megelőzte riválisát, és úgy nyerte meg a viadalt és a vb-t, hogy összesen még egy teljes kört sem vezetett.
A holland pilóta ezzel teljesítette a várakozásokat, hiszen már pályája elején megjósolták, hogy egy napon világbajnok lesz. Első ránézésre viszonylag hamar révbe ért, hiszen minden idők 4. legfiatalabb világelsője lett, de a Forma-1-ben eltöltött szezonok alapján nagyon más a kép.
Verstappen a hetedik idényében ért fel a csúcsra, vagyis a másik 33 világbajnokból csak hatnak kellett nála is tovább várnia.
Tény, hogy a hússzoros futamgyőztes először kapott olyan autót, amellyel tartósan felvehette a harcot az aktuális legjobbal, ami a hibrid korszakban általában a Mercedes, ritkán a Ferrari volt. Ugyanakkor a látottak alapján minimum kétséges, hogy a 2019-et, vagy még inkább 2020-at megelőző években hasonló erőviszonyok között méltó ellenfele lett volna Hamiltonnak.
A sebessége már akkor sem hiányzott, ám agresszivitása rengetegszer csapott át vakmerőségbe és meggondolatlanságba, amivel nemcsak magának ártott, de a riválisokat is felbosszantotta. 2018-ig egyfajta fekete bárány volt a mezőnyben, a szezon felétől kezdve viszont érezhetően magasabb szintre lépett, és onnantól fogva nagyon ritkán rontott.
Sokáig az idei évben sem követett el komoly hibát, bakui és silverstone-i kieséséért nem ő volt a felelős, mint ahogyan a hungaroringi gyenge eredményért sem.
Az idény második felében a Mercedes feljavult, és a legtöbb pályán már gyorsabbnak bizonyult a Red Bullnál.
A holland pilótát többször is érte balszerencse, és ő maga is úgy vélekedett, hogy ezek nélkül már korábban megnyerte volna a világbajnokságot. Az utolsó versenyen viszont neki volt szerencséje.
Apja mindent megadott neki
Tény, hogy Verstappennek - ahogy mondani szokták - kitaposott volt az útja a Forma-1-ig, hiszen édesapja a 107 nagydíjon elinduló, kétszeres dobogós Jos Verstappen, aki többek között Michael Schumacher csapattársa is volt a Benettonnál, tehát a legjobbaktól is elleshetett ezt-azt.
Ő maga nem hagyott mély nyomot az F1-ben, ám mára világos, hogy fia nélküle szinte biztosan nem jutott volna el idáig. Max négyéves volt, amikor először gokartba ültette, és már akkor egyértelmű jelei voltak tehetségének.
Genkben történt, egy bérelt pályán
– emlékezett vissza az édesapa az F1 által minden futam előtt kiadott online programfüzetek egyikében. – Egy nagyon kicsi gokartról volt szó, ami még mindig megvan, a boltunkban van felakasztva. Emlékszem, néhány kör után az egész pályán padlógázzal ment, és a vibráció miatt leesett a porlasztó, szóval azonnal elmentünk, és vettünk neki egy nagyobb gokartot.”
Hozzá kell tenni, hogy az ifjabbik Verstappen akkor már nem először látott négykerekű járművet közelről, és már jóval korábban elsajátította az alapokat. „Vezetni ennél is hamarabb kezdett el – folytatta édesapja. – Azt hiszem, két és fél éves korában egy quadot hajtott, így volt tapasztalata a sebességet és a kormányzást illetően. Sok mindent csináltunk, mielőtt gokartba ültettük.”
Az idősebb Verstappen 2003-ban fejezte be F1-es pályafutását, bár utána még versenyzett más sorozatokban. Ezzel együtt arra is maradt ideje, hogy fiának minden lehetőséget megadjon, hogy kiteljesedjen abban, amiben rendkívül tehetségesnek bizonyult.
