MIAMI GARDENS, FLORIDA - MAY 06: Spanish driver Fernando Alonso of Alpine speaks during a news conference ahead of the F1 Grand Prix of Miami at the Miami International Autodrome on May 06, 2022 in Miami Gardens, Florida. Stringer / Anadolu Agency (Photo by STRINGER / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
Fernando Alonso szerint igazságtalan volt a Miami Nagydíj után kapott büntetése, ám a kétszeres F1-es világbajnok itt nem állt meg, és többek között az F1 egyik új versenyigazgatójába is beleszállt. Sajtóértesülések szerint a 40 éves pilótát beidézik a barcelonai sportfelügyelőkhöz.
Fernando Alonso a Miami Nagydíjon két olyan manővert is elkövetett, amiért megbüntették. A Pierre Gaslyval történő ütközésért vállalta a felelősséget, ám utólag még egyszer 5 másodpercet hozzáadtak az idejéhez, mert a sportfelügyelők szerint jogosulatlan előnyhöz jutott a pálya elhagyásával. Ennek következtében a kilencedik helyet is elbukta, és nem szerzett pontot.
Az Alpine vezetőségéből Laurent Rossi márkaigazgató és Otmar Szafnauer csapatfőnök is megvédte a spanyol versenyzőt, és igazságtalannak titulálták a büntetést, amelyet „nehéz elfogadni”. A Spanyol Nagydíj előtti sajtótájékoztatón az érintett is kifejtette véleményét, amely nem volt túl hízelgő az ottani döntéshozókra nézve.
Úgy gondoljuk, hogy ez borzasztóan igazságtalan volt, és csak a sportfelügyelők inkompetenciája miatt [történt].
Miamiban nem voltak túl profik. Nem vettem be egy kanyart, de ezt a köridő tekintetében kompenzáltam, azonban rögtön utána jött a szektoridő – utalt Alonso a miniszektorra, amely így lila lett abban a körben. – Úgy hozták meg a döntést, hogy semmilyen bizonyítékot nem kértek.”
Alonsónak annyiban mindenképpen igaza van, hogy az ítélet indoklásában csak videós bizonyítékot említettek, a telemetriát nem. Az Alpine versenyzője elárulta, a sportfelügyelők meglehetősen furcsán viselkedtek, amikor a csapat képviselői felkeresték őket, és ennek okát is tudni véli.
„A futam után bemutattunk minden bizonyítékot és adatot, amely igazolja, hogy a köridő tekintetében kompenzáltunk, ők pedig csak pakoltak – jelentette ki. – Még csak nem is voltak a helyiségben. Odamentünk, bemutattuk nekik az adatokat, és azt mondták, »adjatok nekünk öt percet«. Ekkorra meg volt kötve a kezük, valószínűleg azért, mert már közzétették a büntetésről szóló dokumentumot, és nem tudták, hogyan táncoljanak vissza ebből. Ez nagyon rossz volt, és őszintén szólva ez már a múlt, de olyasmi, aminek
nem szabadna megtörténnie a Forma-1-ben ezekkel a szakemberekkel és a jelenlegi színvonalon.”
Alonso azonban itt nem állt meg, és ezt követően a tágabb képről is véleményt nyilvánított. Az FIA a 2021-es, vitatott körülmények között véget ért Abu-dzabi Nagydíj óta sok tekintetben igyekszik megújulni, és próbálja megreformálni a Forma-1 irányítását. A 32-szeres futamgyőztes azonban úgy véli, nem történt valódi előrelépés. „Biztos, hogy nem – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Néhány dolog már most bizonyítja, hogy még mindig rengeteget kell fejlődnünk.”
A Nemzetközi Automobil Szövetség februárban leváltotta Michael Masit, és Niels Wittichet, valamint Eduardo Freitast nevezte ki az F1 versenyigazgatójának, akik rotálják egymást az idény során. Utóbbi most, a barcelonai hétvégén kap először szerepet, az első öt hétvégén a DTM-ből érkezett szakember dolgozott, és Alonso nincs megelégedve a teljesítményével.
Az embernek szüksége van némi tudásra a versenyzésről, mielőtt versenyigazgató lesz, vagy megpróbál felügyelni egy futamot, és nem hiszem, hogy ez a tudás most megvan
– célzott Wittichre. – Tudom, hogy itt új versenyigazgató lesz. Szerintem Freitas sokkal nagyobb tapasztalattal rendelkezik a legmagasabb szinten a WEC és más kategóriák révén. Úgy vélem, ez által máris javulni fog a helyzet.”
Wittich tevékenysége kapcsán Alonso Carlos Sainz és Esteban Ocon miami balesetét hozta fel példaként. A Ferrari pilótája pénteken bukott, és az aznapi versenyzői eligazításon ő és mások is kérték, hogy helyezzenek oda valamit a betonfal elé, ám ez nem történt meg, így a francia versenyző becsapódása is nagyobb volt a kelleténél. A kétszeres F1-es világbajnok szerint nincs miről beszélni, ha nincs meg a kellő tudás.
„Valószínűleg idén a legbiztonságosabbak az autók, a pályák és minden más – fogalmazott. – Az egész Forma-1 rendkívül biztonságos, és ezt csak tovább kell fejlesztenünk. Mi vagyunk azok, akik vezetjük az autókat, illetve a testünkkel érezzük az ütközéseket és az ehhez hasonló dolgokat. Szóval amikor úgy érezzük, hogy szükség van valamire, szerintem minket is meg kellene hallgatni.
Miamiban ez nem történt meg, és volt néhány más példa is, mert úgy tűnik, máshol van a hangsúly.”
Az FIA hivatalosan egyelőre nem reagált Alonso kritikáira, de a BBC és az Auto Motor und Sport is úgy értesült, hogy valószínűleg beidézik őt a barcelonai sportfelügyelőkhöz. Amennyiben ez megtörténik, nem kizárt, hogy súlyos pénzbüntetéssel „díjazzák” a mondatait.