Miután az FIA nem tiltotta el a az orosz pilótákat, csupán szigorította a versenyzés feltételeit számukra, a Haasra hárult, hogy eldöntse, mi legyen a sorsa Nyikita Mazepinnek. Az amerikai istálló végül nem meglepő módon azonnali hatállyal szerződést bontott az orosz versenyzővel, és az édesapja által vezetett főszponzorral, az Uralkalival is.
A 23. születésnapját e hét szerdáján ünneplő versenyző ülése múlt héten került veszélybe, miután Oroszország megtámadta Ukrajnát, amivel kiváltotta a világ és Európa nagy részének felháborodását. Ebből természetesen a sport-, illetve az F1-es közösség sem maradt ki: előbb törölték az idei Orosz Nagydíjat, majd bejelentették, hogy felbontják a szerződést a promóterrel,
így nemcsak az utolsó szocsi futam marad el, hanem a szentpétervári Igora Drive-ra sem látogat el a mezőny.
Ugyanakkor számos sportszervezet nem állt meg ott, hogy törölte az oroszországi versenyeit, hanem az orosz sportolókat, illetve csapatokat is eltiltotta. Ezt javasolta a Nemzetközi Olimpiai Bizottság is, valamint erre kérte az FIA-t az Ukrán Automobil Szövetség (FAU). Az autósportot felügyelő szervezet azonban nem járt el ennyire szigorúan, és bizonyos feltételek mellett továbbra is hagyja indulni az orosz versenyzőket.
Mazepin azonban honfitársainál is speciálisabb helyzetben volt, ugyanis kimondva-kimondatlanul a Haas főszponzora, az Uralkali pénzének köszönhette F1-es ülését, aminek jelenléte több szempontból is aggályossá vált. Egyrészt a műtrágyagyártó vállalat miatt az autót tavaly és idén is orosz nemzeti színűre festették, másrészt a céget birtokló Dmitrij Mazepin, Nyikita édesapja közel áll Vlagyimir Putyin orosz elnökhöz. A két fél többször is találkozott a közelmúltban,
legutóbb nem sokkal a háború kirobbanása után, amikor Oroszország első embere találkozót szervezett bizonyos oligarchák számára a Kremlben.
A Haas az utolsó barcelonai tesztnapra eltűntette az Uralkalit a VF-22-esről, most pedig Mazepinhez hasonlóan a főszponzorral is szerződést bontott. Bár erre nem térnek ki, de valószínű, hogy ha az orosz pilóta más háttérrel rendelkezik, akkor maradhatott volna a csapatnál. Az alakulat a rövid közleményében leszögezi, hogy „az F1-es közösség többi tagjához hasonlóan az istállót sokkolta és elszomorította Ukrajna inváziója, és a konfliktus gyors, illetve békés lezárását kívánja”.
Ami Mazepin utódlását illeti, a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a Haas tartalékversenyzője, Pietro Fittipaldi, vagy a Ferrarinál hasonló pozícióban lévő Antonio Giovinazzi ül be az autóba. Rajtuk kívül szóba került a tavalyi F2-as bajnok Oscar Piastri, valamint Nico Hülkenberg neve, de nagy meglepetésnek számítana, ha közülük kerülne ki a befutó.
Nem sokkal a bejelentés után megszólalt a legfőbb érintett. Mazepinnek érthető módon fájt a döntés, és szerinte helytelen módon bántak el vele. Utolsó szavai alapján pedig nem kizárt, hogy kirúgásának körülményeiről hamarosan megtudunk néhány részletet.
„Kedves szurkolók és követők, nagyon szomorúan hallom, hogy felbontották az F1-es szerződésemet – kezdte a Twitteren közzétett üzenetét. – Megértem a nehézségeket, de egyáltalán nem vették figyelembe az FIA döntését, valamint azt, hogy kész voltam elfogadni a feltételeket annak érdekében, hogy folytathassam, és nem követték a [szokásos] eljárást ennél az egyoldalú lépésnél. Örökké hálás leszek azoknak, akik megpróbálták megérteni [a helyzetet]. Nagyra értékeltem az F1-ben töltött időmet, és őszintén remélem, hogy egy jobb időszakban ismét együtt lehetünk. A következő napokban többet fogok mondani.”