2007. június 17. – egy héttel Robert Kubica hatalmas kanadai balesete után beugróra van szüksége a BMW Saubernek Indianapolisban. Mélyvíznek tűnik ez, bárki is kapja a lehetőséget az év harmadik legjobb csapatában – végül a Formula Renault sorozatban versenyző, nem egészen húszéves Sebastian Vettelnek szavaznak bizalmat. Vettel nem okoz csalódást, a nyolcadik helyével minden idők legfiatalabb pontszerzőjévé válik, Helmut Marko pedig dörzsölheti a kezét, hogy a Red Bull utánpótlásprogramjának legalább egy nagy ígérete van. Vettel pályafutása azonban még csak most kezdődik...
Amikor a 2008-as Olasz Nagydíjon – ahol az F1 történetének legfiatalabb pole-pozíciósa és futamgyőztese lett Vettel – a Toro Rosso tizennégy éves történetének egyetlen sikerét szerezte meg, akkor már biztosan lehetett tudni, hogy a német fiatalember komoly jövő előtt áll. Állt is.
A hibrid korszak előtti öt red bullos évében négy világbajnoki cím, harmincnyolc győzelem, hatvanegy dobogó
– ez a mérlege a németnek, az ennél is nagyobb fölényt a semmiből jött 2009-es Brawn GP akadályozta meg. Ha tehát van ember, akinek rosszul jött a 2014-ben bevezetett hibrid éra az egyre nagyobb és nehezebb autóival, az bizony Vettel.
A hatéves kitérő a Ferrarihoz finoman szólva is felemásra sikerült: három jó év mellett két tűrhető és egy borzasztó esztendő jutott számára. 2017-ben és 2018-ban Lewis Hamilton első számú kihívója volt, utóbbi
év közepén azonban eljött a fordulópont a Német Nagydíjjal: világbajnoki éllovasként, élen haladva, senkitől sem zavartatva esett ki a hazai futamán.
Fordulópont, az bizonyos, még ha Vettel szerint csak egy „évekig tartó hullámvasutazás" egyik állomása volt. Addig a futamig minden idők egyik legjobb versenyzőjének tekintették, aki a Mercedes-uralom éveiben is sokáig kérdésessé tudta tenni a világbajnoki címet.
Az azóta eltelt négy évben mindössze két futamgyőzelem mellett számos baleset okozását tudja felmutatni. 2020-ban részese volt a Ferrari-történelem egyik leggyengébb szezonjának, ahol a kaotikus hajrá utáni törökországi dobogó volt az egyetlen valamirevaló eredménye.
Igazi áldás volt számára, hogy lejárt az év végén a szerződése – ezáltal a szenvedése –, az pedig még nagyobb, hogy az Aston Martinnál megüresedett Sergio Pérez helye, és kapott egy újabb esélyt a Forma-1-től. Pozitív előjelekkel kezdhette meg a tavalyi évet, hiszen 2020-ban az akkori Racing Point a csapat történetének legjobb évét zárta, így abban reménykedhettek, hogy 2021-ben szintén a dobogós helyekért tudnak harcolni az új háttérrel is. Nagyon nem így lett.
Örülhettek, ha pontot szereztek, Vettel számára a bakui második hely egy szerencsének nagyban köszönhető kiugró eredmény volt,
még ha cserébe a Hungaroringen ugyanebből a pozícióból ki is zárták alacsony üzemanyagszint miatt.
A 2022-es szabályváltozások sem hoztak szerencsét az Aston Martinnak, sőt még visszább esett az eddigi hétvégék alapján. Sebastian Vettel számára ráadásul balszerencsésen kezdődött az év, hiszen a szezonnyitó előtti pozitív koronavírusteszt miatt ki kényszerült hagynia a bahreini és a szaúd-arábiai versenyeket. Nem csoda tehát, hogy a vártnál nehezebben indul be az éve, Ausztráliában az első szabadedzésen elszenvedett műszaki hiba pedig csak tetézte a problémákat, a melbourne-i hétvége kínlódását végül huszonkét körig kellett kibírnia, amikor falhoz csapta az autóját.
A szerencse forgandó, tartja a mondás, és az Aston Martin is tapasztalhatta ezt
Imolában, amikor jól időzített bokszkiállásoknak köszönhetően mindkét pilótájuk pontszerző helyen zárt – Vettel 8., Stroll 10. lett.
Miamit aztán megint nem zárhatja a szívébe a négyszeres világbajnok, miután a nyolcadik helyig történő felkapaszkodása után a hajrában ütközött honfitársával és barátjával, Mick Schumacherrel, így ismét a bokszból figyelhette az utolsó köröket.
Ez a Vettel már szinte semmilyen szempontból nem a tíz évvel ezelőtti önmaga. Az eredményeit részletesen taglaltuk, de az egyéb tevékenységein is ez látszik. A mezőny legtehetségesebb és leggyorsabb pilótájából egy középszerű és motiválatlan versenyző lett, aki egyre többet foglalkozik F1-en kívüli ügyekkel. Ezzel persze nincsen gond, hiszen
a sportágban már mindent elért, amit lehetett, így pedig nehéz új célokat kitűzni maga elé, pláne egy középmezőny aljához tartozó autóval,
amire Imola után ébredt rá, milyen értékes az ottani háttérmunka is.
