(From L) Alpine F1 team's drivers, Australian Oscar Piastri, French Esteban Ocon and Spanish Fernando Alonso, pose during the unveiling of Alpine F1 team's A522 new racing car for the upcoming Formula One 2022 season at the Palais de Tokyo in Paris on February 21, 2022, two days before the first pre-season track session of the year at the Circuit de Barcelona-Catalunya. - The A522 will be raced this year by Fernando Alonso and Esteban Ocon, who’ll team up for a second season at Alpine. (Photo by FRANCK FIFE / AFP)
Vágólapra másolva!
Az utolsó pillanatig tervben volt, hogy Oscar Piastrit már a hazai nagydíjának egyik szabadedzésén is láthatjuk, az Alpine azonban végül nem kockáztatott a bevetésével. A csapat vezérigazgatója szerint azonban az ausztrál tehetség annyira remekül teljesít a szimulációkon, hogy már tényleg csak idő kérdése, hogy mikor próbálhatja ki élesben is az A522-t.
Az Alpine az idei szezonban a harmadik-negyedik legjobb autónak tűnik, egyelőre azonban ezt legfeljebb Esteban Ocon próbálja bizonyítani, hiszen – leginkább Fernando Alonso pechszériájának köszönhetően – a McLaren is megelőzi őket, a Red Bulltól pedig messze járnak a konstruktőrök bajnokságában. A két remek versenyző a háttérből is színvonalas támogatást kap, a tartalékpilóta pedig az egyik legígéretesebb tehetség, Oscar Piastri.
A múlt szerdán huszonegy éves ausztrál
az elmúlt három évben sorrendben a Formula Renault Európa-kupa, a Forma-3 és a Forma-2 bajnoki címét is elhódította,
idén pedig az első sorból készülhet az F1-es pályafutására az Alpine-nál. A francia istálló vezérigazgatója, Laurent Rossi szerint nem fogja megállítani az ausztrál tehetség fejlődését az, hogy jelenleg nem aktív tagja a mezőnynek, hanem „csak" a bokszból nézi a futamokat, mert így is intenzív képzést adnak Piastrinak.
„Oscar most egy kiterjedt programban szerepel, ami rengeteg tesztnapot, kilométert és szimulációt jelent a résztvevőknek – mondta Rossi az Autosportnak. – Nem egyedül tagja ennek a projektnek, hiszen több versenyző szemszögéből is meg kell vizsgálnunk a szimulációkat.
De az a tapasztalatunk, hogy Oscar jobban teljesít a társainál a szimulátorban,
ezt pedig később a versenykörülmények között is kamatoztathatja."
A francia szakember nem fukarkodott a dicsérettel a pilótával és a programmal szemben sem, de az általa elmondottak alapján mindkettő meg is érdemli azt.
„Rengeteg információt, rutint és szakértelmet nyer [Piastri] ezekkel a gyakorlatokkal, amelyek jóval intenzívebbek, mint egy átlagos újonc vagy a legtöbb tesztpilóta esetében. Sokat tanul ő is közben, és nekünk is nagy segítség, hiszen a kielemzett adatokat az autó viselkedéséről felhasználhatjuk a valóságban – folytatta Rossi. – A tavalyi tartalékpilótánk [Danyiil Kvjat, bár a 2021-es Osztrák Nagydíjon Csou Kuan-jü vett részt egy szabadedzésen] nem volt ennyire beavatva a dolgokba, és emiatt persze
nem is sikerült minden tesztet és szimulációt végrehajtania neki. Oscarnak viszont sikerül."
A vezérigazgató szerint látni fogjuk idén néhány szabadedzésen Piastrit. Eredetileg
szerették volna, hogy a hazai pályáján, Melbourne-ben teljesüljön már ez, azonban a körülmények miatt nem engedhették meg, hogy aszfaltra guruljon az ausztrál.
„Nagyszerű történet lett volna, de az, hogy egy új autót egy új vonalvezetésű pályán vezessen, luxus lett volna, hiszen Estebannak [Ocon] és Fernandónak [Alonso] minden kilométerre szüksége volt a minél jobb szereplés érdekében – mondta el a véleményét a történtekről a francia szakember. – Egy dolog, ha az alappilóta töri össze az autót, és egy másik, ha ezt a nyomást egy újoncra helyezzük, akármilyen tehetséges is az illető. Ha egy baleset következtében ki kellett volna cserélni az alvázat, akkor úgy járhatnánk, mint a Haas, hogy nem marad tartalék belőle. Túl sok minden szólt Oscar bevetése ellen, úgyhogy végül a szezon egy későbbi részére toltuk a bemutatkozását.
Olyan pályára gondolok, ami a tapasztaltabb pilóták számára kényelmes, mert már évek óta teljesítenek rajta, vagy pedig olyanra, ahol kisebb a tét számunkra."