A Szingapúri Nagydíj hétvégéje előtt több sajtóorgánum is beszámolt arról, hogy a Red Bull és az Aston Martin tavaly megszegte az akkor debütáló költségvetési korlátra vonatkozó szabályokat. A két istálló közül több szempontból is a bikások jelentik a kényesebb témát: egyrészt a források szerint ők sokkal nagyobb mértékben lépték át a határt, mint a silverstone-iak, másrészt 2021-ben Max Verstappen révén ők nyerték meg az egyéni pontversenyt, idén pedig mindkét bajnokságot magabiztosan vezetik.
Azóta természetesen minden irányból reagáltak a vádakra. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nagyon komoly szabálysértésről beszélt, míg Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója szerint pedig súlyos következményei lesznek, ha beigazolódik a gyanú. Természetesen a Red Bullt irányító Christian Horner reakciója sem maradt el: a brit szakember válaszlépésekkel fenyegetőzött, amennyiben a riválisok nem hagyják abba a szerinte alaptalan vádaskodást. Verstappen szintén úgy véli, hogy az ellenfelek jobban tennék, ha csendben maradnának.
Tudom, honnan jönnek a [spekulációk], úgyhogy számomra rendben van
Az FIA várhatóan szerdán hozza nyilvánosságra annak a vizsgálatnak az eredményét, amelyből kiderül, hogy történt-e szabályszegés valamelyik istálló részéről, és ha igen, milyen mértékű. Horner azonban továbbra is magabiztosan állítja, hogy minden szabályt betartottak.
„Nem, teljesen magabiztos vagyok a beadványunkat illetően – válaszolta arra a kérdésre, hogy aggódik-e. – Ez egy folyamat volt. Márciusban benyújtottuk, és a könyvvizsgálóink teljes mértékben jóváhagyták. Úgy gondoljuk, hogy kényelmesen a határon belül vagyunk. Az FIA tehát betartja a saját eljárását.
Remélhetőleg minél hamarabb, talán ezen a héten hallani fogjuk ennek a végeredményét, nemcsak mi, hanem az összes csapat.”
A 48 éves szakember ezzel együtt hozzátette, nem tudja, hogy az FIA vizsgálata pontosan milyen eredménnyel fog zárulni. Ezt már csak azért is nehéz megjósolni, mert a sportág történetében most először zajlik ilyesmi, és előfordul, hogy egyes pontoknak többféle olvasatuk van.
„Ezek vadonatúj, rendkívül bonyolult előírások, amelyek eltérő szerkezetű, összetételű és persze más szabályok alapján működő vállalatokra vonatkoznak – magyarázta Horner. – Ezeket mindig különböző módon lehet értelmezni. Nagyon érdekes lesz látni tehát, hogy az első évben hogyan alkalmazzák őket. Még a beadványok benyújtása óta is történtek olyan pontosítások, amelyek a tavalyi évre vonatkoznak, vagyis ez mindig egy fejlődési folyamat lesz. Ez egy hatalmas feladat az FIA előtt, különösen, ha megnézzük a csapatok méreteit, amelyek közül sokan még nagyobb konglomerátumokhoz és szervezetekhez tartoznak.”
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elmondta, hogy összesen hat olyan tétel van, amiről másképpen vélekednek, mint az FIA, és ha ebből akár csak kettőt is elfogadnak, akkor a költségplafon alatt maradnak. Horner ennél is magabiztosabbnak tűnt, szerinte a szabályok pontosításával még inkább a határon belül vannak. Éppen ezért korábbi fenyegetését is fenntartja.
Amit mondtam, az teljesen megállja a helyét, minden lehetőségünket mérlegelni fogjuk