Nagyon motivált minket a siker, és számomra ez lett a napi munka
– fogalmazott. – Elvittem Maxot az iskolába, utána pedig elmentem a műhelybe, hogy előkészítsem a gépet és a motorokat, valamint elintéztem minden teendőt. Ezt követően heti két-három alkalommal elmentünk a gokartpályára.”
Verstappen édesapja a többi szülőhöz képest jóval nagyobb múlttal rendelkezett, és pénzük is volt. Mindezek ellenére nem voltak könnyű helyzetben,
mert az ellenfelek gyári támogatást élveztek, miközben nekik mindenről saját maguknak kellett gondoskodniuk.
Ennek következtében jó beállításokra volt szükségük, ám ezért nem csupán a tapasztalt édesapa dolgozott meg, hanem fiát is bevonta a feladatba, a karburátort például neki kellett kezelnie. Jos Verstappen szerint fontos volt, hogy Max ezen a téren is tapasztalatot szerezzen, és tisztában legyen vele, mi zajlik körülötte. Ezt a szemléletet már saját gyerekkorában magáénak vallotta.
„Fontos, hogy megértsük, mi történik – szögezte le. – Én mindig belefolytam édesapám tevékenységébe, és megértettem, hogy mit csinál. Nem hiszem, hogy sokan kaptak volna olyan útmutatást, amelyben nekem nagyon fiatalon részem volt. Már rendkívül hamar sokat tanultam.”
Már ebből is látszik, hogy Verstappent egyáltalán nem kényeztették el, olyannyira, hogy apja folyamatosan új feladatok elé állította. Amikor például nyert (ami gyakran előfordult), megmondta neki, hogy a következő futamon bizonyos kanyarokban nem előzhet. Elmondása szerint ezzel is próbálta fejleszteni fia képességeit.
A sikerek ellenére komoly összezördülések is előfordultak apa és fia között.
Előbbi nyilvánvalóan azt várta el, hogy gyereke a legjobb legyen, abban az esetben pedig kifejezetten megharagudott rá, amikor úgy érezte, hogy buta hibát követett el. Így volt ez akkor is, amikor 15 évesen Verstappen a végső győzelmet dobta el.
„2012-ben, egy világbajnoki futamon történt – vette át a szót a most 24 esztendős versenyző. – Pályafutásom egyik legkönnyebb hétvégéje volt, rendkívül gyorsnak bizonyultunk, de mégsem sikerült nyernem. A döntő első köre után én vezettem, de megelőztek, én pedig azonnal vissza akartam venni a helyemet. Ostoba és felesleges [manőver] volt, ami ütközéshez vezetett, és nem lett meg a világbajnoki cím. Édesapám rengeteget fektetett belém, és, miközben én dühös voltam, ő nagyot csalódott bennem. Beültünk a furgonba, és hazafelé meg akartam vele beszélni, hogy mi történt.
Próbálkoztam, mire egyszer csak megállt egy benzinkútnál, és azt mondta, hogy »nem akarok veled beszélni, szállj ki!«”
Mielőtt bárki is azt hinné, hogy Jos Verstappen szívtelen apa lett volna, ő maga hozzátette, hogy fiának édesanyja, a korábban gokartversenyzőként tevékenykedő Sophie Kumpen pár kilométeres lemaradásban jött mögöttük, és ő ezt pontosan tudta. A lecke azonban így is hatásos volt, Max a következő évben tarolt, és apja szerint rendkívül koncentráltan versenyzett.
A legnagyobb legendákhoz hasonlították
2014-ben eljött az idő, hogy 16 évesen kipróbálja magát az együléses versenyautók világában. A sorozat a Forma-3-as Európa-bajnokság, a csapat pedig a Van Amersfoort Racing lett. Az istálló színeiben korábban Verstappen két honfitársa, Christijan Albers és Giedo van der Garde is megfordult különböző utánpótlás-szériákban, de Charles Leclerc és Mick Schumacher útja is Frits van Amersfoort alakulatán keresztül vezetett.
