A tavalyi évhez hasonlóan idén is egy tripla hétvégével kezdődik a Forma-1-es világbajnokság második része, és a helyszínek is megegyeznek a 2021-es szezonnal. Ennek megfelelően a Belga után a Holland Nagydíjat fogják megrendezni, hogy aztán egy héttel később Monza lássa vendégül a mezőny tagjait.
Na de ne szaladjunk ennyire előre, maradjunk a zandvoorti fordulónál! A helyszín tavaly tért vissza a versenynaptárba, miután a 2020-as viadalt a koronavírus-járvány miatt nem lehetett megtartani. Előtte 1985-ben látogatott el oda utoljára a mezőny, és Niki Lauda ezen a versenyen aratta pályafutása utolsó győzelmét.
Ami magát az aszfaltcsíkot illeti, a 4259 méter hosszúságú pálya az egyik legrövidebbnek számít a versenynaptárt tekintve. Összesen 14 jobb-, valamint 4 balkanyart tartalmaz, és ennek tudatában az sem meglepő, hogy a helyszínt túlnyomórészt technikás szakaszok alkotják. A pilóták a táv 70 százalékát teszik meg padlógázon, a köridő tekintetében pedig ugyanez az arány 61 százalék.
Ha Zandvoortról esik szó, akkor mindenképpen meg kell említeni a 3-as és a 14-es kanyart, hiszen mindkettő befelé dől, amit a versenyzők általában kifejezetten kedvelnek és élveznek, ráadásul a nézők számára is látványos.
„Rajongok a döntött kanyarokért – nyilatkozta Kevin Magnussen. – Ez azt jelenti, hogy sokkal több fajta vonalvezetést lehet használni, így az ember le tud térni az előtte haladó autó nyomvonaláról, mégis gyorsan teljesíti a kanyarokat. Mindez jobb a szoros versenyzés szempontjából. Szerintem Zandvoort lesz az egyik olyan pálya, ahol az új autókkal könnyebb lesz az előzés, szóval olyasmit fogunk látni, mint Magyarországon.
Valóban, ahogyan éveken át a Hungaroring sem tartozott azon helyszínek közé, ahol könnyen lehetett előzni, úgy a tavalyi Holland Nagydíj sem bővelkedett pozíciócserékben, főleg Sergio Pérez felzárkózását leszámítva, akinek azért jelentős technikai fölénye volt. Idén ráadásul az FIA is igyekszik tenni az élvezetes küzdelemért.
„Mivel az F1 az első szabadedzésen kipróbálja a DRS-t az utolsó kanyarban, érdekes lesz látni, hogyan teljesítenek az új autók, és milyen hatással van arra, hogy mennyire tudunk előzni, különösen úgy, hogy a kocsik egymás mellett haladhatnak" – jelentette ki Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke.
Ahogyan a német szakember is említette, az első gyakorláson a tavalyi évvel ellentétben az utolsó, döntött kanyarban is lehet használni az állítható hátsó szárnyat. Ugyanakkor a szövetség formaautós bizottságának technikai igazgatója sietett leszögezni, hogy akármilyen veszély felmerülése esetén visszakozni fognak.
A jelenlegi álláspontunk szerint a DRS-t az utolsó kanyar előtt, tehát már nagyon korán bevetjük, hogy kicsit javítsunk a versenyzésen Zandvoortban.
– fogalmazott Nikolasz Tombazisz. – Azonban ezzel kapcsolatban nyitott szemmel járunk, és visszajelzést kérünk a csapatoktól. Már a szimulációk során megkérdeztük őket, de az első tréning után is kérünk visszajelzést az istállóktól. Ha úgy érezzük, hogy bármilyen, akár csak kismértékű kockázatot jelent a biztonságra nézve, akkor egyértelműen lépéseket kell tennünk, és változtatnunk kell az első szabadedzés után."
Mindenesetre a Pirelli a gumiválasztással mindent megtett annak érdekében, hogy a DRS-zóna módosítása lehetőleg ne hordozzon magában veszélyeket, ugyanis a három legkeményebb keveréket vitték el. A C1-est eddig mindössze Szahírban, Barcelonában és Silverstone-ban használták, viszont most úgy látták, hogy itt az ideje bevetni, még ha a két lágyabb abroncsot vélhetően többször is fogják igénybe venni a csapatok, illetve a versenyzők.
