Ahogyan azt előre tudni lehetett, szinte mindegyik istálló komoly fejlesztésekkel készült a Spanyol Nagydíjra, de nem túlzás azt mondani, hogy az Aston Martin újításai több figyelmet kaptak, mint az összes többi istállóé együttvéve. Ennek oka, hogy az AMR22-es jelenlegi formájában meglehetősen hasonlít a Red Bullra, és ez az energiaitalosoknál igencsak kiverte a biztosítékot.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az FIA már korábban jóváhagyta a silverstone-iak fejlesztéseit, vagyis a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy véli, hogy nem történt szabálytalan másolás. Christian Horner elmondta, hogy ők is ebből a forrásból értesültek a dologról pár nappal korábban.
Végső soron az utánzás a hízelgés legjobb formája
A Forma-1-ben természetesen bevett szokás a másolás, és teljes mértékben nem is lehetne betiltani, hiszen a csapatok mérnökei látják az ellenfelek autóját. Más módon azonban már közel sem szabályos a művelet, és ezt Horner is leszögezte.
„Ami megengedett, azt az egész paddockban látjuk: az emberek csapatról csapatra vándorolnak, és amit fejben tartanak, az tisztességes, az az ő tudásuk – magyarázta a brit szakember. –
Ami nem korrekt, és teljesen elfogadhatatlan, az az, ha megtörtént a szellemi tulajdon átruházása.”
Ahogyan Horner is utalt rá korábban, az utóbbi időszakban jó néhány alkalmazottjuk szerződött az Aston Martinhoz, többek között az aerodinamikai részleg korábbi vezetője, Dan Fallows is. Ő azonban túlságosan későn állt munkába ahhoz, hogy bármilyen ráhatása legyen a mostani fejlesztésekre. A Red Bull csapatfőnöke emellett azt is kizárta, hogy autójukat pusztán a látottak alapján másolták le, mivel szerinte a munka jóval korábban megkezdődött, annál, hogy ez lehetséges legyen. Hozzátette, hogy ha beigazolódik a gyanú, akkor nagyon súlyos esettel állnak szemben.
„Nem fogom elárulni, hogy pontosan hol tartunk bizonyos személyekkel, de ez bűncselekmény lenne – szögezte le. – Egy csapatot a szellemi tulajdon éltet, ebbe fektetünk be több millió fontot, és nem szeretnénk, ha ez egy rivális szervezetnél csak úgy felbukkanna, különben akár el is adhatnánk az aerodinamikai [elemeinket].”
Ami a következő lépést illeti, Horner elmondta, hogy belső vizsgálatra készülnek, ám itt nem állnának meg. A brit szakember ugyanis úgy véli, az FIA-nak kötelessége részt venni a szálak kibogozásában.
Megvan a saját szoftvervédelmünk, és pontosan tudjuk, hogy mely szoftvereket nézik meg, és honnan irányítják azokat
Felmerül a kérdés, hogy a szövetség mit tehet azok után, hogy jóváhagyta az Aston Martin fejlesztéseit. Horner erre úgy reagált, hogy „ha bármilyen, bűncselekményre utaló bizonyíték kerülne napvilágra, az már más ügy lenne”.