Ismét eltelt egy év, és a Forma-1 mezőnye újra ellátogat hazánkba, hogy a Hungaroringen összemérjék tudásukat. Az időpont a szokásos, mint ahogyan az is, hogy a futamot követően a csapatok négyhetes nyári szünetre vonulnak, ám ezen a hétvégén még mindent bele fognak adni.
A Monacói Nagydíj óta a mezőny kizárólag gyors, vagy legalábbis kifejezetten tempós szakaszokkal rendelkező pályákon versenyzett. Nos, ezúttal más lesz a helyzet, hiszen a mogyoródi aszfaltcsík a leglassabb átlagsebességű helyszínek közé tartozik.
A Hungaroring egy rövid és kanyargós pálya, ahol nehéz előzni, a gumikezelés pedig kritikus
– foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat Dave Robson, a Williams vezető teljesítménymérnöke. Az elmúlt néhány futammal ellentétben Magyarországon a legtöbb csapat nagy leszorítóerővel fog versenyezni, és valószínű, hogy a hátsó szárnyak esetében nem fogunk olyasmit látni, mint Silverstone-ban, a Red Bull Ringen és a Paul Ricardon.”
A 4,381 kilométerével a versenynaptár hetedik legrövidebb pályáján nyolc jobb- és hat balkanyar található, és mivel a célegyenest leszámítva nincs igazán hosszú padlógázas szakasz, a „falak nélküli Monacónak” is szokták nevezni. Mindezt egyébként az adatok is alátámasztják: a versenyzők a kör mindössze 65 százalékában állnak a gázon, míg a köridő tekintve ugyanez az arány 57 százalék.
Ennek megfelelően az előzés sem egyszerű. Csupán az 1-es, esetleg a 2-es kanyar jelent reális előzési pozíciót, az Aston Martin számítása szerint a pozíciócserék 94 százaléka ezeken a pontokon szokott megtörténni. A DRS szintén fontos segítség, hiszen az előzések 86 százalékában a támadó fél használta az állítható hátsó szárnyat a manőver előtt. Persze itt sem mindig egyszerű elmenni a másik mellett, ahogyan ezt tavaly Lewis Hamilton és Fernando Alonso, vagy éppen Esteban Ocon és Sebastian Vettel csatája is megmutatta. Mindezek ellenére a pilóták többsége kifejezetten szeret versenyezni a Hungaroringen.
Nagyon kedvelem a vonalvezetést, [a pálya] rendkívül kanyargós és technikás, kevés egyenessel
Ráadásul nem kizárt, hogy az idei autókkal valamivel könnyebb lesz előzni, mint korábban. Ebben a szezonban már jó néhány pályán láthattunk körökön át tartó test a test elleni csatákat, és ha pozíciócsere nem is volt, a hátul autózó akkor is sokáig közel tudott maradni az elöl lévőhöz, és ehhez nem kellett akkora különbség az autók között, mint tavaly Hamilton és Alonso esetében.
Ettől függetlenül azért valószínű, hogy nem itt lesz a legtöbb előzés az évben, vagyis az időmérőnek várhatóan nagy jelentősége lesz. Ez a Hungaroringen mindig is így volt: Ocon tavalyi győzelmét leszámítva mindössze kétszer fordult elő, hogy valaki az első négyen kívülről rajtolva nyerjen,
és ebből az egyik, nevezetesen Jenson Button 2006-os diadala esős körülmények között született.
A Pirelli a Francia Nagydíjhoz hasonlóan ezúttal is a három középső keveréket bocsátotta a csapatok rendelkezésére. Ami a stratégiát illeti, bár a Hungaroringen általában nagy a gumikopás, a csapatok sokszor ennek ellenére is az egy kiállást választják, mivel itt nagyon fontos a pályapozíció. Igaz, a közelmúltban többször előfordult, hogy a két kerékcsere hozott sikert: Hamilton három éve ezzel a húzással győzte le Max Verstappent, tavaly pedig szintén kétszer jött ki, mialatt az utolsó helyről egészen a dobogóig zárkózott.
Ami a biztonsági autót illeti, a Magyar Nagydíjakon a rajtokat és az első köröket leszámítva nem jellemző, hogy beküldik a Safety Cart. Az előző öt évben mindössze kétszer fordult elő, hogy Bernd Mayländer szolgálataira a futam közepén vagy a vége felé volt szükség, ráadásul a két alkalom ugyanarra az évre, 2018-ra esett.
Abban tehát nem feltétlenül érdemes bízni, hogy a biztonsági autó felborítja a sorrendet, ellentétben az esővel. A tavalyi futam képét alapjaiban változtatta meg, hogy a rajt előtt leszakadt az ég, és bár Valtteri Bottas és Lance Stroll hibájának köszönhetően lényegében csak az első pár másodperc zajlott nedves körülmények között,
az a néhány pillanat, valamint a második rajt elég volt a teljes káoszhoz.
Ami az idei évet illeti, a hétvége szokás szerint rekkenő hőségben indul, szombatra viszont az előrejelezés szerint megjön az eső, és akár zivatar is lehet. Ennek tudatában könnyen előfordulhat, hogy az időmérőt nedves pályán rendezik, ami valamelyest felboríthatja a megszokott rajtrácsot.
Vasárnap már kisebb az esélye csapadéknak, bár az nem egyértelmű, hogy mennyivel: van olyan portál, amelyik 60 százalékos valószínűséget jelez, máshol viszont azt írják, hogy minimális esély van az égi áldásra. Azonban még ha száraz is lesz a verseny, az mindenképpen kihívást jelenthet a csapatoknak, hogy várhatóan jóval hűvösebb lesz, mint pénteken, így a második szabadedzés versenyszimulációja során szerzett adatok a szokásosnál kevésbé lesznek relevánsak.
