Bár már 2005 óta része az FIA Nemzetközi Sportkódexének, csak az idei Ausztrál Nagydíjtól vált beszédtémává, hogy a pilóták viselnek-e ékszereket vezetés közben, illetve hogy milyen alsóneműben ülnek autóba. Ennek oka, hogy Niels Wittich, az F1 azon a hétvégén hivatalban lévő versenyigazgatója szokásos jegyzetében külön kiemelte ezt, majd a versenyzői eligazítás során hosszasan beszéltek erről.
Akkoriban ez inkább negatív reakciót váltott ki a versenyzők körében: Lewis Hamilton és Max Verstappen együtt csináltak viccet az egészből, majd a hétszeres világbajnok később kijelentette, hogy bizonyos ékszereket nem tud és nem is akar eltávolítani magáról. Az alsóneművel kapcsolatban leginkább Pierre Gasly fejezte ki nemtetszését egy szúrós megjegyzés formájában.
Mindezek ellenére az FIA nem állt meg, és a Miami Nagydíj hétvégéjére még jobban szigorítottak az előírásokon.
A szövetség két passzussal egészítette ki azt a dokumentumot, amit a csapatoknak a gépátvétel során alá kell írniuk, ezzel lényegében regisztrálva az adott hétvégére. Az istállóknak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy a versenyzőik nem viselnek ékszereket, az alsóneműik pedig megfelelnek a biztonsági előírásoknak, és kellően tűzállóak. Mindez a technikai ellenőrzés részévé válik, és ha az adott pilóta nem felel meg a szabályoknak, akkor vélhetően rajt- vagy pénzbüntetést kapnak.
Mindez egyébként a Formula E múlt heti, Monacóban rendezett futamhétvégéjén két versenyzőnél is gondot okozott. A korábban az F1-ben is megforduló Pascal Wehrleint, valamint Mitch Evanst egyaránt ezer euró befizetésére kötelezték, valamint mindkettejüket egy büntetőponttal sújtották, miután az időmérőn mindketten fémnyakláncot viseltek. A hirtelen megnövekedett szigor egyébként a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjra vezethető vissza, hiszen a vitatott körülmények között véget ért szezonzáró után előtérbe kerültek a szövetségben zajló folyamatok. Éppen ezért elmagyarázták, hogy miért van szükség ezekre az intézkedésekre.
„Ez a szabályozás annak figyelembevételével íródott, hogy az előírt tűzálló ruházat alatt viselt ékszerek csökkenthetik a felszerelés által nyújtott védelmet – olvasható az FIA honlapján közzétett dokumentumban. – A bőrrel érintkező fémtárgyak, mint például az ékszerek, csökkenthetik a hő terjedése elleni védelmet, és emiatt növelhetik az égési sérülések kockázatát tűz esetén. Az ékszerek hordása az esemény során
mind az orvosi beavatkozást, mind a későbbi diagnózist és kezelést akadályozhatja, amennyiben az egy balesetet követően szükségessé válna.”
„Az ékszerek be is akadhatnak, ami lassíthatja a biztonsági felszerelések, például a sisak, a maszk és az overál a sürgős levételét. Abban az esetben, ha a bukást követő diagnózis felállításához orvosi képalkotásra van szükség, a testen lévő ékszerek jelentős komplikációt és késlekedést okozhatnak. Legrosszabb esetben a képalkotás során az ékszerek további sérüléseket idézhetnek elő. A légutakban és/vagy az azok környékén lévő ékszerek további rizikót jelenthetnek, ha egy baleset során elmozdulnak, és lenyelik vagy belélegzik őket.”
A szigorításra Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is reagált. Az osztrák üzletember legutóbb még annak adott hangot, hogy nem érti, miért kell ilyen küzdelmet vívni a pilótákkal, ám ezúttal sokkal elfogadóbbnak bizonyult.
„Szerintem fontos emlékezni arra, hogy a szabályzat miért nem engedi meg bármilyen ékszer viselését, ez pedig a sérülés elkerülése – nyilatkozta a média jelen lévő képviselőinek Miamiban. – Hol húzzuk meg a határt? Sérülést okozhat, és úgy vélem, egyikünk sem akar olyan balesetet látni, aminek során az ékszerek sérülést idéznek elő. Ezért próbál most az FIA meghúzni egy határt. Megértem, hogy miből indulnak ki.”
Nem sokkal cikkünk írása után megtartották az FIA szokásos, pénteki sajtótájékoztatóját, és Hamiltonra elég volt csak ránézni, hogy tudjuk, milyen álláspontot képvisel az ügyben. A brit versenyző összesen három karórát, nyolc gyűrűt, négy nyakláncot és két fülbevalót viselt az eseményen. Nehéz nem belelátni, hogy ez az akció új szabályozásnak szól.