„A gumik számára a legnagyobb kihívást a hármas és a tizennégyes kanyarok jelentik, amelyeket nagy sebességgel kell bevenni, és amelyek tartósan terhelik az autót – kezdte Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója – A pálya vonalvezetéséből adódó egyéb általános követelményekkel együtt ez az oka annak, hogy Bahrein, Spanyolország és Nagy-Britannia után negyedszer is a kínálat három legkeményebb keverékét jelöltük."
A 2021-es eseményekből kiindulva taktikai szempontból változatos lehet a futam, hiszen egy és két kiállással is sokan teljesítették a 72 kört. A rajtnál viszont nem számíthatunk túl sok helycserére, ugyanis a pole pozíció és az első fékezési pont között mindössze 215 méter a távolság.
Érdekes kérdés, hogy a biztonsági autó kapcsán mire lehet számítani. Bár tavaly nem volt szükség a Safety Carra, a pálya bizonyos pontjain nincs nagy bukótér, vagyis ha valaki azok egyikén hibázik, akkor valószínű, hogy Bernd Mayländernek lesz feladata vasárnap. Ennek kapcsán meg kell jegyezni, hogy ezen a hétvégén kipróbálják a mesterséges kavicságyat annak érdekében, hogy csökkentsék a piros zászlós megszakítások kockázatát.
Ez az anyag úgy néz ki, mint az igazi kavics, de valójában egy gyantaszerű anyagról van szó, és ha a versenyzők rámennek, csökken az autójuk tapadása.
Annak ellenére, hogy a pilóták talán több előzéssel örvendeztetik meg a szurkolókat, mint tavaly, azért az időmérőnek várhatóan még így is nagy jelentősége lesz. Éppen ezért okozhat izgalmakat, hogy az előrejelzések szerint szombaton jó eséllyel esni fog az eső, bár az nem garantált, hogy a kvalifikáció alatt is lesz csapadék. Ami a pénteket és a vasárnapot illeti, azokon a napokon száraz időjárásra lehet számítani. A hőmérséklet várhatóan egész hétvégén 23 és 25 fok között fog mozogni.
Bár a 2021-es Holland Nagydíj nem tartozott az év legizgalmasabb futamai közé, nem mondhatni, hogy negatív fogadtatásban részesült a közvélemény részéről. Ennek elsődleges oka, hogy a helyi szurkolók elképesztő, már-már futballmérkőzésre emlékeztető hangulatot teremtettek a hétvége során. A remek atmoszférához persze az is kellett, hogy a hazai kedvenc, Max Verstappen versenyképes autóban üljön, és végül be is húzza a versenyt.
A zandvoorti hétvége közeledtével többen is méltatták a helyi drukkereket. A címvédő csapattársa, Pérez „őrületesnek" titulálta őket, és mások is szuperlatívuszokban beszéltek róluk. Lando Norris korábban már többször is elsütötte azt a poént, hogy a narancssárga hadsereg bizonyára a hasonló színű McLarennek szorít, és most is elmondta, szeretné azt hinni, hogy valóban ez a helyzet.
Ugyan a brit versenyző köztudottan jó kapcsolatot ápol Verstappennel, így a hollandok őt is kedvelik, azért mégsem miatta, hanem honfitársukért mennek ki, aki idén is könnyen megörvendeztetheti őket. Spában ugyanis annak ellenére nyert rendkívül simán, hogy a rajt pillanatában még tizenketten voltak előtte. Persze tudja, hogy a hollandiai pálya teljesen más, mint a Belgiumban található aszfaltcsík, és a különbség feltehetően nem nekik kedvez.
Zandvoortban sokkal nagyobb leszorítóerőre van szükség, így nehezebben lehetünk dominánsak.
– hangsúlyozta az ezen a hétvégén édesapja, Jos Verstappen sisakfestését használó versenyző. – Természetesen jó eredményt szeretnék, de fontos, hogy mindig szerezzek pontokat. Reméljük, képesek leszünk jó munkát végezni."
