Inkább rosszul, mintsem jól alakult a Ferrarinak a Monacói Nagydíj, hiszen bár nem sok híja volt, hogy Carlos Sainz életében először futamot nyerjen, ez végül nem jött össze neki, ráadásul a pole-ból induló Charles Leclerc még a dobogóról is lemaradt. Már akkor is egyértelmű volt, hogy a helyiek kedvencének vesztét stratégiai hiba okozta, ám a Ferrari nemrég megosztott egy videót, amelyben részletesebb betekintést engednek a döntések hátterébe.
A Ferrari esélyesként érkezett a hercegségbe, hiszen az autónak feküdt a kanyargós pálya. Ennek megfelelően Leclerc és Sainz ki is bérelte az első sort, vagyis a lehető legjobb pozícióból várhatták a viadalt.
Nagyon nagy elvárásokkal érkeztünk erre a futamra, rendkívül versenyképes autóra számítottunk
Nem sokkal a rajt előtt azonban leszakadt az ég, így a teljesen száraz futamra előkészített taktikai opciók mehettek a kukába. Mivel technikai okokból a tervezettnél egy órával később indult útjára a mezőny, a Ferrarinak volt ideje átgondolni, hogy mit tegyen a megváltozott körülmények között. Ez Sainz esetében kis híján a lehető legjobban sült el, és nem rajta vagy a csapaton múlott, hogy nem nyerte meg a versenyt.
„Carlosszal nagyon jó versenyünk volt – szögezte le Rueda. – A második pozícióból indult, és az első kiállások után az élen találta magát, mert bár az eredeti tervünk az volt, hogy megpróbáljuk lefedni [Sergio] Pérezt, rájöttünk, hogy ez nem fog menni. Az utolsó pillanatban azt mondtuk Carlosnak, hogy maradjon kint, és ő eleget is tett ennek. Továbbá úgy ítéltük meg, hogy amikor eljön az idő, a pálya száraz gumikon lesz a leggyorsabb, és Carlos volt az első az élmezőnyből, aki ilyen abroncsokért állt ki. Ez egyértelmű előnyhöz juttatta őt. Sajnos [azonban Nicholas] Latifi mögé jött vissza, ami több mint három másodpercbe került neki.
Egészen biztosak vagyunk benne, hogy ha Latifi nem tartja fel, megnyerte volna a futamot.”
Leclerc taktikája viszont már nem volt ennyire jó. Pérez a 16. körben állt ki köztes esőgumikért, a monacói pilótát viszont csak két körrel később hozták ki. A zöld oldalfalú abroncsok azonban annyival gyorsabbnak bizonyultak a kékeknél, hogy hiába tűnt elegendőnek az előny, a mexikói pilóta ezt is hamar le tudta dolgozni, amire a Ferrarinál nem számítottak.
„A bevezető körének elején Charles előnye több mint tíz másodperc volt Pérezzel szemben – utalt a spanyol szakember valójában arra, hogy mekkora többletkülönbség volt a kiállásnyi előnyhöz képest. – Ezt gondoltuk, hogy ez csökkenni fog, mert az intermediate gumikon Pérez sokkal gyorsabb volt Charles-nál. Másokat is megnéztünk, megvoltak az autók élő adatai, és úgy véltük, ez a különbség tízről öt, négy vagy legrosszabb esetben három másodpercre fog olvadni. Ahogyan beértünk, láttuk, hogy a tíz másodperces differencia egyre jobban csökken. Charles átjött az uszodán, és az utolsó időmérési pont alapján [úgy tűnt], hogy egy másodperccel Pérez elé fog kijönni. Amire nem számítottunk, hogy abban a körben Pérez összességében kilenc másodperccel gyorsabb lesz, és emiatt Charles-lal elvesztettük a versenyt.”
Ekkor azonban a dobogó még nem úszott el, hiszen Max Verstappen továbbra is mögötte volt. Három kör múlva azonban a Ferrari talán még az előzőnél is nagyobb hibát követett el, aminek eredményeképpen Leclerc-nek várnia kellett a bokszban Sainz mögött.
Mindkét autó esetében száraz gumikra akartunk váltani
A döntés már csak azért is érthetetlen, mert már akkor csupán 5,01 másodperc volt a differencia, amikor Sainz még a második szektort sem fejezte be. Tekintve, hogy az előző körben Leclerc 1,23 másodperccel bizonyult gyorsabbnak csapattársánál a harmadik szektorban, és még a másodikat sem fejezte be, érthetetlen, hogy a Ferrarinál mire gondoltak. Mindenesetre a fejetlenségnek az lett a vége, hogy Leclerc-nek túl későn szóltak, aki erre felháborodva belekáromkodott a rádióba.
Ahogyan az autók egyre közelebb kerültek a bejárathoz, a különbség mindössze három és fél másodpercre csökkent