A mezőny legintelligensebb tagja, ehhez sok kétség nem fér. Öt nyelven beszél folyékonyan, tudatosan kerüli (amennyire lehet) a közösségi médiát, valamint sokat tesz a környezetvédelemért és az esélyegyenlőségért, ebben a két témában mindenképp szószólója a pilóták táborának. A lexikális tudása pedig páratlan, ahogyan azt már számos Forma-1 által szervezett kvízben megmutatta (az alábbi videóban 1:26-tól látható ebből válogatás).
Az idei F1-es szerepléséből azonban nem a versenyzői tudása emelkedik ki, hanem inkább a melbourne-i első szabadedzést követő robogózása, valamint a tűzálló alsóneműs szabály elleni trollkodása. Ez pedig egy négyszeres világbajnok esetén elég kiábrándító.
Egyelőre talán nem annyira fásult, mint korábbi csapattársa, Kimi Räikkönen volt karrierje befejező éveiben, a háromgyerekes apukaként is szolgálatot teljesítő és egyre inkább F1-en kívüli dolgokkal törődő Vettelt szinte bizonyosan utolsó szezonjaiban látjuk.
A nyolcéves Emilie, a hatéves Matilda mellett a kétéves fiúgyermek is nagyon örülne, ha ez mihamarabb megtörténne, a Vettel-szurkolókban pedig vegyesek lehetnek az érzelmek, hiszen a jelenlegi teljesítményt nyújtó kedvencnek nehezebb szorítani.
Márpedig sürgősen döntést kell hoznia a németnek, hiszen egyrészt az Aston Martin komoly megújulási folyamaton megy keresztül, másrészt pedig év végén lejár a szerződése a silverstone-iaknál. A csapat tavaly tért vissza a száguldó cirkuszba, és bizonyosan nem az a tervük, hogy az elmúlt másfél idény eredményeit vigyék végig hosszú éveken át. Új gyárral, új tulajdonossal, ráadásul valószínűleg 2026-tól az Audival szövetkezve
a remek szakmai hátterű csapat ígéretes jövő előtt áll. Ez a jövő azonban nehezen összeegyeztethető Sebastian Vettellel.
Az életkora (35 éves lesz júliusban) még nem ok arra, hogy ezt feltételezzük, hiszen még negyven felett is értek el a sportágban komoly eredményeket a közelmúltban.
Az ominózus 2018-as hockenheimi futam óta lefelé ívelő pályafutás és a magánéleti változások már annál inkább ezt sejtetik.
Felvetődhet, hogy sok korábbi vetélytársához hasonlóan más sorozatot próbál ki. 2007 óta két kivétellel mindegyik Bajnokok Tornáján rész vett – a Nemzetek Kupáját hétszer, az egyéni versenyt egyszer nyerte meg, idén pedig az F1-es mezőnyt (és Németországot) Mick Schumacherrel együtt képviselte –, így van rálátása más szériákra és azok jeles képviselőire is.
Garanciát nem jelent, de mindenképpen jelzésértékű, hogy éppen a múlt héten került szóba az indulása az IndyCarban. A Miami Nagydíj alatt ugyanis Vettel azt nyilatkozta, hogy
a pénzt, amit Miamiba fektettek, könnyen elkölthették volna egy állandó versenypálya fejlesztésére, például mint amilyen a Road America",
amivel a komoly hagyományokkal rendelkező wisconsini pályára utalt. Erre azonnal felkapta a fejét a Rahal Letterman Lanigan Racing csapatának egyik tulajdonosa, Bobby Rahal, valamint a pilótaként csapattag fia, Graham is, és fel is kérték, hogy csatlakozzon a csapathoz egy teszt erejéig az ikonikus pályán.
Vettel egyelőre óvatosan reagált a komoly meghívásra („A pálya nagyszerű, de még meg kell néznem ezt. Majd meglátjuk."), az esélyeit pedig csökkenti, hogy az IndyCar wisconsini hétvégéje egybeesik a Forma-1 Azeri Nagydíjának időpontjával. De az mindenképpen sokat mond, hogy egyáltalán
ilyeneken töri a fejét, ezzel is jelezve, hogy nem csak az F1 elképzelhető számára az autóversenyzés színtereként. Ezt pedig jól teszi, hiszen egyik pillanatról a másikra nehéz lenne abbahagyni a versenyzést közel harmincévnyi volánnál ülés után.
Viszont ahhoz, hogy a Forma-1-ben maradjon, a saját motivációjának visszaszerzése mellett egy olyan csapatra is szüksége van, aki látja még benne a potenciált, és hajlandó alkalmazni őt mások kárára. Márpedig Vettel ilyen istállót egyre kisebb valószínűséggel fog találni.