Rolex Gran Premio del Made in Italy e dell'Emilia-Romagna: Valtteri Bottas (FIN) Alfa Romeo C42 
 during the Formula 1 Championship Formula 1 Rolex Emilia Romagna Grand Prix 2022, 4rd round of the 2022 FIA Formula One World Championship Free Practises on April 22, 2022 at the Enzo e Dino Ferrari Circuit in Imola, Italy (Photo by Alessio De Marco/LiveMedia/NurPhoto) (Photo by Alessio De Marco / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Frédéric Vassuer úgy véli, a túlsúllyal küszködő csapatok arra számítottak, hogy az FIA nem sokkal a szezon kezdete előtt jelentősen megemeli az erre vonatkozó minimumot. Az Alfa Romeo csapatfőnöke hozzátette, mindez nem lett volna igazságos velük szemben.
Az idei autók az új technikai szabályok miatt jelentősen átalakultak a tavalyiakhoz képest, és többek között a súlyuk is nagyon megnőtt. Mindez többek között a 18 colos felnire szerelt abroncsokra, valamint a kocsik biztonságossá tételére vezethető vissza. Végül az FIA 795 kg-ban állapította meg a minimumsúlyt az előszezoni tesztek előtt.
Ott azonban kiderült, hogy a legtöbb csapat olyan autót épített, aminek súlya jóval a limit felett van. El is indult a lobbi, hogy az FIA emelje meg a határt, aminek eredményeképpen 3 kg-mal nőtt meg a kocsi és a pilóta együttes tömegének minimális értéke. Mindezek ellenére a hírek szerint csak az Alfa Romeónak sikerült elérnie, hogy ennek a közelében legyenek, a többiek jóval a minimum felett voltak. A hinwili istálló csapatfőnöke szerint az ellenfelek tudatosan játszottak arra, hogy az FIA az utolsó pillanatban jelentősen megemeli a korlátot, de úgy véli, ez nem lett volna korrekt velük szemben.
Őszintén szólva nem értem ezeket a megjegyzéseket, mert a versenyautó tervezése során mindenki számára a súly [minimalizálása] az elsődleges cél
– nyilatkozta Frédéric Vasseur azAutosportnak. –Az utolsó pillanatban senkit nem lephetett meg a súly. Szerintem néhány csapat játszadozott az FIA-val, arra számítva, hogy az utolsó pillanatban [még jobban] megemelik a minimális súlyt. Ez azonban rendkívül igazságtalan lett volna, mert a projekt során a súllyal kapcsolatban is hoztunk néhány döntést, és letettük a voksunkat [egy megoldás mellett]. Ilyen az F1 világa, mindenki próbál játszmázni.”
Mindez még a legjobbaknak is problémát okoz: a hírek szerint az idény elején a Red Bull volt a legnehezebb autó, és bár Helmut Marko, a csapat tanácsadója elárulta, hogy az Emilia Romagna Nagydíjra jelentősen könnyítettek rajta, még így sincsenek annyira közel a 798 kg-hoz. Mellettük a Mercedes is hasonló problémával küszködik, de a francia szakember szerint nem azért, mert nem voltak képesek elérni a minimumot.
Kristálytisztán látszott, hogy a célként meghatározott súly teljes mértékben elérhető, és hogy képesek vagyunk elkerülni a túlsúlyt
– magyarázta. – A többi csapat közül néhányan azért nem érik el a súlyhatárt, mert más lehetőséget választottak, ami talán eltérő előnyökkel, de a súly tekintetében korlátozással jár.”
Hogy ez mennyiben köszönhető a relatíve könnyű autónak, azt természetesen nehéz megállapítani, de tény, hogy az Alfa Romeo rengeteget javult a tavalyi idényhez képest. Valtteri Bottas vélhetően mind a négy futamon pontot szerzett volna, ha Szaúd-Arábiában nem esik ki technikai probléma miatt, és Bahreinben a másik pilótának, az újonc Csou Kuan-jü is érdemben feliratkozott a tabellára. Ennek köszönhetően a svájci csapat jelenleg az összetett 5. helyén áll.