„Ő egy kivételes srác, szerintem évtizedek óta az egyik legnagyobb tehetség – nyilatkozta a holland üzletember Verstappenről, amikor nála versenyzett. – Max briliánsan uralja az autót, és remekül érzi, hogy mikor gyors, és mikor nem az, ami nagyon nehéz. A versenyzés esetében körönként pár tizedről beszélünk, vagyis nem könnyű megmondani, hogy az ember gyors-e.”
Van Amersfoortra rendkívül mély benyomást tett az ifjú versenyző, annyira, hogy egy másik sportág legendájához, egy nagy teniszezőhöz hasonlította.
„Olyan, mint Roger Federer – jelentette ki. – Elég jó volt, amikor berobbant, de egyre csak javult. Úgy vélem, Max olyan ember, akit erre építettek fel, és ez látszik, amikor az ember nézi őt az autóban ülve. Idő kérdése, hogy mikor lesz bajnok, efelől nincsenek kétségeim.”
Verstappen már a második hétvégéjén futamot nyert a Hockenheimringen, aminek láttán akkori főnöke egy másik, immáron szakterületéhez sokkal közelebb álló személlyel, „egy bizonyos brazillal” vont párhuzamot. Természetesen Ayrton Sennáról van szó.
Utálom az összehasonlítgatást, de nagyon is Ayrton Sennára emlékeztet
– mondta. – Nem lehet összevetni őket, mert más korszakból jöttek, és nagy bajban vagyok, amikor bárkit is Sennával kell összemérnem, de ugyanazt érzem [Verstappennél]. Bármerre mennek, bármit tesznek, gyorsak. Tudják, hogyan kell viselkedni, hogyan kell helyezkedni, hogyan kell beszélni. Igen, ez Max.”
A szezon második felében Verstappen ritka bravúrt hajtott végre, sőt, mindjárt kétszer egymás után: Spa-Francorchamps-ban és a Norisringen is megnyerte mindhárom futamot, ráadásul utóbbi helyszínen változó körülmények között bizonyult a legjobbnak. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója nemrég a Servus TV-nek elmondta, a holland versenyző körönként 2 másodpercet adott a teljes mezőnynek.
Apropó, Marko és a Red Bull. Bár Verstappen alulmaradt Esteban Oconnal és a brit Tom Blomqvisttal szemben, mégis ő volt az, akire jó páran felfigyeltek. Többek között a Mercedes is fontolgatta a szerződtetését, végül azonban a bikásokat választotta, elsősorban azért, mert ők már a következő évre versenyzői ülést ajánlottak a Toro Rossónál. Ahogyan korábban oly sokakra, az osztrák szakemberre is nagy hatást gyakorolt.
Felkészülten érkezett, és ez volt az egyik leghosszabb beszélgetés, amit egy pilótával valaha folytattam
– árulta el. – Nagy mélységekig ment, és rájöttem, milyen akarat és ambíció van benne, de arra is, hogy milyen felkészülést végzett édesapjával nagyon kemény körülmények között.”
Verstappen és az autó sem állt készen
Ahogyan mondani szokás, a többi már történelem, és a szurkolók is sokkal jobban emlékezhetnek Forma-1-es éveire. Verstappen alig múlt el 17 éves, amikor a 2014-es Japán Nagydíj első szabadedzésén beültették a Toro Rossóba, A holland versenyző egyáltalán nem vallott szégyent, hiszen a 12. pozícióban végzett, és mindössze 4 tizedmásodpercet kapott csapattársától, Danyiil Kvjattól.
A következő évi Ausztrál Nagydíjon ő lett minden idők legfiatalabb F1-es pilótája, két héttel később pedig meg is szerezte első pontjait. Sokan azonban nem nézték jó szemmel, hogy valaki ennyire fiatalon lehetőséget kap, és attól tartottak, hogy Verstappen nem áll készen a Forma-1-re. Az FIA ezt már nem tudta megakadályozni, de később lépett, és ma már sokkal szigorúbb feltételrendszernek kell megfelelni, hogy valaki szuperlicencet kaphasson.