A Ferrari óriási gyomrost kapott Spában, hiszen az élről rajtoló Carlos Sainznak esélye sem volt a Red Bullok ellen, míg a közvetlenül Verstappen mögül induló Charles Leclerc csupán a hatodik pozícióban végzett, aminek következtében Pérez visszaelőzte őt a tabellán. Mattia Binotto ugyanakkor bízik benne, hogy ez csak egyszeri alkalom volt.
„Szerintem Spa mindig felnagyítja a különbségeket, mert ez egy hosszú pálya, és amikor az embernek van egy kis előnye a hatékonyság terén, az egy ilyen aszfaltcsíkon általában felerősödik – magyarázta a Ferrari csapatfőnöke. – Szóval igen, reméljük, hogy a következő futamokon ismét közelebb kerülünk, ugyanakkor még mindig azt gondolom, hogy jelenleg egy kicsit gyorsabb autóval rendelkeznek."
A Mercedes szintén nem örülhetett Belgiumban, hiszen a nagy fogadkozások után csúnyán leszerepeltek az időmérőn, a futamon pedig George Russell sem tudott mit kezdeni a Red Bullokkal (Lewis Hamilton már az első körben kiesett).
A konstruktőri címvédőnél abban bíznak, hogy a Hungaroringre valamelyest hasonlító helyszín adhat nekik esélyt.
„Van néhány napunk, hogy rendezzük sorainkat és megtervezzük a zandvoorti versenyt – fejtegette Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke. – Hasonló kihívások várnak ránk, nagyon gyors kanyarokkal, így remélhetőleg a hétvégi adatok kielemzése után előre tudunk lépni."
Verstappen 93 ponttal vezet Pérez, és további 5 egységgel Leclerc előtt, vagyis hatalmas csoda kellene ahhoz, hogy ne sikerüljön a címvédés. A hollandiai hétvégének sokkal inkább az a tétje, hogy az idény további részében lehet-e esélye a Red Bullon kívül bárkinek is önerőből futamot nyerni. Ha ugyanis Verstappen esetleg Zandvoortban is a spáihoz hasonló mértékű fölényben lesz, akkor a Ferrarinak és a Mercedesnek aligha marad kapaszkodója.
Ugyanakkor nem ez az egyetlen kérdés, amire a mostani erőviszonyok választ adhatnak. Az előző hétvégén látottak alapján sokan elkezdték pedzegetni, hogy a Belgiumban bevezetett, a padlólemezre vonatkozó szabálymódosítások a Ferrarit érinthetik a legérzékenyebben. Ha a szomszédban is ekkora lesz a hátrányuk, akkor nehezen lehet mással magyarázni, hogy a viszonylag szoros csata után ennyire megnőtt a különbség, ráadásul úgy, hogy a bikások egyelőre nem vetették be a könnyebb autót.
Verstappen tehát idén is esélyesként vág neki a Holland Nagydíjank, és ha ezúttal is nyerni tud, akkor egy rekordot is beállít:
Emerson Fittipaldi után ő lehet a második pilóta, aki első két hazai futamán egyaránt győzelmet arat.
A kétszeres világbajnok ugyan 1972-ben nem tudott célba érni Interlagosban, de a Brazil Nagydíj abban az évben még nem számított bele a pontversenybe, ellentétben a következő két évvel, amikor sikerült diadalmaskodnia.
A középmezőnyben szokás szerint öldöklő csata várható a konstruktőri pontokért. Két pilóta lehet némi hátrányban a többiekhez képest: Csou Kuan-jü, valamint Magnussen tavaly nem volt a mezőny tagja, így Zandvoortban sem versenyeztek. Igaz, a kínai újonc 2016 és 2018 között a Forma-3-as Európa-bajnokság keretében minden évben versenyzett ott, és a Haas pilótájának is van tapasztalata a helyszínről.
„A Forma-3-ban, előtte pedig a Formula Renault 2.0-ban is versenyeztem Zandvoortban, és mindig is szerettem ezt a pályát – emlékezett vissza az idei évre visszatérő dán versenyző. – Kicsit megváltozott azóta, hogy utoljára ott vezettem, de a tévében látottak alapján még mindig ugyanolyan karakteres és izgalmas."