Noha a szezon elején még úgy tűnt, a Ferrari 14 év elteltével megszerezheti az egyéni és a konstruktőri vb-cím valamelyikét, végül a Red Bull fölényes győzelmet aratott mindkét pontversenyben, részben a Scuderia taktikai baklövéseinek és műszaki hibáinak köszönhetően.
A versenyhétvégéken belül és között azonban jócskán akadtak izgalmas, drámai, ellentmondásos, botrányos, látványos és ijesztő pillanatok, így ebben a cikkünkben kategóriánként vizsgáljuk meg, hogy melyek voltak az év legjei.
Az új szabályváltozások következményeiből az autók kinézete mellett egyértelműen a szezon elejét nagyban befolyásoló pattogást lehetett észrevenni. Ez a Mercedest sújtotta leginkább, amelynél néhány versenyhétvége után látni lehetett, hogy nem lesz meg a sorozatban 9. konstruktőri győzelem. A két élcsapat hibáit jellemzően George Russell vagy Lewis Hamilton kihasználta, így összejöhetett összesen 17 dobogós helyezés, azonban
csak nyáron lehetett néhány héten át azt mondani, hogy akár egy győzelmet is megszerezhet a csapat.
Ezért volt nagyon meglepő, amikor a Sao Pauló-i Nagydíjon gyakorlatilag a semmiből szereztek az Ezüstnyilak egy könnyednek mondható kettős győzelmet, ami Russell első sikere volt.
Ugyanúgy az interlagosi verseny hozott egy megdöbbentő csapatutasítás-megtagadást is. Nem a Red Bull hétvégéje volt a sprintfutamos Brazil Nagydíj, így vasárnap csak a 6-7. helyen zárt a két pilóta – ám
ahelyett, hogy a már biztosan címet védő Verstappen átadta volna a pozícióját Sergio Péreznek, konkrét magyarázat nélkül előtte maradt,
így a mexikói visszacsúszott az összetett harmadik helyére, és a szezonzárót követően is ott végzett.
Némileg szokatlan lehet, de a harmadik jelölt is Brazíliából származik. Ugyanis noha az időjárás és az időzítés is óriási szerepet játszott benne, de
Kevin Magnussennek hívták a Sao Pauló-i Nagydíj pole pozíciósát.
A dán óriási szenzációt okozott a rajtelsőséggel és szinte az egész szombat is róla szólt annak ellenére, hogy a sprinten visszacsúszott a nyolcadik helyre, majd a vasárnapi futamon pont nélkül maradt.
Magához, pontosabban a lehetőségekhez képest tekintjük ebben a kategóriában a pilótákat, mert különben kérdés nélkül Max Verstappen lenne a választott.
Rekordot jelentő 15 futamgyőzelemmel és 454 szerzett ponttal védte meg a címét a holland,
aki szinte minden versenyen bebizonyította a verhetetlenségét – többet nem is kell mondani arról, mennyire uralta a szezont.
George Russell már 2020-ban, Bahreinben is bizonyította, hogy egy Williamsnél jobb autóval akármire képes lehet, ám balszerencséjére éppen akkor került a Mercedeshez, amikor az visszaesett. A teljes szezon legkiegyensúlyozottabb pilótája volt, hiszen
az angliai kiesése mellett csak a japán káoszban és a bokszból rajtolva Szingapúrban nem zárt a legjobb ötben.
Nagy különbséggel előzte meg csapattársát, a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltont, és Carlos Sainz is mögötte zárt az összetettben, a brazíliai futamgyőzelem pedig nagyon kijárt a fiatal britnek az év végén.
A negyedik szezonját teljesítő Lando Norris tavaly több pontot szerzett és előrébb is zárt, mint 2022-ben. Ám ezúttal
az egyetlen pilóta volt, aki nem a három kimagasló élcsapat pilótájaként állhatott fel a dobogóra (Imolában)
és óriási fölénnyel végzett az összetettben a középmezőny élén. Összesen 17 alkalommal szerzett pontot versenyen, Spanyolországban és Brazíliában ráadásul betegen versenyezve remekelt és hatalmas különbséggel verte meg csapattársát, Daniel Ricciardót.
Azok után, hogy a Hungaroringen a tizedik helyről tudott nyerni,
nem tűnt elképzelhetetlennek, hogy Max Verstappen Belgiumban a 14. rajtkockából is diadalmaskodik, annak a könnyedésége azonban megdöbbentő volt.
Már az első kör végén 8. helyen állt a holland, a 12. kör végén pedig már ő volt az élen, végül pedig 18 másodperces különbséggel nyerte meg a versenyt, ami egy ötös győzelmi sorozat harmadik állomása volt.
Két héttel később Olaszországba érkezett a mezőny, ahol Nyck de Vries pénteken még Aston Martinnal gyakorolt, szombat délelőtt viszont már a Mercedes büféjében kávézva csörgött a telefonja: vakbélgyulladás miatt be kéne ugrani a williamses Alexander Albon helyére.
