JEDDAH, SAUDI ARABIA - MARCH 26: Esteban Ocon of Alpine competes in Qualifying of F1 Grand Prix of Saudi Arabia at the Jeddah Corniche Circuit on March 26, 2022 in Jeddah, Saudi Arabia. Ayman Yaqoob / Anadolu Agency (Photo by Ayman Yaqoob / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
Esteban Ocon kis híján ugyanott szenvedett balesetet a Szaúd-arábiai Nagydíj időmérőjének végén, mint korábban Mick Schumacher. A francia pilóta ennek kapcsán elismerte, hogy rengeteget kell kockáztatniuk, mások viszont felvetették, hogy ez már túl sok.
Esteban Ocon alighanem rendkívül elégedetten zárta a Szaúd-arábiai Nagydíj időmérőjét, miután az 5. helyet szerezte meg Dzsiddában. A francia pilóta ezzel vélhetően kihozta a maximumot a kvalifikációjából, hiszen csak a Ferrari és a Red Bull versenyzői előzték meg.
Galéria: A Szaúd-arábiai Nagydíj szombati napja - Galéria
1/73
Ferrari's Spanish driver Carlos Sainz Jr arrives before the start of the third practice session ahead of the 2022 Saudi Arabia Formula One Grand Prix at the Jeddah Corniche Circuit on March 26, 2022. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
Ugyanakkor nem sok híja volt, hogy teljesen más miatt kerüljön be a hírekbe: a közvetítésben is látszott, hogy az utolsó mért köre során az Alpine megcsúszott a 10-es kanyarban, ugyanott és ugyanúgy, ahogyan Mick Schumacher tette horrorisztikus balesete előtt. A képek alapján úgy tűnt, hogy Ocon nem volt messze attól, hogy úgy járjon, mint a Haas pilótája, és ezt ő is elismerte.
Szerintem még egy kicsi kellett volna, hogy [a falnak] menjek
– nyilatkozta egy sajtóbeszélgetésen. – Pontosan ugyanaz történt volna velem, mint Mickkel. Egyáltalán nem szép [az ilyesmi]. Keményen nyomtam, [de] nem melegítettem fel a gumikat annyira, mint szerettem volna, ugyanakkor megpróbáltam javítani a köridőmön.”
Miután átvészelte az ijesztő pillanatot, Ocon inkább el is vette a gázt, ami valószínűleg jó döntésnek bizonyult, hiszen a mögötte lévők közül senki nem előzte meg, az élcsapatok ellen pedig szinte biztosan nem lett volna esélye, pláne ilyen hiba után. Korábban viszont rengeteg rizikót vállalt, ahogyan a mezőny többi tagja is, mivel a helyszín megköveteli ezt a hozzáállást.
Nincs sok bukótér, ezt tudjuk, ahogyan azt is, hogy ezen a pályán kockáztatni kell a jutalomért, és a kvalifikáción nagyon nyomni kell
– magyarázta. – Láttuk, hogy ezzel nincs tisztában minden versenyző, mert a szabadedzéseken nem történt baleset. Azonban ha az ember keményen elkezdi nyomni, akkor nagyon közel kerül ehhez. Persze előfordul néhány hajmeresztő pillanat, de tudjuk, hogy kockáztatni kell a jutalomért, főleg ezen a helyen.”
Túl veszélyes a pálya?
A versenyzők nagy része kedveli a pálya vonalvezetését, ám ez nem jelenti azt, hogy semmilyen módosítást nem lehet és érdemes végrehajtani. A McLaren pilótái a Schumacher balesetét okozó kerékvetőn változtatnának, ám Charles Leclerc szerint máshol is felül lehetne vizsgálni a jelenlegi állapotot.
Mick Schumacher will miss the Saudi Arabian GP after a huge accident in qualifying.
That Mick is physically well after the crash is another reminder of the strength and safety of modern F1 cars for which we are incredibly thankful#SaudiArabianGP#F1pic.twitter.com/qhLcw0elb7
„Ez egy kihívásokkal teli hely, ez az egyik ok, amiért szeretem ezt a pályát – jelentette ki az időmérő első három helyezettjének részvételével tartott sajtótájékoztatón. – Ezzel együtt továbbra is azt gondolom, hogy néhány ponton van mit javítani. Az első szektor nyilvánvalóan nagyon tempós, és pár szakaszon eléggé trükkös tud lenni, ahogyan azt Mick esetében is láttuk. Szóval van néhány dolog, amin a jövőben változtathatunk.”
Carlos Sainz csatlakozott csapattársához. A spanyol pilóta szintén kedveli a Jeddah Corniche Circuit elnevezésű helyszínt, ám kiemelte, hogy nem lehet elmenni hatalmas sebesség és a közeli falak együttes jelenléte által jelentett veszély mellett.
Imádom azt az adrenalinlöketet, amit egy időmérős kör ad
– fogalmazott. – Ugyanakkor az ember tudja, hogy ha itt balesetet szenved, az valószínűleg egy kicsit jobban fáj, mint a versenynaptár bármelyik másik helyszínén, mert a falak közelebb vannak, a sebesség pedig nagyobb.”
Bár ezen a szinten a pilóták nem gondolnak a baleset lehetőségére, amikor autóba ülnek, manapság ráadásul az autók is kifejezetten biztonságosak. Sainz ezzel együtt úgy véli, hogy bizonyos kérdésekről mindenképpen beszélniük kell majd.
„Mi, versenyzők vélhetően nagyon magabiztosak vagyunk, csak mert tudjuk, hogy a pilótafülke manapság rendkívül biztonságos – folytatta. – Amikor egy Mickéhez hasonló bukást látunk, kicsit megnyugtat minket, hogy az autó még ekkora sebességnél is megvédi az embert, mert az FIA nagyszerű munkát végzett ezen a területen. Ugyanakkor tényleg megéri ez az egész? Ekkora balesetet szenvedni, miközben talán kicsit jobban ki lehetne tolni a falakat, ami valamivel több helyet biztosítana nekünk a lassításra, ha Mickhez hasonló módon elveszítjük az autót?
Ezt meg kell vitatnunk, mert minden bizonnyal a határon vagyunk. A Forma-1-nek és nekünk is izgalmas, de a határon vagyunk.”
A pole pozíciót megszerző Sergio Pérez ennél is tovább ment, amikor a versenynaptár legveszélyesebb helyszínének titulálta a dzsiddai aszfaltcsíkot. A mexikói versenyző Leclerc-rel ellentétben a pálya második felén módosítana.
„Nem titok, hogy ez a helyszín rendkívül sokat követel a pilótáktól, az autóktól és a csapatoktól egyaránt – szögezte le. – Ha az ember hibázik, hatalmas baleset lehet belőle. Nem tudom, hogy a 22-es és a 23-as [kanyarral] tehetünk-e valamit, mert azok igazán tempós szakaszok.”