McLaren's British driver Lando Norris (front) and Alfa Romeo's Finnish driver Valtteri Bottas (back) drive during the third day of Formula One (F1) pre-season testing at the Bahrain International Circuit in the city of Sakhir on March 12, 2022. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Az előszezoni teszteken látott fura jelenség miatt több istálló is arra számít, hogy nem feltétlenül a leggyorsabb autó fogja megnyerni az idei szezon első futamát, hanem az, amelyikkel a legjobb kompromisszumot sikerül megtalálni.
Egy új szezon kezdete mindig tartogat izgalmakat, de nagy horderejű szabályváltozások esetén ez hatványozottan igaz, hiszen ilyenkor legtöbbször a csapatok is a sötétben tapogatóznak. Azok az idők ugyan már elmúltak, amikor a mezőny jelentős része úgy érkezett az első futamra, hogy azon kellett aggódnia, végigbírja-e az autója a versenyt, ám most is van egy tényező, amivel nem érdemes túlfeszíteni a húrt, különben könnyen baj lehet belőle.
Ez pedig nem más, mint az új autókkal visszatérő jelenség, a delfinezés, avagy pattogás. A barcelonai teszten eltérő mértékben minden istálló szembesült ezzel az egyenesekben, és bár a bahreini gyakorlásra több csapatnak is sikerült javítania a helyzeten, teljesen senki nem tudta orvosolni azt.
A jelenség lényege, hogy nagy sebességnél az autók alja olyan közel kerül a talajhoz, hogy az megakasztja a Venturi-csatornákba jutó levegő zavartalan útját, amitől csökken a szívóhatás, így a kocsi felfelé mozdul, de amint ez megtörténik, helyreállnak az áramlatok, és ismét az úthoz tapad az autó. Mindez ciklikusan ismétlődik, pattogó mozgást idézve elő.
A pattogás pedig amellett, hogy látványos, nagyon nem tesz jót az autónak.
Ha túl sokat pattogsz, a kasztni és a padlólemez sérülését kockáztatod. A költségplafon miatt mindkettőt el akarjuk kerülni"
– idézi Jan Monchaux-t, az Alfa Romeo technikai igazgatóját az Auto Motor und Sport.
A csapatok persze a felfüggesztés beállításainak módosításával és a hasmagasság növelésével könnyedén el tudnák érni, hogy az autójuk ne pattogjon, ez azonban jelentős leszorítóerő-veszteséggel jár.
Így hiába tud gyors lenni valaki pattogva, egy teljes versenytávon aligha mehet így, mert az autó egyszerűen nem fogja kibírni,
a kasztni és a padlólemez mellett a folyamatos oszcilláció a váltótól kezdve az erőforrás részegységein át a kábelcsatlakozásokig semminek nem tesz jót, nem utolsó sorban pedig a gumikopást is jelentősen növeli.
„Nem a leggyorsabb fogja megnyerni a versenyt, hanem az a csapat, amelyik a legjobban meg tud birkózni a pattogással. Ehhez pedig először meg kell érteni az okokat" – idézte a német szaklap az Aston Martin egyik szakemberét.
A silverstone-i istálló nem villogott a teszteken, viszont a pattogástól nem szenvedett annyira, ami akár jó helyzetbe is hozhatja az első versenyen.
Lehet, hogy nem nekünk van a leggyorsabb autónk, de tudjuk, miként szüntessük meg a pattogást.
Mindig időbe telik kontrollálni, a kulcs pedig az arany középút megtalálása."
A pattogás kontrollálása ugyanakkor még nem fog automatikusan győzelmet jelenteni annak, akinek sikerül úrrá lenni rajta, amire a Mercedes egyik szakembere figyelmeztet. „A válasz a pattogásra nem oldja meg azt a kérdést, hogy miként állítsuk be az autót úgy, hogy az összes kanyarban gyors legyen" – utalt arra, hogy az új autók kialakítása a gyorsabb kanyarokban igen gyorssá, a lassúakban pedig nagyon lassúvá tette azokat.
A konstruktőri címvédőnél kizártnak tartják azt, hogy valaki kockáztatni fog, és egy körön gyors, de hosszú távon rizikós pattogós autóval inkább elöl végez az időmérőn, és "lesz, ami lesz" hozzáállással vág neki a versenynek. „Senki nem fogja feláldozni a vasárnapot a szombatért. Mindenki a legjobb kompromisszumot fogja keresni a beállításokkal."
Ám ha valaki mégis megteszi ezt, és végigbírja az autója a versenyt, akkor Helmut Marko, a Red Bull-tanácsadója szerint meglepetésgyőztest láthatunk vasárnap.