Nikita Mazepin of Russia driving the (9) Uralkali Hass F1 Team Vf-22 Ferrari 066/7 during the F1 Winter testing days on February 23-25, 2022 in Barcelona, Spain. during the F1 Winter testing days on February 23-25, 2022 in Barcelona, Spain. (Photo by Alessio Morgese/NurPhoto) (Photo by Alessio Morgese / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A Haas elutasította az Uralkali azon követelését, hogy az amerikai istálló fizesse vissza az idei évre átutalt pénzt. Sőt, a csapat szerint az orosz-ukrán háború miatt távozó egykori névadó szponzor tartozik nekik jelentős összeggel.
Továbbra sem zárult le a Haas, valamint egykori névadó szponzora, az Uralkali közötti vita a pénzügyekről. Mint ismert, az orosz műtrágyagyártó vállalat a tavalyi év elejéről vált a csapat főtámogatójává, ám az orosz-ukrán háború kitörése után a csapat felmondta a megállapodást, és a cég által támogatott Nyikita Mazepint is kirúgta. Ennek fő oka, hogy a pilóta édesapját és egyben az Uralkali tulajdonosát, Dmitrij Mazepint szoros szálak fűzik a konfliktust kirobbantó orosz elnökhöz, Vlagyimir Putyinhoz.
Nem sokkal azt követően, hogy a Haas bejelentette a szerződés felbontását, egykori partnere közölte, hogy korábban már átutalta a szerződésben foglalt szponzori támogatás nagy részét erre az idényre, ám ezt hivatalos úton fogja visszakövetelni. Az orosz vállalat korábbi közleményében arra hivatkozott, hogy
az amerikai alakulat még az első verseny előtt lépett ki a megállapodásból, ezért nem teljesítette a rá vonatkozó kötelezettségeket.
Az Uralkali ezután levélben fordult a Haashoz, amelyben vitatta az istállónak a szerződés felbontásához fűződő jogát, valamint kérte az előlegként kifizetett 12 millió eurós (több mint 4 és fél milliárd forint) összeg visszautalását. A napokban megérkezett a válasz, amelyben a Haas teljes mértékben elutasítja az orosz cég követelését.
A levélben, amelynek másolata eljutott az Autosporthoz, a Haas hangsúlyozta, hogy joga volt elállni a megállapodástól. A kannapolisi csapat arra a záradékra hivatkozott, miszerint az Uralkalinak tilos „megsértenie, vita tárgyává tennie, vagy csökkentenie a Haas jó hírnevét”. Mindez azonban a Haas állítása szerint megtörtént idősebb Mazepinnek a Kremlhez fűződő kapcsolatai, valamint az Európai Unió által Oroszországra kiszabott szankciók révén. Más kérdés, hogy a szerződés felmondásának pillanatában az EU és más állam vagy államszövetség sem szabott még ki semmilyen szankciót. Utána a Haas kitért az előleg visszafizetésével kapcsolatos követelésre.
„A jogtudósok egyöntetű véleménye, illetve az ítélkezési gyakorlat szerint az a fél, amelyik a másik fél szerződésszegése miatt felmondja a megállapodást, nem köteles neki visszaadni azt, amit a megállapodás alapján már megkapott – áll a levélben. –
Ezért az Uralkali azon követelése, hogy 12 millió eurót kapjon, megalapozatlan, és elutasítjuk.”
A Haas azonban itt még nem állt meg, ugyanis szerintük nemhogy fizetniük nem kell, hanem még nekik jár 8 millió euró, mivel úgy vélik, ekkora profitot buktak el az Uralkali távozásán. Amíg ezt a volt szponzoruk nem fizeti ki, addig ők nem teljesítik a megállapodásnak azt a részét, hogy az ifjabbik Mazepin egyik autóját eljuttatják a céghez. „Amíg a fent említett összeget nem fizetik ki a Haasnak, addig a Haas részéről semmilyen szállítási kötelezettség nem áll fenn, és nem kerül sor az F1-es autó átadására” – szögezték le.
Az Autosport egy jól értesült forrásra hivatkozva azt is hozzáteszi, hogy a Haas az egykori pilótájuknak járó bért sem hajlandó kifizetni. Ez a hozzáállás állítólag megdöbbentette az Uralkali képviselőit.
„Mindenki megérti, hogy a világ nehéz helyzetben van, de nyilvánvalóan nevetséges azt állítani, hogy a Haasnak joga van megtartani a kifizetett pénzt egy olyan szerződésből, amelyből egyoldalúan, a megállapodás szerinti szolgáltatások teljesítése nélkül lépett ki – idéz egy meg nem nevezett forrást a szakportál. – Úgy tűnik, nem zavarja őket, hogy orosz pénzt költenek – sőt, még többet is kérnek –, de nem akarnak oroszokat a közelükben tudni. Ez igazán megdöbbentő bánásmód egy olyan névadó szponzorral szemben, amely az előző szezonban akkor lépett elő, amikor a csapatnak óriási szüksége volt [anyagi] forrásokra, és amely
felajánlotta, hogy a szerződésben foglalt összegeken felül további bónuszokat biztosít a csapat munkatársainak, hogy mindenki számára jobb eredményeket érjenek el.”
Az Uralkali képviselői, illetve Mazepin menedzsmentje nem akarta kommentálni a fejleményeket, ehelyett a vállalat korábbi közleményére hivatkoztak, és egyelőre a Haas oldaláról sem érkezett válasz. Mindenesetre az eddigiek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a bíróságnak kell döntést hoznia az ügyben.