A Kanadai Nagydíjat a Montréalhoz tartozó Notre-Dame-szigeten épített utcai pályán rendezik meg már 1978 óta, és ugyan néhány évben elmaradt a verseny, idén már 42. alkalommal ad otthont a hely F1-es futamnak. Tavaly kétéves kihagyás után tért vissza a mezőny Észak-Amerikába, ahol
Charles Leclerc büntetése, Sergio Pérez szenvedése és az esős időmérő már vasárnap előtt izgalmassá tette a hétvégét.
Végül Fernando Alonso akkor nem tudta dobogóra váltani a második rajthelyét, viszont
Carlos Sainz végig nyomás alatt tudta tartani Max Verstappent,
aki csak nehezen tudta megnyerni a nagydíjat. Az itteni versenyek jellemzően amúgy is tele szoktak lenni izgalmakkal, ami a pálya jellegzetességeiből is adódik.
A padlógázas szakaszokat ugyanis lassú kanyarok kötik össze, gyors kanyarok híján így a leszorítóerő a tapadáshoz és a fékbeállításokhoz képest kevésbé fontos,
az előzés pedig nem számít olyan nehéznek, mint más pályákon:
jellemzően az utolsó sikán előtti hosszú egyenesben van a legtöbb helycsere. Ezt ráadásul az állítható hátsó szárny-nyitás érzékelőpontjának meghatározásával is segítették, hiszen az utolsó egyenesben és a célegyenesben is már a 9-es kanyar kijáratánál eldől, használható-e a DRS. Az előző évhez képest a bokszutca be- és kijáratánál változtattak néhány dolgon, valamint a kettes kanyar kijáratánál falat húztak és néhány bukóteret kiszélesítettek a pálya mentén.
Ám több kanyar kijáratánál így is alig, vagy egyáltalán nem található bukótér.
Közülük az utolsó sikán a legjellegzetesebb, ahol Ricardo Zonta mellett három világbajnok (Damon Hill, Michael Schumacher és Jacques Villeneuve) törte össze az autót, így az ominózus pályarész meg is kapta a Bajnokok Fala nevet. Több kanyarnál a magas rázókövek és a bukóterekben található füves részek is megnehezítik a pilóták dolgát.
„A Kanadai Nagydíj hagyományosan az egyik leglátványosabb a naptárban, tele van balesetveszélyes helyzetekkel és meglepetésekkel, köszönhetően a pályának, amely rengeteg előzési lehetőséget kínál – mondta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. – Az aszfalt felülete meglehetősen sima ezen a félig állandó utcai pályán, amelyet nem használnak gyakran, ami azt jelenti, hogy
a hétvége során nagy fejlődést tapasztalhatunk majd.
A körülmények gyorsan változhatnak, nemcsak a csapadék miatt, hanem a jelentős hőmérséklet-ingadozások miatt is.
Az aszfalt hőmérséklete a tavalyi időmérő során 17 fok volt, míg a versenyen elérte a 40 fokot is."
Könnyen elképzelhető, hogy az időjárás idén sem lesz túlságosan kiegyensúlyozott. A csütörtöki előrejelzések alapján
a második és a harmadik szabadedzésen szinte biztosnak vehető az esőzés, de az időmérőre és a versenyre is 40 százalék feletti a csapadék valószínűsége.
A levegő hőmérséklete pedig eközben alig éri majd el a 20 Celsius-fokot a hétvége folyamán – ha egyáltalán eléri. Mindezt úgy, hogy a múlt héten még amiatt lehetett aggódni, hogy a Quebec tartományban gyakori erdőtüzek akár a Kanadai Nagydíj megrendezését is veszélyeztetik.
A vasárnapi esőzés egyébként nem is olyan nagyon gyakori, hiszen az eddigi 41-ből mindössze 5-ször volt esős a futam Montréalban, és 5 olyan év volt, ahol szükség volt piros zászlós fázisra. A sirályok, de még inkább
az erdei mormoták viszont ennél jóval gyakrabban színesíteni szokták a kanadai versenyhétvégéket.
Az Észak-Amerikában őshonos állatfaj ugyanis előszeretettel zavarja meg a pilóták versenyzését, akik ha időben észlelik a mormotákat, el tudják rántani a kormányt, ha azonban hirtelen lepik meg őket, akkor az állatoknak esélyük sincs a túlélésre – mindkettőre bőven volt már példa az évek során.
