Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc (front) and Ferrari's Spanish driver Carlos Sainz Jr (2nd front) compete in the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit in Monaco, on May 29, 2022. (Photo by CHRISTIAN BRUNA / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Mattia Binotto elképzelhetetlennek tartja, hogy a Ferrari a 140 millió dolláros pénzügyi kereten belül maradjon. A Red Bullt irányító Christian Horner attól tart, a keret túllépésének mértékével is trükközhetnek a csapatok.
Egyre nagyobb figyelmet kap a Forma-1 140 millió dolláros költségvetési plafonja, mert az év végére valószínűleg több istálló nem tud kijönni a keretből. Ebben nincsenek benne például a versenyzők fizetései vagy az ingatlanok rezsidíjai, a versenyekre utazás-szállítás költségei, de az elszálló árak és a váratlan balesetek okozta károk megoldhatatlan feladat elé állítják a legtöbb istállót.
A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto megerősítette, hogy náluk szinte kizárt, hogy az engedélyezett kereten belül maradjanak. „Azt gondolom, sehogy sem tudjuk tartani" – mondta az Autosportnak.
Biztos vagyok benne, hogy valamikor átlépjük.
„Hozzánk hasonlóan a legtöbb csapat szerintem nem tud a kereten belül maradni, és azt sem hiszem, hogy emberek menesztése [a bérköltségek mérséklése] lenne a megfelelő megoldás."
„Külön szabályok vonatkoznak a határérték legfeljebb 5%-os túllépésére, ami enyhe szabálysértésnek tekinthető. Arról fogalmam sincs, miképp határozzak meg a büntetést."
A legtöbb istálló meg fogja szegni a szabályt, és ez szerintem rosszat tesz a pénzügyi előírások megítélésének.
„Vita lesz arról, hogy működnek-e, és mindent újra át kell beszélni."
A büntetés mértékét számos tényező befolyásolja, bár nincs egzaktan megfogalmazva tételesen, mi mekkora szankciókkal jár, ellentétben például néhány versenypályán elkövetett szabálytalansággal (pl. bokszutcai gyorshajtásért járó pénzbírság, vagy kizárás a szabálytalan autó miatt). A Binotto által említett 5%-os kerettúlépés büntetése lehet megrovás, pontlevonás, eltiltás vagy egyéb lehetőség megvonása, és a döntést többek közt befolyásolja a szándékosság gyanúja vagy a halmozott szabályszegés.
Horner trükközéstől tart
A fejlesztések szüneteltetése természetesen megoldás lenne, de ezt egyik csapat sem vállalja, ésszerűsített ütemtervvel mindenki készít újításokat a következő hónapokban. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner attól tart, ezen a téren is lehetnek bonyodalmak.
„Azt végképp nem akarjuk, hogy az legyen belőle, hogy elkezdünk játszani és tanakodni, 4,9 vagy 4,7%-kal lépjük túl a keretet? Ehhez egyetlen fejlesztés bevetése is elég, ami eldöntheti a bajnokságot" – mondta.
A költségvetési keret célja az volt, hogy megállítsa az élcsapatok féktelen költekezést.
„Senki sem láthatta előre a számok meghatározásakor, hogy világszerte infláció következik."
Horner korábban azt vetítette előre, hogy néhány csapat ki fog hagyni néhány versenyt.