A múlt heti Francia Nagydíjon a Ferrari tagjai közül nagyjából csak Carlos Sainz teljesítményére nem lehetett panasz: Charles Leclerc hibázott és kiesett az élről, a szerelők elrontották csapattársa kerékcseréjét, és stratégiai fronton sem ment minden gördülékenyen, még ha az érintettek utólag ki is álltak a döntés mellett.
Bár a Ferrari és Leclerc sokak szerint Le Castellet-ben végleg lemondhatott a világbajnoki cím reményéről, a Hungaroringen azért némileg zárkózhatnak.
A kanyargós pályáról ugyanis előzetesen mindenképpen kijelenthető, hogy az F1-75-ös előnyeit domborítja ki, szemben a Red Bull RB18-asáéival. Mattia Binotto pedig meg is célozta a kettős győzelmet.
„Fontos, hogy lapozzunk és előre tekintsünk – fogalmazott a maranellóiak csapatfőnöke közvetlenül az előző viadal leintése után. – Magyarországon ismét rendkívül meleg lesz, és [a futam] újra a gumikezelésről, valamint az abroncsok kopásáról és túlmelegedéséről fog szólni, nagyon hasonló módon, mint Le Castellet-ben. Szóval azt mondom, hogy bőven van okunk a mosolyra, és pozitívnak kell lennünk, mert
Magyarországon nem a győzelem, hanem a kettős győzelem kell hogy legyen a célunk.”
Verstappen szintén arra számít, hogy a Ferrari gyors lesz a Hungaroringen. Bár a holland pilóta még nyilvánvalóan távol van attól, hogy bebiztosítsa a vb-címet, extrém forgatókönyv esetén akkor is ő lesz a végső győztes, ha Leclerc mind a tíz hátralévő futamot megnyeri, vagyis innentől kezdve nem feltétlenül kell mindent beleadnia. Persze a címvédő mentalitása egyáltalán nem ilyen, úgyhogy valószínű, hogy a Hungaroringen is a maximumot fogja nyújtani.
Hazánkban egyébként még úgy sincsenek jó emlékei a Red Bull versenyzőjének, hogy 2019-ben itt szerezte meg élete első F1-es pole pozícióját. 2017-ben kiütötte saját csapattársát, Daniel Ricciardót, egy évvel később megállt alatta az autó. Utána Hamilton győzte le az utolsó körökben, majd 2020-ban csak a szerelőinek köszönhette, hogy egyáltalán elindulhatott, mert a kivezető körében falnak ment.
Tavaly pedig Bottas tett róla, hogy csak a pontszerzésért harcolhasson.
A Ferrari és a Red Bull csatája mellett szokás szerint adódik a kérdés, hogy a Mercedes, amely a 250. versenyére készül 2010-es visszatérése óta, mennyire szólhat bele a két élcsapat párharcába. Bár Franciaországban a versenyen Hamilton és George Russell is erőből legyőzte Pérezt, az eddig látottakból kiindulva a kanyargós Hungaroring nem fekszik a W13-asnak, így meglepetés lenne, ha pont most tudnának beleszólni a győzelem kérdésébe.
A konstruktőri címvédő szempontjából kifejezetten érdekes szempont a pálya állapota a pattogás miatt. A Magyar Nagydíj helyszínét legutóbb 2016-ban aszfaltozták újra, és bár a pálya minősége nem mondható rossznak, azért az azóta eltelt idő valamennyire meglátszik néhány kisebb egyenetlenség formájában. Mindez a pattogás miatt lehet fontos, igaz, másfelől a lassabb tempó és a rövid padlógázas szakaszok elméletileg nem indokolnák, hogy a jelenség pont most jöjjön elő újra.
Ami a középmezőnyt illeti, szinte hétvégéről hétvégére változik az erősorrend, de a Haast mindenképpen meg kell említeni, hiszen az amerikai istálló erre a hétvégére időzítette egyetlen nagyobb fejlesztési csomagját, amelytől ezen a pályán különösen nagy teljesítményt várnak. Igaz, ezt egyelőre csak Kevin Magnussen kapja meg, ráadásul előfordulhat, hogy Mick Schumachernek a valószínűsíthető hátrány mellett motorcsere miatti büntetéssel is szembe kell néznie.
A pilóták több okból is szeretik a Magyar Nagydíjat. A pálya vonalvezetéséről már tettünk említést, de Budapest közelsége is fontos szempont. Végül, de nem utolsósorban a szurkolók által teremtett atmoszférát is gyakran emlegetik.
A Hungaroringen nagyszerű a hangula
Az érdeklődés ráadásul most minden eddiginél magasabbnak tűnik. A pálya üzemeltetői januárban úgy döntöttek, hogy extra lelátókat építenek, mivel a futam napjára már akkor elfogytak a jegyek. Április óta ezeken a tribünökön sincs hely vasárnapra, illetve hosszú ideje már bérletet sem lehet kapni. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója ekkor kijelentette, hogy
a 2019-es rekordot is megdönthetőnek tartja: akkor összesen 230 ezer nézőt regisztráltak a négy nap során.
Ami a hétvége hivatalos részét, vagyis a július 29-től 31-ig tartó időszakot illeti, cikkünk írásának pillanatában szombatra már csak állójegyek érhetőek el. Péntekre még a Gold és a Silver lelátórészre is lehet jegyet vásárolni, de előbbiből már csak néhány darab érhető el. Az utazással kapcsolatos legfontosabb információkat itt lehet elolvasni.