A jelenlegi mezőnyből mindössze hárman ismerik, milyen érzés a dobogó tetejére állni a rendszerint kaotikus eseményekkel teli montréali versenyhétvége végén. Fernando Alonso még 2006-ban tudott nyerni, majd hét alkalommal győzött Lewis Hamilton, tavaly pedig Verstappen a pole-ból indulva ünnepelhetett.
A hollandnak idén minden esélye megvan, hogy duplázzon, és egyben megszerezze a Red Bull történetének 100. futamgyőzelmét,
hiszen a legutóbbi három verseny az övé lett, köztük a monacói és a montmelói futam rajt-cél győzelemmel.
„Mindig jó visszatérni Montréalba, ez egy nagyszerű város, és a rajongók is azok. A pálya nagyon egyedi a régi típusú rázókövek és a különleges táj miatt is.
Nagyon fontos lesz, hogy megtaláljuk a megfelelő beállításokat és az egyensúlyt az egyenesbeli sebesség és a kanyarok között.
Természetesen a tavalyi győzelmemre még mindig emlékszem, remélhetőleg ezen a hétvégén is tudunk valami hasonlót elérni" – nyilatkozta Verstappen, aki egy siker esetén utolérné a 41 győzelemmel álló Ayrton Sennát az örökranglista ötödik helyén.
Csapattársa, Sergio Pérez már nincsen ilyen jó formában. A legutóbbi két hétvégén az időmérőn hibázott, így végül a versenyen esélytelen volt a dobogóra is. Kanadában pedig szintén nem remekel: 2012-ben 3. lett, azóta viszont meg sem közelíti azt az eredményét, az elmúlt három futamon pedig pontot sem szerzett. A mexikói ennek ellenére fogadkozott a hétvége előtt.
„Alig várom, hogy a hétvégén újra autóba ülhessek.
A Spanyol Nagydíj óta Milton Keynesben voltam, keményen dolgoztam a csapattal, és úgy érzem, jó munkát végeztünk
és volt néhány nagyon konstruktív beszélgetésünk. Tudom, mit kell tennem, hogy visszatérjek abba a formába, amelyre képes vagyok, és
csapatként tudjuk, milyen autó kell ahhoz, hogy a legjobban teljesítsek"
– mondta Pérez.
A Red Bull legnagyobb kihívójának az Aston Martin ígérkezik. Ugyan Fernando Alonso a hazai nagydíján különböző problémák miatt messze volt a dobogótól, a Kanadába hozott fejlesztések és a csapathoz jobban passzoló pálya nagyban segíthetik az újabb kiváló eredményeket. Alonso tavaly a balszerencsés vasárnap ellenére megmutatta, hogy mire képes Montréalban, Lance Stroll pedig az akkor jóval gyengébb Aston Martinnal is pontot tudott szerezni. A kanadai pilóta a dobogót is reálisnak érzi a hazai közönsége előtt, Alonso pedig visszavágna a Mercedesnek a Spanyol Nagydíjért.
„Ha a konstruktőri pontversenyt nézzük, el kell ismerni, hogy a Mercedes fontos pontokat szerzett, viszont mi a Ferrarit múltuk felül. Ráadásul
Kanadában és Silverstone-ban még több fejlesztés érkezik az autóra.
Egy átlagos időmérő után Hamilton előtt indultunk volna [Spanyolországban], és jobb esélyeink lettek volna. Ám az csak egy futam volt,
Kanadában pedig úgyis szétzúzzuk őket"
– nyilatkozta Alonso.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is úgy nyilatkozott, hogy az alapján nem lenne meglepő, ha Kanadában visszaállna a szezon elején látható erősorrend. Az osztrák szakember ugyanis megerősítette, hogy a montréali pálya nem igazán passzol a W14-eshez.
„A spanyolországi eredmény jól megérdemelt jutalom volt a Brackley-ben és Brixworth-ban végzett erőfeszítésekért, hogy pályára tudtuk hozni a fejlesztési csomagunkat – mondta Toto Wolff. – Elégedettek voltunk a teljesítménnyel, ami új kiindulópontot jelentett az építkezéshez, de az elvárásainkat is kezelnünk kell: ez egy olyan pálya volt, amely passzolt az autónkhoz. Számítanunk kell arra, hogy
a közvetlen riválisaink erősebbek lesznek a következő versenyeken.
