Alexander Wurz a versenyzők szakszervezetének (GPDA) vezetőjeként optimistán tekint a Forma-1 új korszakába, amelyben egy rakás aerodinamikai és egyéb módosítással próbálták elérni a szabályalkotók, hogy rendszeresen izgalmas futamok legyenek, több győzelemre esélyes pilótával.
Az 1990-es és a 2000-es években 69 nagydíjon induló Wurz elárulta, hogy évekkel ezelőtt a szakszervezet kezdeményezte egy átfogó vizsgálat végrehajtását a lehetséges megoldásokról, amiket végül 2022-ben vezetnek be. (Eredetileg már 2021-ben jöttek volna az új szabályok, csak a koronavírus-járvány miatt eltolták őket az idei évre.)
„A szervezetben foglalkoztunk egy tanulmánnyal, amit az új tulajdonosoknak szántunk, és ez pont egybeesett Ross [Brawn] és Pat [Symonds] érkezésével a Libertyhez. Tudtuk, van esély a változás kezdeményezésére és támogatására, így írtunk a Libertynek, a csapatoknak és az FIA-nak, hogy készüljön egy tanulmány az aerodinamikai előírások megváltoztatásáról" – nyilatkozta.
A versenyzők levele nem tudományos munka volt, inkább egy világos és határozott törekvés az F1 vezetése felé, hogy bátran keressenek megoldásokat a sportág segítése érdekében.
„Kértük, hogy értékeljék ki, milyen lenne, ha az első szárnyak kevésbé lennének érzékenyek az áramlásokra. (...) Ettől közelebb tudnának maradni a versenyzők az előttük haladó autóhoz."
„A korábbi években történtek próbálkozások a megoldásra, de ezek csak sebtapaszt jelentettek, nem voltak rendszerszinten kialakított koncepciók."
A tanulságok és a várható hatások eredményeit részletesen ismertette tavaly az FIA, ebből derült ki például, hogy 2021-ben a versenyzők 20 méterrel az ellenfél mögött haladva már 35%-os leszorítóerő-veszteséget tapasztalnak, viszont ez a szám az előrejelzések szerint idén drasztikusan csökken, a becslés szerint 4%-ra. Hasonlóan mellbevágó az eltérés 10 méter esetén (46%-18%) is.
Wurz azt reméli, hogy mindenki türelmesen fogadja a változásokat és nem erősödnek fel a kritizáló hangok, ha nem lesz azonnal kedvező hatásuk.
„Biztos vagyok benne, hogy az új szabályok jó irányt jelentenek, ugyanakkor realistának kell maradnunk és látni, mire számíthatunk és mire nem – mondta. – Remélem, senki sem vár több száz előzést egy futamon. Hosszú távon azonban szorosabb mezőnyt és szebb versenyzést fogunk látni."
„Még ha 2022-ben nagyobbak is lesznek a különbségek a csapatok között, biztosra veszem, hogy az új előírások jobbá teszik az F1 jövőjére. Amint a csapatok kiigazodnak az új szabályokon, szorosabbá válik a mezőny és izgalmasabbá a versenyzés."