Noha hivatalosan amerikai istállónak minősülnek, a tavalyi szezon óta a Haas orosz főszponzorral és egy orosz pilótával versenyez, így a Forma-1-es mezőnyből őket érintette különösen érzékenyen a csütörtökön hajnalban kirobbant orosz-ukrán háború. A kialakult helyzetre a tegnapi nap folyamán még nem reagáltak, majd este bejelentették, hogy ma, a barcelonai tesztelés utolsó napján a főszponzor Uralkali logói, valamint az orosz nemzeti színű festésük nélkül köröznek.
A lépést követte, hogy Günther Steiner csapatfőnök az újságírók rendelkezésére állt a csapat online médiabeszélgetésén, és bár sok konkrétummal nem tudott szolgálni, azt leszögezte, hogy az istálló anyagi helyzete stabil lábakon áll.
Mazepin a mai tesztnapon mindössze 9 kört tett meg a jórészt fehér színű Haasszal, mielőtt egy olajszivárgás a garázsba kényszerítette, és később már nem is tudott visszatérni a pályára, sőt, Mick Schumacher a délután folyamán egyáltalán nem körözött, a csapat ugyanis bejelentette, hogy nem tudja időben kijavítani a problémát, ezért számára a tervezettnél korábban véget ért az első teszt.
Jelen pillanatban azonban aligha ez Gene Haas csapattulajdonos legnagyobb problémája, aki Günther Steiner csapatfőnök elmondása szerint teljes mértékben támogatta az Uralkali lógóinak és az orosz zászló színeinek eltávolításáról hozott döntést. Steiner azt ugyanakkor már nem részletezte, hogy ez a lépés csupán az Ukrajnában történteknek szól, avagy a részben Dmitrij Mazepin, a csapat egyik autóját vezető Nyikita Mazepin apja által tulajdonolt céggel megszakítják az együttműködést.
Tegnap eltávolítottuk a logókat, de a jogi kérdéseket még tisztáznunk kell a jövő héten, úgyhogy arról nem beszélhetek.
Ezt nem ma fogjuk megtenni. Tegnap meghoztuk a döntést a csapat partnereivel, hogy egyelőre ezt tesszük, a többin pedig a jövő héten dolgozom – mondta a csapatfőnök, majd kitért arra, hogy anyagilag nem rendíti meg őket a helyzet. – Ami a versenyt illeti, ez egyáltalán nem vet vissza minket. Csak rendeznünk kell a marketing kérdéseket. Mint mondtam, ezt a jövő héten tesszük meg.
Pénzügyileg rendben vagyunk. Ennek nincs hatása a csapatra, arra hogy miként működtetjük és hogyan tervezzük a szezont.
Több módja is van annak, hogy megkapjuk a támogatást. Ezzel nincs probléma."
A The-Race.com úgy tudja, hogy bár a koronavírus-járvány két évvel ezelőtti kitörése után ingataggá vált az istálló anyagi helyzete, és az Uralkali érkezése komoly segítséget jelentett, jelenleg már nem függnek az orosz vállalattól, és több érdeklődő is lenne, amely szakítás esetén szívesen támogatná a csapatot.
Steiner ezen kívül azt is elmondta, hogy a brit és amerikai kormány által az orosz nagyvállalatokra kirótt szankcióknak egyelőre nincs hatása az üzletre, de még nagyon képlékeny ez a kérdés is.
Gyakorlatilag az Uralkali maradásától függ az is, hogy Nyikita Mazepin a Haas pilótája marad-e. Steiner erről azt mondta, „meg kell oldani" az orosz versenyző jövőjét, de ez sem csak tőlük függ.
„Úgy tesz, mint akit nem zavar a dolog, de nyilván foglalkoztatja, hiszen az országáról van szó” – mondta Mazepinről.
Ami a garanciákat illeti, garanciák nincsenek.
Meg kell várnunk, hogy hogyan alakul ez az egész és hova jut, mert itt nem csak a Forma-1-es csapat érintett, hanem kormányok is, és fogalmam sincs, hogy részükről mi várható, felettük nincs hatalmam. Azt is meg kell várnunk, hogy miként alakul az ukrajnai helyzet."
Amennyiben az Uralkalival és Mazepinnel sem folytatja a csapat, Pietro Fittipaldit, a tesztpilótát azonnal beültethetné Schumacher mellé, de a The-Race szerint inkább kívülről hozna be valakit. A jelöltek között lehet a tavalyi F2-es bajnok Oscar Piastri, az Aston Martinnál tesztpilótáskodó Nico Hülkenberg, vagy a Ferrari tartalékja, a tavaly még az Alfa Romeóval versenyző Antonio Giovinazzi is.