Hivatalosan is visszatérünk a koronavírus előtti időkhöz azzal, hogy újra megrendezik az Ausztrál Nagydíjat, 2019 után először. Az F1-ben annak idején itt borult fel teljesen a menetrend: 2020-ban már mindenki megérkezett Melbourne-be és a járvány árnyékában csütörtökön javában zajlott a készülődés az edzésekre és a versenyre, amikor a McLaren stábjában azonosították az első fertőzötteket a paddockon belül, ami aztán elindította a lavinát és másnap az egész nagydíjat, majd később a szezon első harmadát törölték.
2021-ben szintén elmaradt az ausztrál viadal, tehát három év után rendezik meg újra, így nem csak az idei újoncnak, Csou Kuan-jünek, hanem számos más pilótának új helyszín következik. Pontosabban,
újdonság mindenkire vár, a nagyváros Albert parkjában ugyanis módosítottak a vonalvezetésen,
az előzési lehetőségek javítása érdekében átvágták az egyik korábbi sikánt (a rajzon 8-as szám utáni ív) és élesebbé tették az egyik hátsó egyenes végi jobbost (a 13-ast). Kevésbé látványos frissítés, de több kanyart (az 1-est, a 3-ast, a 6-ost, a 13-ast) kiszélesítettek, ezáltal gyorsítottak. A pálya hossza alig 20 méterrel rövidült, a kanyarok száma kettővel csökkent, a köridő várhatóan 5 másodpercet javul.
A melbourne-i pályán először hajtanak végre számottevő módosításokat, amióta 1996-ban bemutatkozott a bajnokságban. Itt mindig nehéznek számított az előzés (a Mercedes statisztikája szerint az utolsó két alkalommal 10, illetve 5 volt a számuk), mert a nyújtott kanyarokban nehéz követni a másik autót, és az egyenes végi féktávok sem mindenhol elég kemények ahhoz, hogy meg lehessen próbálkozni a bevetődéssel. A Bahreini és a Szaúd-arábiai Nagydíjhoz képest tehát várhatóan kevesebb előzést fogunk látni, az új szabályok hatása ugyanakkor remekül lemérhető, hogy javult-e a követhetőség ilyen körülményekkel.
Több pilóta véleményét kikérték a változtatásokról. Noha nem mindenben értettünk egyet, a cél az, hogy vasárnap jobb legyen a futam.
– mondta a helyi kedvenc, Daniel Ricciardo.
Az első két pálya kevés vonásban hasonlított egymásra, és a harmadik sem állítható velük jól párhuzamba. Ha választani kellene, inkább a bahreinivel távoli rokon abból a szempontból, hogy a lassú és a középgyors kanyarokból kigyorsításoknak nagyon fontos a szerepe, bár az aszfalt felülete lényegesen kíméletesebb. Hiába "utcai" helyszín ez is, mint Dzsidda, itt egyrészt alacsonyabb a tempó, másrészt távolabb vannak a falak az aszfaltcsíktól.
Néhány bukás azért persze gyakran benne van a pakliban, ebből a szempontból főleg az utolsó kanyar szokott buktatót jelenteni. Az első kombinációban, a 3-as, 6-os fordulónál inkább az elfékezések, átvágások jellemzők.
„Az alacsony és nagy sebességnél történő irányváltás meghatározó maradt a pályán – jelentette ki a Williams mérnöke, Dave Robson. – Emellett a féktávok alatti stabilitás és a rázókövek használata kulcsfontosságú a beállításoknál." Többek között még azért is beszélhetünk megint teljesen újfajta kihívásról, mert ez az első nappali verseny idén.
A gyorsított vonalvezetés a korábbinál alacsonyabb leszorítóerőt kíván (a Mercedes egy körön időben 74%-ra, távban 81%-ra becsülte a padlógázos szakaszok arányát, az előző változatnál 4-5%-kal többre), és a kihívásokat tovább növeli két szokatlan újítás:
egyrészt a gumikínálatban lesz egy lyuk a keverékek között, másrészt az F1 történetében először négy DRS-zónát jelölnek ki.
