Miközben Daniel Ricciardo az Osztrák Nagydíj helyszínén, Spielbergben maradt, hogy tesztelje a Pirelli 2023-ra szánt gumijait, a McLaren egy másik pályán is tesztelt. Portimaóban ugyanis az IndyCarban szereplő Colton Herta életében először vezethetett F1-es autót az előző két nap során.
Az amerikai versenyző a tengerentúli sorozat egyik legtehetségesebb tagja, és sokan úgy vélik, a Forma-1-ben is lenne keresnivalója, akár pont Ricciardo helyén a McLaren színeiben. Ebbe az irányba most megtette az első lépéseket egy 2021-es McLaren volánja mögött. Bár a portugáliai pályán tavaly (és tavalyelőtt is) rendeztek futamot, Herta szerint nem lehet összehasonlítani az ő köreit az akkori időkkel.
Ezt a pályát a szél és a sok különböző tényező miatt nagyon nehéz megérteni ebből a szempontból
Herta a negyedik teljes szezonját teljesíti az IndyCarban, és 57 futamon eddig 8 pole pozíciót és 7 győzelmet gyűjtött. Nem véletlen, hogy a mezőnyből ő az egyik, akit esélyesnek tartanak arra, hogy előbb-utóbb az F1-ben kössön ki, és erre ő is úgy véli, hogy megállná a helyét a motorsport csúcsán.
„Erre a kérdésre nem lehet nemet mondani, különben az ember nem lenne profi pilóta – jelentette ki. – Szóval igen, úgy gondolom, hogy elég gyors vagyok. Szerintem az idő majd eldönti, hogy [a csapattagok] egyetértenek-e.
Remélhetőleg több lehetőséget kapok az autóban, és bízom benne, hogy [ezt] meg tudom mutatni.”
Az idei évben minden csapatnak kötelező legalább két alkalommal egy fiatal pilótának lehetőséget adni az első szabadedzésen. Herta úgy véli, a mostani tesztelésnek is megvan a maga előnye, de természetesen az idei autót is nagyon szívesen kipróbálná.
„[A pénteki gyakorlásra] biztosan nyitott lennék – szögezte le. – Ami egy korábbi autó tesztelését illeti, ennél jobb nem is lehetne, mert az egész pálya az enyém, és annyi időt tölthetek az autóban, amennyit az első szabadedzésen nyilván nem kapnék hatvan perc alatt. Ugyanakkor jó lenne kipróbálni a 2022-es kocsikat, és megnézni, hogyan viszonyulnak ehhez az autóhoz. Úgyhogy igen, benne lennék.”
Hozzá kell tenni, egyelőre nem tűnik valószínűnek, hogy Herta már jövőre állandó ülést kap, már csak azért sem, mert jelen állás szerint nem lesz elég pontja a szuperlicenchez. Ugyanakkor nem legfeljebb két-három évet akar várni a bemutatkozásig, nem pedig tízet.
Az biztos, hogy ha ilyen sokáig várnék, akkor semmi nem lenne belőle
Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke elárulta, elégedettek voltak Herta teljesítményével, illetve hozzáállásával, és a mérnökök majd kiértékelik, hogy a különböző változók figyelembevételével mennyire szerepelt meggyőzően. A német szakember ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez csak az út eleje.
„Ahogyan Colton is említette, a mostani teszt célja az volt, hogy Coltonnak [életében] először lehetősége legyen megtapasztalni egy F1-es autót, és felfedezni annak teljesítményét – magyarázta. – Ez volt a fókuszban, ezután lépésről lépésre haladunk, és nem kapkodunk. Most itt tartunk.”
Bár Ricciardónak papíron 2023-ig van szerződése a McLarennel, egyrészt nem teljesen biztos, hogy kitölti, és ha igen, akkor sem feltétlenül az F1-es csapattal. Mindenesetre akár idén, akár jövőre távozik a wokingiaktól, számos versenyző szóba került utódjelöltként. Az F1-es mezőny, illetve annak közvetlen közelében lévő tagjai közül
Alexander Albon, valamint Oscar Piastri neve merült fel, ami pedig az IndyCart illeti, most már ott is három versenyző jöhet számításba.
Eddig Herta mellett a tavalyi abu-dzabi teszteken lehetőséghez jutó Pato O’Ward volt az egyetlen olyan pilóta, akinek reális esélye van az F1-es szereplésre. Az elmúlt órákban azonban bizarr események játszódtak le: előbb a Chip Ganassi Racing bejelentette, hogy a címvédő Álex Palou jövőre is marad náluk, majd a McLaren azt közölte a nyilvánossággal, hogy a spanyol versenyző hozzájuk igazol.
Végül maga az érintett is megerősítette, hogy utóbbi információ felel meg a valóságnak. A bejelentés azonban nem a wokingiak IndyCar-csapatának, az Arrow McLarennek a Twitter-csatornáján történt meg, hanem az F1-es csapatén, amely lényegében főoldalként funkcionál. Ráadásul a közleményben egy szóval sem írták, hogy Palou az IndyCarban fog versenyezni, csupán annyit, hogy az összes sorozatot tekintve a McLaren kötelékében lesz. Mindez persze nem azt jelenti, hogy azonnal F1-es ülést kap, de könnyen lehet, hogy innentől kezdve vele is számolni kell középtávon.