A holland életében először ült téthelyzetben F1-es autóba, ahol az időmérőn 13. lett, a nyolcadik rajtkockáját pedig egy kilencedik helyre váltotta.
Ezzel ugyanannyi pontot szerzett, amennyit Nicholas Latifi az utolsó 33 futamán összesen, és megváltotta a 2023-as helyét az AlphaTaurinál.
Daniel Ricciardónak finoman szólva sem alakult jól a két mclarenes éve, ám mindkét szezonban volt egy-egy kimagasló eredménye. 2021-ben ez egy monzai győzelmet jelentett, idén viszont már a szingapúri ötödik helyét kellett így nevezni.
A 16. rajtkockából gondolni sem lehetett, hogy egy tökéletes versenyzéssel tíz pontot szerez, márpedig így történt, miután többek között Verstappent és Hamiltont is maga mögött tartotta.
Egy újonccal (Csou Kuan-jüvel) és két visszatérővel (Alexander Albonnal és Kevin Magnussennel) vágott neki a mezőny a szezonnak. A várakozásokhoz képest mindhárman kiválóan teljesítettek, hiszen a Kínának történelmi pontokat szerző Csou és a csapattársát (amikor célba ért) kivétel nélkül legyőző Albon kihozta a maximumot a harmatgyenge autójából, Magnussen pedig a szezonnyitón elért 5. helye mellett ahogy már említettük, Brazíliában óriási meglepetésre pole pozíciót szerzett.
Ha a szezon előtt meg kellett volna mondani, hogy mely pilóta szerepel biztosan ezen a listán, várhatóan Lance Stroll, Mick Schumacher és Nicholas Latifi valamelyikét említette volna a többség. Ez be is vált, hiszen
Schumacher már a második hétvégén, Szaúd-Arábiában ijesztő balesetet szenvedett az időmérőn, ami miatt ki is kellett hagynia a versenyt.
A Haas német pilótája Monte-Carlóban is rommá törte az autóját, ez a két incidens pedig nagyban hozzájárult ahhoz, hogy jövőre már nem lesz a mezőny tagja.
Lance Stroll ott lesz 2023-ban is, pedig ő is kétszer okozott hatalmas balesetet: a melbourne-i időmérőn Nicholas Latifi, az austini futamon Fernando Alonso volt az áldozata.
Csou Kuan-jü fért még fel az ötös listára, aki Pierre Gasly és George Russell összeérése után járt pórul a silverstone-i rajtnál, és akinek a látványos karambolja után az életét a glória mentette meg.
A szezon elején még nem volt egyértelmű a Red Bull tempófölénye a Ferrarihoz képest, ez pedig már a legelső futamon látszódott: Leclerc és Verstappen elképesztő párharcából végül a monacói jött ki nyertesen, a holland ráadásul később műszaki hiba miatt pont nélkül maradt. A következő hetekben aztán jött a visszavágó, hiszen már Szaúd-Arábiában is, majd később a rossz rajttal induló imolai sprintfutamon is egy parádés előzéssel és győzelemmel javította a szezonnyitót a címvédő.
Leclerc-nek később sem mindig volt szerencséje nagy csatáknál, a silverstone-i futam hajrájában a Ferrari rosszul taktikázott vele és Sainznak kedvezett, a monacói pedig a dobogóról is lemaradt, miután öldöklő csatában alulmaradt Pérezzel és Hamiltonnal szemben is.
Daniel Ricciardo kevés kimagasló pillanata közül az egyik az volt, amikor szemfülesen megelőzte mindkét, egymással harcoló Alpine-t a Hungaroringen. Az ötös listára még Lance Stroll fért fel, aki borzalmas látási körülmények között lépett előre négy helyet közvetlenül a Japán Nagydíj rajtja után.
Augusztus elején Fernando Alonso bejelentette, hogy az Aston Martinhoz igazol, mire az Alpine gyorsan reagált a hivatalos oldalán, hogy a kétszeres világbajnok helyére az akadémiáján nevelt Oscar Piastrit szerződteti. Igen ám, de
az egyik legnagyobb ígéretnek tartott ausztrál órákkal később válaszolt, hogy ő nem írt alá semmit és nem is fog az Alpine-nál versenyezni 2023-ban, majd lelepleződött, hogy a McLarennel tárgyal.
Több hetes civakodás után végül az FIA illetékes bizottságának kellett eldönteni, hogy melyik csapathoz köti érvényes szerződés Piastrit, és miután ez a McLaren lett, az utolsó hetek meglehetősen kínos hangulatban teltek el az enstone-iaknál, majd a 21 éves pilóta kicsit sem jó viszonyban vált el Otmar Szafnaueréktól.
A csuromvizes pályán elindított Japán Nagydíjon Pierre Gasly kifakadt azok után, hogy 251 km/h-s tempónál halálközeli élményt élt át.
A Carlos Sainz Ferrariját mentő daru ugyanis már a piros zászlós fázis előtt a pályára hajtott, rendkívül veszélyes pillanatokat okozva a rémes látási viszonyok között.
