Zűrzavar uralkodott a vasárnapi, esővel tarkított szuzukai futamon, amely után a hollandot úgy avatták bajnokká, hogy a verseny csak félig volt befejezve, és maga Verstappen is azt hitte, hogy még nem ünnepelheti a második világbajnoki címét.
A heves felhőszakadás miatt a futamot mindössze néhány körrel a rajt után piros zászlóval félbeszakították. Bár a korábbi évek tapasztalatai szerint pontlevonásnak kellett volna történnie, mivel a verseny nem teljes egészében zajlott le, a versenyzők a kockás zászló után a teljes pontszámot kapták. Ez a tavalyi, sokat bírált Belga Nagydíj után az F1 irányító testülete, az FIA által bevezetett szabályokban lévő nyilvánvaló hiányosság miatt történhetett meg. A futamgyőzelemért járó 25 pont így elég volt ahhoz, hogy Verstappent bajnokká koronázzák, miután a címvédő Charles Leclerc egy megkérdőjelezhető büntetés miatt elvesztette a 2. helyét.
Horner elismerte, hogy a zavarba ejtő látványosságnak nem lett volna szabad megtörténnie annak ellenére se, hogy a 25 éves pilótája így megszerezte a második világbajnoki címét.
A csapatfőnök a riportereknek nyilatkozott:
Szerintem hiba, hogy a tavalyi spái verseny után nem tanultak a hibából. Az volt a határozott benyomásunk, hogy csak a futam 75 százalékának teljesítése esetén adnak teljes pontszámot.
"Szóval úgy éreztük, hogy egy ponttal kevesebbet fogunk szerezni. De végül Checo (Sergio Pérez) megmozdulása Lerclerc-el szemben bebiztosította Max címvédését.
Szerintem látható volt a meglepettségünk, az egész csapat meglepettsége. De milyen csodálatos meglepetés volt ez!"
Verstappen maga is elismerte, hogy a bajnokká avatása "zavaros", "furcsa" és "elég vicces" volt.
A Red Bull pilótájának második bajnoki címe már hetek óta elkerülhetetlennek tűnt, miután sorozatos futamgyőzelmekkel fölényes előnyre tett szert riválisaival szemben.
A szabályok körüli zűrzavar azonban megismételte a tavalyi szezon sokkal ellentmondásosabb végét, amikor a biztonsági autókat helytelenül alkalmazták, és Lewis Hamilton elvesztette a nyolcadik világbajnoki címét.
A vasárnapi futam a pontok körüli zűrzavaron kívül is felháborodást keltett
Az Alpha Tauri versenyzője, Pierre Gasly dühös volt, miután egy munkagép hajtott a pályára még a verseny megszakítása előtt, ez pedig hatalmas balesetveszélyt jelentett néhány pilóta számára. A szabályok értelmében pedig ez nem történhetett volna meg. Pierre Gasly volt a legközelebb a munkagéphez, és a felzárkózása miatt a többiekhez képest nagyobb tempóval is ment a francia pilóta, így ő volt az, aki a legjobban kifakadt a honfitársa 2014-es balesetéhez hasonlító incidens után. A munkagépek behozatalára szigorú előírások vonatkoznak a 8 évvel ezelőtt bekövetkezett tragédia miatt, így azok addig nem léphetnek a versenypályára, amíg az autók el nem hagyják azt.
Nyilvánvalóan megijedtem. Ha én is úgy elveszítem az irányítást, ahogy Carlos tette, mindegy hogy 200 vagy 100 km/h-val megyek. Meg is hallhattam volna, úgyhogy ma este felhívom a családomat és a szeretteimet
– mondta Gasly a futam után a Sky Sports-nak.
Jules Bianchi életét vesztette, miután a 2014-es Japán Nagydíjon nedves körülmények között nagy sebességgel egy megcsúszás után becsapódott az Adrian Sutil autóját mentő munkagépbe.