Members of Ferrari F1 team close a container with part of their cars, to prevent them being photographed, during preparations for the upcoming Brazilian Formula One GP at the Interlagos racetrack, in Sao Paulo, Brazil, on October 13, 2009. AFP PHOTO/Mauricio Lima (Photo by MAURICIO LIMA / AFP)
Vágólapra másolva!
Az Alfa Romeo csapatmenedzsere beszélt az F1-et is érintő szállítási nehézségekről: a légi fuvarozásból kiesett sok orosz repülőgép, a teherhajók esetében számolt szállítási idő pedig szinte megduplázódott.
A globális szállítási problémákat a Forma-1 sem ússza meg, nemrég például néhány csapatnak az Ausztráliába szánt felszerelése érkezett meg majdnem késve. Valószínűleg egyre többször fordul elő hasonló szituáció a tengerentúli szállítmányok esetében, a motorsport más ágaiban komolyabb gondokat is okoztak a csúszások.
Az Alfa Romeo csapatmenedzsere, Beat Zehnder részletesebben kifejtette, milyen szempontokból nehezítik a logisztikát a gazdasági-politikai események.
„A háború azért is problémát okoz számunkra, mert korábban a teherszállító repülőgépek 35%-a Oroszországból jött szállítani, és ezek már nem repülhetnek [az európai légtér nagy részén] – idézte őt a Sky-ra hivatkozva a Motorsport-total.com. – A tengeri szállításra annyira megnőtt a kereslet, hogy már nincs elég teherhajó."
„Ráadásul egyre nagyobbak a hajók is. A jelenlegiek 28 ezer konténert is szállíthatnak, ezek fel- és lepakolása öt napba telik, miközben korábban másfél napba."
Régebben úgy számoltunk, hogy 45 nap alatt eljut a felszerelés a kiinduló pontból a végcélba. Ma már 75 nappal számolunk.
„Továbbá most már nem is elég öt konténer, kell egy hatodik is. Ez rengeteg pénzbe kerül. A fuvarozási díjak nagyon megnőttek, a repülő esetében 160%-kal többet fizetünk (vagyis több mint két és félszer annyit, mint korábban)."
A költségvetési plafon egyik legnagyobb kárvallottja pont az Alfa Romeo svájci székhelyű istállója, ahol magasabb az árszínvonal, ezért a fizetésre fordított kiadásaik több pénzt emésztenek fel, mint más csapatoknál.
A mezőny kiegyenlítettebbé válását segíteni szándékozó rendszert többen megváltoztatnák a plafon összegét,
Zehnder szerint néhány csapat 7-8 millió eurós bővítést szeretne a világszerte tapasztalható hatalmas infláció miatt. A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner azonban óvatos ezzel kapcsolatban, és azt mondta, a jövőben csökkenhetnek a szállítási díjak, ezért sem támogatja a büdzsé keretének bővítését.