Vágólapra másolva!
Rejtély, hogy mi járhatott az F1 vezetőinek fejében, amikor egy 16 éve nem látott hosszúságú tavaszi szünet után közvetlenül beidőzítették minden idők legbrutálisabb tavaszi menetrendjét. Mindenesetre a pilótáknak és a csapatoknak volt idejük kipihenni magukat, erre pedig szükségük is volt, ugyanis nagyon megterhelő időszak következik a számukra – kezdve a mostani hétvégén az új lebonyolítású, sprintfutamos és mindig izgalmas Azeri Nagydíjjal.

Legutóbb 2007-ben fordult elő, hogy a Forma–1-ben négyhetes szünetet rendezzenek, és arra ne júliusban és augusztusban kerüljön sor. Ahogy akkor, úgy most is már a harmadik versenyhétvége után jött a pihenő, aminek idén a Kínai Nagydíj eltörlése és vissza nem engedése volt az oka. Noha több mint három hónapja volt kitalálnia a vezetőségnek, hogy mit csináljanak az április 14-16-ai hétvégén, végül amellett döntöttek, hogy nem pótolják a sanghaji versenyt.

Ez az átrendezés – pontosabban annak a hiánya – viszont azt jelenti, hogy olyan periódus következik a Forma–1-ben, amire tavasszal még soha nem volt példa.

Először 2018 nyarán fordult elő, hogy hat héten belül öt futamot is megrendezzenek, majd ez a koronavírus-járvány miatt csúsztatott kezdéssel induló 2020-as idényben többször is előfordult, 2021-ben pedig az év utolsó öt nagydíját rendezték meg alig több mint egy hónap alatt.

Ám az év ilyen korai szakaszában még sosem kellett ennyire feszített tempóra számítani, mint amire 2023-ban kell.

A mostani hétvégén Azerbajdzsánban versenyez a mezőny, majd rögtön repülhet 11 ezer kilométert Miamiba, ahol az utolsó pillanatban dőlhet el, hogy lehet-e egyáltalán nagydíjat rendezni. Ezután irány vissza Európába, ahol egy egyhetes szünet után jöhet egy tripla hétvége: Imola, (a szintén veszélyben lévő) Monte-Carlo és Montmeló a sorrend, mindez június elejéig. Nem feltétlenül sorsdöntő, de mindenképpen kritikus hat hét elé nézünk tehát.

Visszatért tavaszra az Azeri Nagydíj időpontja Forrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Resul Rehimov

Ennek az időszaknak az első állomása Baku, ahová hetedszer látogat el a Forma–1. Az első két itteni nagydíjat júniusban, a következő kettőt áprilisban rendezték, majd az elmúlt két szezonban ismét nyár elején bonyolították le, most pedig újra tavaszi az időpont. Ám mindegy, mikor történt a futam, az tele volt fordulatokkal és izgalmakkal, még csak eső sem kellett hozzá sosem.

Az eddigi hat bakui versenyt hat különböző pilóta nyerte,

és pole pozícióból is csak Charles Leclerc-nek van kettő innen – ám

a monacóinak ez futamgyőzelemmel tavaly sem járt, amikor csapattársa, Carlos Sainz után neki is műszaki hiba miatt kellett feladnia a versenyt, ráadásul az élről.

Így a Red Bull kettős győzelmet arathatott a szűk szektorokat, kanyargós részeket és rendkívül hosszú padlógázas szektort is tartalmazó, mégis előzési lehetőségekben gazdag utcai pályán.

A bakui pálya alaprajza Forrás: Mercedes

Arra azonban még nem volt példa Azerbajdzsánban, hogy sprintfutamos hétvégét rendezzenek, márpedig az idei első különleges formátumú nagydíjra éppen Bakuban kerül sor. Sőt, ez a különleges formátum az egész Forma–1 történetében egyedülálló lesz: kedden hivatalossá vált, hogy

szombat délelőtt nem második szabadedzést, hanem a sprintfutamra történő kvalifikációt rendeznek, míg a pénteki délutáni időmérő a vasárnapi verseny rajtsorrendjét szabja meg.

Szombaton így egy teljesen független, szinte tét nélküli napot tartanak, ahol a kvalifikáció 18-15-12 perces szakaszok helyett 12-10-8 perces etapokból áll, amelyből az első két részben közepes, a harmadik részben pedig lágy keverékű gumikon kell körözni. Azt írtuk, hogy szinte tét nélküli, hiszen a sprintnek így semmilyen befolyása nem lesz a másnapi versenyre, és legfeljebb csupán 8 pontot lehet kapni rajta, a legfontosabb ezáltal továbbra is az, hogy egyben tartsák az autókat.

Ez utóbbi azonban nem lesz egyszerű a világ egyik legszűkebb pályáján, amely miatt több csapat is az aggodalmát fejezte ki a hétvége előtt, hiszen a legapróbb hiba is komoly anyagi károkat okozhat. Az Aston Martin csapatfőnöke, Mike Krack sem örül a bakui sprintnek, hiszen így vasárnap reggel alig néhány órájuk lesz a sprinten történő esetleges problémák kijavítására, a McLarent irányító Andrea Stella viszont az aggodalma mellett kiemelte, hogy

muszáj volt kompromisszumot kötni a látványosságra törekvő F1-vezetéssel.

A törésveszély ellenére a legtöbb csapat annyira aktív volt az elmúlt hetekben, hogy már Bakuba is hozott fejlesztést. A Red Bull, az Alfa Romeo, a McLaren, az Alpine és a Williams komoly javulásokkal kecsegtetett, de a Mercedes, az Aston Martin és az AlphaTauri is változtatott az autóján. A Haasról nem érkezett ez ügyben információ, míg

a Ferrari ugyan eleinte fejlesztéseket ígért, végül Frédéric Vasseur csapatfőnök elárulta, hogy az Azeri Nagydíjon még nem változtatnak az SF-23-as koncepcióján.

