A Katari Nagydíj vasárnapi futamán történt gyors ütközés hamar megpecsételte a Mercedes sorsát: Hamilton már 400 méter után kiesett, Russell pedig egy defekt miatt már az első kör végén kiállt kerékcserére, és a mezőny végére esett vissza. Andrew Showlin vezető versenymérnök szerint azért csatázott a két brit, mert eltérő gumikon indultak egy kényszerhelyzet miatt.
"A közepesben, amin mehetett volna, annyira kevés kör volt, hogy valójában nagyon közel állt a lágy keverék élettartamához. Miután George nagyon jól rajtolt a lágyon az előző napon, majd a gumija a biztonsági autós újraindításoknál is nagyon jól működött,
úgy döntöttünk, a lágyon indítjuk Lewist, mert a rajtnál előnyt jelentett, és nem jelentett igazi hátrányt a körszám szempontjából" -
magyarázta a Mercedes mérnöke, miért állították Hamiltont a sprinten gyors visszaesést produkáló lágyra, amit a mezőny nagy része igyekezett kerülni vasárnap.
A harmadik helyről induló Hamilton a rajtnál hamar utolérte a második pozícióból startoló Russellt, és az első kanyarban meg akarta előzni, ám hatalmasat hibázott, mert túl kevés helyet hagyott a csapattársának. Shovlin szerint előre felkészítették a pilótákat erre, és külön kérték őket, hogy ne rontsák egymás helyzetét a csatározással.
"A kezdő gumi kiválasztását mindkét versenyzővel megvitattuk vasárnap délelőtt. Előre tudtuk, hogy van rá esély, hogy Lewis jobban rajtoljon és megelőzze George-ot az első kanyarnál. Végig számoltunk tehát ezzel.
Mivel eltérő taktikán voltak, fontos volt, hogy ne veszítsenek időt az egymással való csatázással. Ez világos volt. Ugyanakkor nem alkalmaztunk csapatutasítást a versenyen. Ami az első kanyarban történt, az egyszerű hiba volt" -
írta meg az m4sport.hu, miként zárta rövidre a baleset okát Shovlin, aki arról nem beszélt, hogy a jövőben fognak-e alkalmazni csapatutasítást az ilyen jellegű szituációkban.
Hamilton egyébként később pénzbüntetést kapott, mert a balesete után gyalog átment a pályán.