Elsősorban amiatt volt különösen megdöbbentő mindenki számára az incidens, mert nyolc éve Jules Bianchi épp Szuzukában szenvedett halálos kimenetelű balesetet hasonló körülmények között: akkor a francia az Adrian Sutil autóját mentő rakodógépnek csapódott az esőben.
Egy harmadik nagy botrány 2021-re nyúlik vissza, ugyanis idén október közepén derült ki, hogy
a Red Bull (1,8 millió dollárral) túllépte a tavalyra vonatkozó 145 millió dolláros költségvetési korlátot,
ami miatt két héten át még az is felvetődött, hogy utólag módosíthatják a 2021-es vb végeredményét. Végül az FIA 7 millió dollár befizetésére kötelezte a Red Bullt, valamint tíz százalékot megvont a szélcsatornás és a CFD-tesztelésre fordítható időből. Ezt a bikások hatalmas, a riválisok meglehetősen enyhe büntetésnek vélték, azonban várhatóan ezen az ítéleten már nem fognak módosítani – a 2023-as teljesítményre viszont nagy befolyása lehet.
Már a szezonnyitó Bahreini Nagydíj is óriási fordulatokat hozott, hiszen a futam hajrájáig csatáztak egymással a Ferrarik és a Red Bullok, az utolsó körökhöz közeledve előbb a biztonsági autó érkezett a pályára, majd Verstappen a második, Pérez pedig a harmadik helyről esett ki technikai probléma miatt.
Az időjárás jelentősen megkavarta és (távban) le is rövidítette a Monacói Nagydíjat – amelyen Schumacher hatalmas balesetet szenvedett –, de Leclerc nem közvetlenül ezért, hanem a Ferrari rossz időzítése miatt vesztette el a győzelmet, amely végül Pérezé lett.
A Carlos Sainz első győzelmét hozó Brit Nagydíjat Csou Kuan-jü hatalmas balesete, Max Verstappen autójának sérülése, majd a Ferrarik és Lewis Hamilton csatája tette feszültté.
Az Osztrák Nagydíjon mindkét élcsapat elvesztette egy-egy versenyzőjét – Sergio Pérez a kavicságyba pördült, Carlos Sainz autója pedig kigyulladt –, Charles Leclerc végül a komoly gázpedál-problémái ellenére nyerni tudott Verstappen előtt az Osztrák Nagydíjon.
Verstappen a tizedik helyről rajtolt a Magyar Nagydíjon, de így is győzni tudott. A Ferrari szerelői borzalmas munkát végeztek, az elhibázott kerékcserék miatt az olasz csapat egyik versenyzője sem tudott a dobogóra állni a mogyoródi versenyen, amelynek az elején és a végén is esett az eső.
A Japán Nagydíj amellett, hogy esőkáoszt és életveszélyes jeleneteket hozott, egy büntetésnek és egy különös szabályfelfogásnak köszönhetően a leintés után eldöntötte az egyéni világbajnoki címet.
Verstappennek a problémák, a Red Bull döbbenetes hibája, valamint Hamilton és Leclerc sem jelentettek leküzdhetetlen akadályt, a vártnál nehezebben állította be a 13-as győzelmi rekordot az Amerikai Nagydíjon.
Russell nyerte a látványos baleseteket és biztonsági autós fázisokat is tartalmazó Sao Pauló-i Nagydíjat, amellyel élete első győzelmét aratta. Hamilton ütközött Verstappennel, és bár felzárkózott, csak a második lett, míg a holland Leclerc-hez és Alonsóhoz hasonlóan óriási felzárkózást mutatott be.
Akad számos említésre méltó esemény, amely nem fért bele egyik kategóriába sem. Ilyen volt az első két versenyhétvégét kihagyó Sebastian Vettel robogózása az Ausztrál Nagydíj péntekjén. Ilyen volt, amikor Verstappen lekörözte Hamiltont az Emilia Romagna Nagydíjon. Ilyen volt Leclerc senkitől sem zavartatott kiesése a Francia Nagydíj első helyéről. Ilyen volt a rengeteg balszerencsét átélő Fernando Alonso második helye a Kanadai Nagydíj időmérőjén és a kétszeres világbajnok látványos ütközése Hamiltonnal a spái rajt után. De nem hagyhatjuk szó nélkül Dietrich Mateschitz tragikus halálát sem.
Március 3-ig kell várni arra, hogy újra F1-es versenyhétvégén izguljunk, a Bahreini Nagydíjat azonban már Vettel, Ricciardo, Schumacher és Latifi nélkül kezdi meg a mezőny.
Cserében Hülkenberg, De Vries, Piastri és Sargeant is megmutathatja, mit tud, ahogy Gaslyt és Alonsót is kíváncsian várhatjuk, mire lesz képes az új csapatában. Ám ezeken kívül is ahogy tavalyról idénre, úgy idénről jövőre is számos változásra lehet számítani, így az már most biztosnak tűnik, hogy izgalmas versenyekben, meglepő fordulatokban és drámai pillanatokban 2023-ban sem lesz hiány – ahogy szerencsére 2022-ben sem volt.