Ez pedig egy újabb érv amellett, hogy a Ferrari miért nem Bakuban fogja elérni a szezon első átütő sikerét. Ám van még jó néhány dolog, ami ellenük szól, és amely miatt már Olaszországban sem hisznek bennük:

a Scuderia három hétvége után dobogós helyezés nélkül áll, Bakuban még sosem sikerült nyernie a csapatnak, tavaly ráadásul mindkét pilóta technikai probléma miatt esett ki ezen a pályán – így Charles Leclerc és Carlos Sainz sem állt még soha a pódiumra Azerbajdzsánban.

Ez a negatívum már nem mondható el a Red Bull pilótáiról. Hiába a Mercedes és az Aston Martin javulása és ígérgetése, minden az energiaitalosok mellett szól. Háromból három (fölényes) sikerrel nyitották az évet, az elmúlt két évben az ő pilótáik nyertek az Azeri Nagydíjon, ráadásul a hírek szerint

a hozott fejlesztés akár körönként 2-3 tizedmásodperces javulást is eredményezhet az autóiknak.

Sergio Pérez a bakui pálya történetének legeredményesebb versenyzője, hiszen már négy alkalommal is dobogóra állhatott, de Max Verstappen ellen így sem mondható esélyesnek a hétvége során. A holland a karrierje 38. futamgyőzelmét szerezheti meg, amivel

az egy csapatban elért sikerek számában utolérheti Sebastian Vettelt (szintén Red Bull),

és már csak Lewis Hamilton (Mercedes, 82) és Michael Schumacher (Ferrari, 72) állna előtte.

Kisebb csoda lenne, ha valamelyik csapatnak úgy is sikerülne felvennie a Red Bull-lal a lépést, hogy az hibátlanul versenyez. Erre a Mercedes-Aston Martin párosnak lehet a legnagyobb esélye, noha állítólag egyikük sem vitte túlzásba a fejlesztéseket, ráadásul a bakui nem tartozik a legerősebb pályáik közé, még ha

a legutóbbi sprintfutamot megnyerő George Russell dobogóra is állt és az Aston Martinnak is voltak már (Sebastian Vettel, illetve Force India-korszakban Sergio Pérez) révén szép eredményei itt.

Lewis Hamilton azonban a Mercedes sikerkorszakában is csak két dobogóig jutott Azerbajdzsánban, Lance Stroll a williamses debütálása óta a legjobbak közelébe sem tudott kerülni, ahogy a Taylor Swifttel összeboronált Fernando Alonso sem volt még hatodiknál jobb ezen a pályán.

Ellenben a középmezőnyben vannak olyan pilóták, akiknek kifejezetten erőssége a bakui aszfaltcsík: Lando Norris az egyetlen, aki az összes itteni versenyén pontot tudott szerezni, míg Pierre Gasly az Alpine-nál jóval gyengébb AlphaTaurival is egy 3. és egy 5. helyet tudott elcsípni az elmúlt két évben. Mellettük az egyenesekben erős Williams is meglepetést okozhat, ahogy a komoly bakui tapasztalattal rendelkező Valtteri Bottas is értékes pontokhoz segítheti az Alfa Romeót, így a jó pontszerző helyezésekért mindenképpen óriási csata várható.

A melbourne-i hajrában elbukó Pierre Gasly Bakuban szerezheti meg az első igazán szép alpine-os sikerét Forrás: AFP/Paul Crock

A június helyett áprilisi időpontnak köszönhetően nem várható igazán pokoli hőség a hétvégén, de a 20°C feletti hőmérséklet stabilan jelen lesz az események ideje alatt, az eső valószínűsége pedig lényegében nulla – az Azeri Nagydíj így továbbra is az egyetlen lehet, ahol a több év alatt még sosem láthattunk csapadékot.

Az eső tehát várhatóan nem befolyásolja a versenyeket, a 20-30 km/h-sra jósolt déli szél azonban megteheti,

hiszen ez azt jelenti, hogy az óvárosi részről visszatérve a hosszú célegyenesben jobbról fújó, erős oldalszelet kapnak a versenyzők, ennek pedig a megpróbáltatások és a gumikopás szempontjából is jelentősége lehet. Mivel pedig más igazából nincsen, elsősorban

ez az apró kapaszkodó az, amiben a riválisok reménykedhetnek, ha meg szeretnék akadályozni Verstappen és Pérez még elképesztőbb dominanciáját az F1 történetének első kétidőmérős és kétfutamos hétvégéjén.

Az Azeri Nagydíj programja (az időpontok magyar idő szerint értendőek):

  • szabadedzés: péntek 11:30-12:30
  • időmérő (a vasárnapi versenyre): péntek 15:00-16:00
  • sprintkvalifikáció: szombat 10:30-11:30
  • sprintfutam (17 kör): szombat 15:30-
  • verseny (51 kör): vasárnap 13:00-
Helyezés Versenyző Csapat Pont
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 393
2. Lando Norris McLaren F1 Team 331
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari 307
4. Oscar Piastri McLaren F1 Team 262
5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari 246
6. George Russell Mercedes-AMG 192
7. Lewis Hamilton Mercedes-AMG 191
8. Sergio Pérez Oracle Red Bull Racing 149
9. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team 62
10. Nico Hülkenberg MoneyGram Haas F1 Team 31
Teljes lista
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!