Többek között be kell töltenie a 18. életévét, vagyis a holland versenyző rekordját a jelenlegi keretek között senki nem fogja megdönteni.
Verstappen kétségtelenül követett el hibákat újoncként, ezek közül a legemlékezetesebbet Monacóban mutatta be, amikor hátulról nekihajtott Romain Grosjean Lotusának a célegyenesben. Ugyanakkor már ezen a futamon bebizonyította, hogy rendkívül agresszívan és olykor szemfülesen vezet: miután Sebastian Vettel lekörözte, perceken keresztül követte a Ferrari akkori pilótáját, és amikor a négyszeres világbajnok másoknak is kört adott, ő szintén el tudott menni mellettük.
Abban az időszakban egyre inkább elterjedt a rajongók körében, hogy szinte minden akció Verstappentől ered. Ez nyilvánvalóan túlzás volt, de tény, hogy a holland versenyző igazi színfoltnak számított, amikor a Mercedes fölénye rendkívül nyomasztó volt az élen.
A 2016-os idényt ugyancsak a Toro Rosso színeiben kezdte meg, de egyre erősebbé váltak azok a hangok, hogy a még mindig csak 18 éves tehetségnek a Red Bullnál lenne a helye. Ez végül nagyon hamar bekövetkezett,
és az Orosz Nagydíj után megcserélték őket Kvjattal, így Barcelonában bemutatkozhatott a nagycsapatnál.
Az időmérőn közvetlenül csapattársa, Daniel Ricciardo mögé kvalifikálta magát a 4. helyre, ami már önmagában megsüvegelendő volt. A versenyen pedig minden a kezére játszott: az első körben Hamilton és Nico Rosberg kiütötték egymást, az ausztrál versenyzőt pedig szerencsésebb stratégiájának köszönhetően előzte meg. Miután Kimi Räikkönent sikerült maga mögött tartania, 18 és fél esztendősen már futamgyőztesnek mondhatta magát.
Az ezt követő időszak azonban nem a diadalokról, sokkal inkább a pályán bemutatott agresszív, néha már-már veszélyes manővereiről szólt. Az FIA-nak miatta kellett szigorítania a védekezésre vonatkozó szabályokon, hiszen
Verstappen hajlamos volt az utolsó pillanatban irányt változtatni, ami sok minden volt, csak biztonságos nem.
A 2018-as nyári szünetig még háromszor nyert, de ennél sokkal több balhéba keveredett. Ricciardóval többször is összeakadt, de a Ferrari akkori versenyzőivel sem kötött életre szóló barátságot. Utólag viszont kijelenthető, hogy a Magyar Nagydíjat követően új korszak kezdődött.
A holland pilóta innentől kezdve egy éven keresztül minden futamot az első öt hely valamelyikén zárta, és háromszor is az élen intették le. Ennek következtében legyőzte a távozó Ricciardót, majd 2019-ben megsemmisítette az ausztrál versenyző helyére érkező Pierre Gaslyt, és az őt váltó Alexander Albon sem tudta megközelíteni a teljesítményét. Az autó azonban tartósan még mindig nem tudta felvenni a versenyt a Mercedesekkel, és Verstappen annak is örülhetett, hogy a két Ferrarit megelőzve az összetett 3. helyén zárt.
2020-ban abból a szempontból nem változott a helyzet, hogy a Red Bull még mindig lassabb volt a Mercedesnél,
de a holland versenyző legalább Valtteri Bottasszal tudott harcolni a bajnokság 2. pozíciójáért. Verstappen ebben az idényben lényegében hibátlan teljesítményt nyújtott, egyedül a Török Nagydíj volt kivétel, ám jó néhány technikai hibájának köszönhetően végül ismét meg kellett elégednie a 3. helyezéssel.
