Max Verstappen megszerezte idei első pole pozícióját, miután a Q3-ban futott második gyorsköre 779 ezreddel gyorsabbnak bizonyult Charles Leclerc egyetlen mért körénél. A holland pilóta szerencsés volt, amikor Valtteri Bottas leparkolta az autóját a pálya szélén, mert ő még át tudott menni a célvonalon a piros zászló előtt.
A címvédőnek azonban nem csak ebben a tekintetben volt mázlija. Az éles szeműek kiszúrhatták, hogy amikor elment az Alfa Romeo mellett, már sárga zászló volt érvényben, és így tudott közel 8 tizedet javítani.
Ennek ellenére nemhogy a büntetést, de még a vizsgálatot is elkerülte, ám mivel korábban nem ez volt a gyakorlat, felmerül a kérdés, hogy ennek mi az oka.
Az utóbbi években többször is előfordult, hogy egy pilótának automatikusan törölték azt a körét, amelynek során sárga zászló alatt javított. Niels Wittich, az idei évre kinevezett társ-versenyigazgató azonban más irányelveket fektetett le a szokásos jegyzetében, amelyet a hétvége előtt tett közzé. Ebben egyértelműen különbséget tesz a szimpla és a dupla sárga zászló között.
Utóbbi esetben Verstappennek nem lett volna más választása, mint megszakítani a gyorskört, máskülönben minden bizonnyal büntetéssel nézne szembe. Szerencséjére viszont csak szimpla sárga zászló volt érvényben, így csak annyit kellett tennie, hogy a kérdéses szakaszon lassít. A fedélzeti kamerájából egyértelműen kiderül, hogy ez megtörtént, vagyis a holland pilóta a szabályoknak megfelelően járt el. „Amikor láttam, hogy sárga zászló van Valtteri miatt, azonnal elemeltem [a lábam a gázról], hogy ne legyen baj – nyilatkozta a 24 éves versenyző. – Ezzel időt vesztettem, de szerencsére de a kör szerencsére így is elég jó volt a pole-hoz.”
Verstappen hozzátette, a változó körülmények miatt nehéz döntéseket kellett meghozniuk. „A slickeken kezdtünk, majd újra elkezdett esni, és kulcsfontosságú volt, hogy hogyan döntünk a gumik felkészítését illetően – magyarázta. –
Végül jól választottunk, szóval természetesen nagyon elégedett vagyok.”
A címvédő így az élről kezdheti meg a szombati sprintfutamot, és ismét megmutatta, hogy esőben lehet rá számítani, még ha az említett okokból ezúttal a szerencsére is szüksége volt. Csapattársa, Sergio Pérez azonban már kevésbé örülhetett, hiszen ő csak a 7. helyen zárt.
„Nagyszerű munkát végzett – utalt Verstappenre Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak adott interjújában. – Szokatlan időmérő volt, a végén egy kör számított, és hála istennek [előtte] autóztunk egy biztonsági kört. A végén úgy tűnt, hogy a pálya talán ismét felgyorsulhat, de túl sok volt az eső ahhoz, hogy bárki is reagáljon, aztán pedig jött az újabb piros zászló. Checóért kár, mert szerintem egy tiszta körrel, a nagy blokkolás nélkül ő is ott lett volna az élmezőnyben, ezzel együtt mindez ígéretes a holnapi sprintversenyre nézve.”
A brit szakember egy furcsa jelenségre is felhívta a figyelmet. A szezon eddigi hétvégéin a Red Bull hamarabb fel tudta melegíteni a gumikat a Ferrarinál, ami persze nem mindig vált előnyükre, hiszen előfordult, hogy náluk hamarabb elfogytak az abroncsok. Most viszont épp az ellenkezőjét tapasztalták.
Furcsa módon most a fordítottja történt, és a Ferrari jobbnak tűnt, ami a gumimelegítést illeti
Mivel eddig csak egy szabadedzést rendeztek, ráadásul azt is nedves pályán, nehéz megmondani, hogy a versenytempót tekintve a Red Bull vagy a Ferrari az esélyesebb. „Szerintem képesek vagyunk egy jó rajtra, amit [győzelemre] válthatunk, aztán innen folytatjuk – mondta Horner. – Ha megnézzük az autónk tempóját, akkor [látjuk, hogy] az első és a második szektorban kifejezetten gyors, a harmadik pedig kiegyenlített.”
Verstappen kiemelte, hogy szombaton száraz időjárás várható, vagyis Imolában először vezethetik az új autókat normál körülmények között. A Red Bull versenyzője bízik benne, hogy sikerül minél jobban megérteniük a kocsi működését.
Ami Pérezt illeti, a mexikói pilóta idei leggyengébb időmérőjét produkálta.
Ő jóval pechesebb volt csapattársánál, hiszen nem hoztak jó döntéseket, ráadásul a piros zászlók is rosszul jöttek ki számára. A hétvége hátralévő részével kapcsolatban viszont optimista.
„Összességében csalódást keltő nap volt, de nem szabad elfelejtenünk, hogy ez csak a hétvége kezdete – értékelt. – Úgy tűnik, ma nem jött össze, néhány dolgot elrontottunk. Fontos volt a gumik felmelegítése, és úgy néz ki, mi nem tudtunk megfelelő kivezető kört összerakni. [Utána] éppen melegítettük az abroncsokat, amikor jött egy újabb piros zászló. Ezzel együtt elégedett vagyok az autó tempójával, és várom a holnapi napot. Remélem, a sprintfutamon előrébb tudunk kerülni, és sikerül jó rajtpozíciót szereznünk vasárnapra.”