Utóbbiban eddig három a rekord. Az előzés azért nem lesz sétagalopp, mert az egyenesek nem kiemelkedően hosszúk, több helyen gyors ív vezet rájuk, az átvágott sikánnál kialakított új részt pedig egy tempós kombináció zárja le, ott elég bátor vállalás bevetődni egy másik autó mellé.
Gumiból a C2, C3 és C5 keverék szerepel a menüben, vagyis a legpuhább és a középső típus teljesítménye között a szokásosnál nagyobb lesz a szakadék. A stratégiákban ez különleges megoldásokat hozhat: 2019-ig az előzési nehézségek és a kíméletes aszfalt miatt az egykiállásos haditervek domináltak, a megváltozó feltételek viszont többeket csábíthatnak két kiállásra. Pláne úgy, hogy kiszélesítették a 281 méteres hosszával igen rövidnek számító bokszutcát és ezzel együtt 20 km/h-val növelték a sebességhatárt, vagyis a korábbinál kisebb időveszteséggel jár egy szerviz.
Az új aszfalt meglehetősen sima lesz, vagyis eleinte kevés tapadást fog kínálni, és az állapota gyors ütemben fog javulni.
– jósolja a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola. – Esőben pedig nagyon csúszós lesz. Ráadásul hetekkel később megyünk Melbourne-be, mint szoktunk, ahol az ősz már megkezdődött, tehát szeszélyesebb lehet az időjárás."
A hőmérsékletre várhatóan nem lesz panasz, kellemes, 25 fok körüli maximumok várhatók. Pár napja még záporokat várt a meteorológia vasárnapra, de egyre inkább úgy néz ki, ez a leintés után fog megérkezni.
Az üzemanyag-fogyasztás tradicionálisan magas Melbourne-ben, erre sem árt figyelni, illetve arra, hogy a Red Bull például elhárította-e Bahreinben jelentkező problémáját a benzin szivattyúzásával.
A három élcsapat közül a Mercedestől várhatjuk a legtöbb újítást az Ausztrál Nagydíjra, többek között egy új hátsó szárnnyal készülnek megindulni felfelé. Reményeik szerint az új légterelővel enyhítik a problémát a pattogással, de a motorerőben tapasztalt lemaradás és a több gyors szakasz kombinációja miatt előzetesen nem fogadnánk rá, hogy itt fogják először megszorongatni a Ferrarit és a Red Bullt.
A bikások és a vörösök a két eddigi futamon egymástól különböző elképzelésekkel választottak leszorítóerőt az autóra, kíváncsian várjuk, ezúttal mennyire gondolkodnak hasonlóan vagy másképp. A Ferrari azt mindenesetre megtanulhatta Szaúd-Arábiában, hogy a meredekebb szárnyállás sebezhetőbbé teszi őket a párharcokban.
Ami a mezőny többi részét illeti, lesz pár változás:
az Alpine a terveknek megfelelően külsőt vált, kevesebb rózsaszín jelenik meg a festésükben.
Miután felgyógyult a koronavírusból, Sebastian Vettel idénye csak most kezdődik, Nico Hülkenberg beugrása eddig tartott. „Kicsit olyan, mintha elkéstem volna a suliból" – viccelődött Vettel. Kicsit más szemszögből egy másik német, Mick Schumacher visszatérését is jobban követni fogjuk, akinek az időmérőn elszenvedett balesetéből eredően ki kellett hagynia a szaúdi futamot, bár ezt nem az egészségi állapota indokolta, hanem a ronccsá tört autó. Kevin Magnussen eddig jobban teljesített nála, úgyhogy a nyomás kezd nőni rajta, kérdés, hogyan reagál erre.
Van két csapat, amely megbízhatósági szempontból szorul kedvező változásra: Fernando Alonsónak eddig mindkét hétvégén voltak gondjai a motorról, és az egyiket máris elvesztette a szabadon használható keretből a vízszivattyú meghibásodásából kifolyólag. Az Alfa Romeónak pedig a rajtokkal voltak problémái a kuplung miatt, ezen mindenképp javítaniuk kell.