A megfelelő emberek veszik körül
Az idei évre ráfordulva egyértelműnek tűnt, hogy Verstappen készen áll a világbajnoki küzdelemre, a kérdés már csak az volt, hogy mi a helyzet a Red Bull-lal és a Hondával. Előzetesen nem sok jóban reménykedhettek, mert a koronavírus miatt alig módosítottak a technikai szabályokon.
Azonban a tesztek során kiderült, hogy a padlólemezre vonatkozó változtatások a magas padlószöggel rendelkező autóknak kedveztek. Ezzel párhuzamosan az idény végén távozó Honda mindent egy lapra tett fel, és egy jóval erősebb motorral rukkolt elő.
Már az idény elején világossá vált, hogy a világbajnoki cím Verstappen és Hamilton között fog eldőlni.
Az első négy futamból azonban hármat a Mercedes versenyzője nyert meg, ezután viszont fordult a kocka. A következő öt versenyen a kihívó 32 pontos előnyre tett szert, ami ennél is több lehetett volna, ha nincs a bakui defekt.
Silverstone-ban aztán eljött az első komoly ütközés a két fél között, ami Verstappen 51 G-s becsapódásával végződött. Innentől megváltozott a viszonyuk, bár főnökeikkel ellentétben egészen az idény végéig igyekeztek kordában tartani a kapcsolatukat. A Hungaroringen aztán Bottas tette tönkre a Red Bull pilótájának versenyét, így a nyári szünetben Hamilton vezetett.
Az idény második felében továbbra is fej fej mellett haladtak, és a csatájukat egy újabb tényező, a motorcserével járó büntetés is befolyásolta. Az USA és a Mexikói Nagydíj után viszont Verstappen ellépett, és nagyon úgy tűnt, hogy neki áll a zászló, de Hamilton és a Mercedes ismét feltámadt, és zsinórban három győzelmének köszönhetően pontegyenlőséggel mentek neki az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjnak, ami a holland pilóta drámai győzelmét hozta.
Csapatsportágról lévén szó, Verstappen természetesen egyedül nem érhette volna el ezt a sikert, de néhány személy különösen fontos szerepet játszik az életében.
Az egyik nyilvánvalóan az édesapja, aki mindig is arra intette, hogy maradjon két lábbal a földön. Szintén ő tette hozzá, hogy ehhez a megfelelő emberekkel kell körbevennie magát.
Jos Verstappen rendszeresen elkíséri fiát a versenyekre, de ezt leszámítva is napi szinten tartják egymással a kapcsolatot. Hasonló a helyzet Max menedzserével, Raymond Vermeulennel is, akivel mindent meg szoktak beszélni.
Aztán persze ott van a Red Bull vezetése, a csapatfőnök Christian Horner és a tanácsadói szerepet betöltő Marko.
Utóbbiról köztudott, hogy rendkívül szókimondó ember, de Verstappen nem riad meg ettől, sőt, kifejezetten kedveli ezt a stílust. Ennek tudatában nem meglepő, hogy versenymérnökével, Gianpiero Lambiasével is hasonló kapcsolatot alakított ki.
„Nagyon őszinték vagyunk egymással – jellemezte viszonyukat. – Néha a rádióban úgy hangozhat, mintha dühösek lennénk egymásra, de én nem vagyok rá mérges. Csak éppen olyan szituációba kerültünk a pályán, és megpróbálunk javítani rajta. Az emberek azt gondolják, hogy a leintés után bocsánatot kell kérnünk egymástól, de ez egyáltalán nincs így.
Jó a kapcsolatunk, és nagyon élvezem a vele való közös munkát.”
Verstappent anno a tenisz történetének akkor még egyértelműen legeredményesebb alakjához hasonlították, mára pedig eljutott oda, hogy egy bajnoki csatában legyőzze az F1 eddigi legsikeresebb versenyzőjét. Innentől kezdve pedig már csak az a kérdés, hogy teljes pályafutását tekintve is hasonló magasságokba fog-e jutni, mint mostani ellenfele.