A hosszú egyenesek és a lassú kanyarok miatt
a montréali nem olyan pálya, amelytől azt várjuk, hogy olyan jól illeszkedjen az autónk beállításaihoz, mint a barcelonai.
Így is az eredményünk maximalizálására törekszünk, a pálya jellegzetességei pedig további lehetőséget biztosítanak a W14 megismerésére és a fejlesztéseinkbe való beépítésre."
A 800. dobogós helyezését továbbra is csak távolról üldöző Ferrari szintén fejlesztésekkel érkezett két hete Spanyolországba, ám Carlos Sainz a hazai versenyén a második rajtkockából az ötödik helyig csúszott vissza, míg az időmérőjét elrontó Charles Leclerc pontszerzésre sem volt képes. A csapatfőnök ennek ellenére érzékelt fejlődést a csapatnál, és a francia szakember a tavalyi eredmények miatt is optimistán várja az észak-amerikai hétvégét.
„Úgy érkezünk Kanadába, hogy tudjuk, hogy
az SF-23-mal még van hová fejlődni a versenytempóban. A legutóbbi hétvégén bevezetett fejlesztések viszont azt eredményezték, hogy az autó jobban viselkedett
– mondta Frédéric Vasseur. – Tavaly Montréalban mindkét pilótánk nagyon jól versenyzett, Carlos a második helyen végzett úgy, hogy a győztest egészen a célig nyomás alá helyezte, míg
Charles a rajtrács utolsó sorából verekedte át magát a mezőnyön, hogy megszerezze az ötödik helyet.
A Ferrari mindig is rengeteg támogatást kapott Kanadában, és reméljük, hogy ezen a hétvégén erős teljesítménnyel tudjuk ezt meghálálni a tifosinak."
Ha a győzelemért vagy a dobogós helyekért nem is feltétlenül, a pontszerzést érő pozíciókért garantáltan óriási csata lesz vasárnap.
Az Aston Martin mellett a Williams is fejlesztéseket hozott Kanadába, méghozzá Alexander Albon számára – az egyenesekben villámgyors autóval pedig ezt ki is használhatja a brit-thai pilóta.
Még nagyobb esélye van talán a pontszerzésre az utóbbi futamokon egyértelműen ötödik erőnek számító és szintén újításokkal érkező Alpine-nak, és a tavaly Kanadában remeklő, konstruktőrként a 200. versenyére készülő Alfa Romeónak.
Valtteri Bottas a legutóbbi hét montréali nagydíját ponttal zárta, ennél hosszabb sorozata senkinek sincsen a mezőnyben.
A McLaren már nem lehet ilyen bizakodó. Lando Norris ugyan Spanyolországban megmutatta, hogy egy körön szinte bármire képes, de a versenytempó hiánya és a sok erős rivális mellett a wokingiakat az is hátráltathatja, hogy
a Kanadai Nagydíjak történetének legsikeresebb csapataként 2014 óta képtelenek pontot szerezni Montréalban.
Azonban ha az időjárás – és esetleg az állatvilág egy-két képviselője – valóban közbeszól, akkor a Kanadai Nagydíj a teljes szezon legfordulatosabb hétvégéjét hozhatja, hiszen itt amikor eső van, akkor mindig felborul a papírforma. Így joggal reménykedhet a Red Bull-drukkereken kívül szinte mindenki abban, hogy ezúttal sem a kiszámíthatóság lesz a jellemző Montréalban. És az energiaitalos csapat viszonylag eredménytelen kanadai múltja mellett szinte csak ez az, amiben a riválisok reménykedhetnek, ha meg akarják akadályozni Verstappen újabb elképesztő fölényét.
Helyezés | Versenyző | Csapat | Pont |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 393 |
2. | Lando Norris | McLaren F1 Team | 331 |
3. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 307 |
4. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 262 |
5. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | 246 |
6. | George Russell | Mercedes-AMG | 192 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG | 191 |
8. | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 149 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | 62 |
10. | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 31 |
(az időpontok magyar idő szerint értendőek)