Bár a Honda hivatalosan távozott a Forma-1-ből, de továbbra is együttműködik a Red Bull-lal és az Alpha Taurival, sőt, nemrég kiderült, hogy egészen az új formula 2026-os bevezetéséig a japán vállalat fogja legyártani és felkészíteni az erőforrásokat. Azt viszont már korábban is tudni lehetett, hogy a fejlesztés terén is van még feladatuk az idei szezon rajtjáig, hiszen most lehet utoljára módosítani az erőforrásokon, mielőtt ezt a területet befagyasztják.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója múlt héten megerősítette, hogy a Honda jelentős teljesítménymennyiséget vesztett az E10-es, vagyis a tíz százalékban etanolt tartalmazó üzemanyagra történő átállás következtében. A japánok sportigazgatója erről nem beszélt, viszont azt elmondta, hogy ahol nem érzik szükségesnek, ott nem változtatnak.
A szabályok lehetővé teszik, hogy mindent megújítsunk, de használni fogjuk az előző évben bevált alkatrészeket
– nyilatkozta Jamamoto Maszasi a RacingNews365.com-nak. – [Ugyanakkor] az E10-es üzemanyag miatt néhány elemen változtatnunk kell, szóval ezt meg fogjuk tenni.”
Bár a Red Bullnak és az Alpha Taurinak innentől kezdve hivatalosan a Red Bull Powertrains lesz a motorpartnere, nem kizárt, hogy valamilyen formában a Honda formálisan is képviseltetni fogja magát a kocsikon. Ennek következtében nem kizárt, hogy a japán vállalat logója továbbra is látható lesz az RB18-asokon, illetve az AT03-asokon.
„Ez még függőben van, szóval várunk és majd meglátjuk – jelentette ki Jamamoto. – Egy ilyen döntéshez időre van szükség. Folytatunk megbeszéléseket arról, hogy [az autón] szükség van valamire, ami a Hondára utal, vagy sem.”
A Honda pont azok után távozik a Forma-1-ből, hogy Max Verstappen világbajnoki címével felértek a csúcsra, de a döntést már 2020 októberében bejelentették, így utólag nem volt mit tenni.
A helyzet valamennyire hasonlít a legutóbbi 2008-as kiszállásukhoz, amikor a következő évben a Brawn GP az ő gyárukat, illetve eszközeiket használva szerezte meg mindkét világbajnoki címet. Az 57 éves szakember tagadta, hogy a márka kockázatkerülő lenne, de elismerte, hogy az időzítés nem volt a legjobb.
„Vállaljuk a rizikót, de nem tudunk versenyezni az üzlet jó működése vagy az üzleti oldalon meglévő stabilitás nélkül – magyarázta. – Szóval talán ezúttal is ez történt. Ebben az esetben a döntés meghozatalának időzítése elég rossznak bizonyult.”
A Hondának már ez volt a negyedik korszaka az F1-ben, vagyis most már viszonylag nagy mintán figyelhető meg, hogy időről időre visszatérnek a sorozatba. Jamamoto bízik benne, hogy ezúttal is így lesz, és azt is elárulta, hogy miben látja ennek a kulcsát.
Személy szerint remélem, és egyben arra számítok, hogy a Honda visszatér a Forma-1-be