Vágólapra másolva!
Vasárnap délután a McLaren ausztrál pilótája, Oscar Piastri nyerte a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíjat, ezzel a 23 éves versenyző pályafutása 35. F1-es futamán megszerezte első győzelmét. A mogyoródi futam egyébként bővelkedett drámai pillanatokban, ugyanis 3 körrel a vége előtt még a McLaren brit pilótája, Lando Norris volt az élen, de a csapata utasítására átengedte a győzelmet Piastrinak. A harmadik helyre a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton futott be, aki 345. futamán megszerezte a 200. dobogós helyezését.

Az első pénteki szabadedzést a Ferrari spanyol pilótája, Carlos Sainz nyerte, mögötte a címvédő és háromszoros világbajnok, a Mogyoródon tavaly és tavalyelőtt is diadalmaskodó Max Verstappen végzett, míg a harmadik helyen a Ferrari monacói versenyzője, Charles Leclerc végzett. A második szabadedzésen már alakult a McLaren dominanciája, ugyanis Lando Norris végzett az élen, ráadásul a brit pilóta a harmadik szabadedzést, majd a szombati időmérőt is megnyerte. A szombati kvalifikáción aztán a csapattársa, az ausztrál Oscar Piastri zárt a második helyen, így 

a McLaren óriási tettet vitt véghez a Hungaroringen, ugyanis az angol csapat legutóbb 4226 nappal ezelőtt tudott mindkét autójával az első sorból indulni.

F1 Grand Prix of Hungary - Qualifying
A Herendi-sisakos Lando Norris volt a Magyar Nagydíj legfőbb esélyese
Fotó: NurPhoto via AFP/Alessio Morgese

A vasárnapi futam előtt történt egy kis változtatás a Hungaroringen, ugyanis az időmérőn a Q3 hajrájában a Visa RB pilótája, Cunoda Júki szélesebben vette az 5-ös kanyart, a kereke így belelógott az idén elhelyezett műfüves részbe, melynek köszönhetően az autója megcsúszott és nagy erővel a falba csapódott. A japán versenyzőt a balesete után egészségügyi okokból pihenőre kötelezték, ugyanis Cunoda a Red Bull mérései szerint 50 G-s erővel csapódott be.

Cunoda balesete után az FIA változtatást eszközölt a Hungaroringen, az 5-ös kanyar kijáratánál a műfüves szakasz utolsó négy méterét sóderágyra cserélték.

A legutóbbi két mogyoródi nagydíjat megnyerte, most azonban a holland vb-címvédő Max Verstappen nem érzete úgy, hogy esélye lenne a győzelemre. 

A McLaren általában gyorsabb a versenyek alatt, nem hiszem, hogy hirtelen gyorsabbak leszünk náluk a verseny során. Ha gyorsabb vagy, megelőzöd őket, de ha nem, akkor tudnak csapatjátékot játszani” – mondta a háromszoros világbajnok holland, aki a harmadik helyről rajtolt a Hungaroringen. 

Sergio Pérez mexikói szurkolói is megérkeztek a Hungaroringre
Fotó: AFP/Isza Ferenc

A rajtrács: 

  1. Lando Norris (brit, McLaren), Oscar Piastri (ausztrál, McLaren)
     
  2. Max Verstappen (holland, Red Bull), Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari)
     
  3. Lewis Hamilton (brit, Mercedes), Charles Leclerc (monacói, Ferrari)
     
  4. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin), Lance Stroll (kanadai, Aston Martin)
     
  5. Daniel Ricciardo (ausztrál, RB), Cunoda Juki (japán, RB)
     
  6. Nico Hülkenberg (német, Haas), Valtteri Bottas (finn, Sauber)
     
  7. Alexander Albon (thaiföldi, Williams), Logan Sargeant (amerikai, Williams)
     
  8. Kevin Magnussen (dán, Haas), Sergio Pérez (mexikói, Red Bull)
     
  9. George Russell (brit, Mercedes), Csou Kuan-jü (kínai, Sauber)
     
  10. Esteban Ocon (francia, Alpine), Pierre Gasly (francia, Alpine)


A futam délelőttjén lehűlt az idő, azonban a versenyhez közeledve egyre melegebb lett az időjárás, a forró aszfalt pedig kicsinálja a gumikat, így a szakértők két kiállásos versenyre tippeltek a rajt előtt.  

A pole-pozícióból rajtoló Lando Norris 20 perccel a kezdés előtt arról panaszkodott, hogy valami nem stimmel a gázpedáljával, nem úgy működik, ahogy kellene. Azonban a McLaren csapata még időben ki tudta cserélni a hibás alkatrészt, így a brit pilóta gond nélkül el tudott rajtolni. 

Azonban a piros lámpák kialvása után Norris borzalmasan rajtolt, így a csapattársa, Oscar Piastri került az élre, ráadásul Max Verstappen is elképesztő tempóban indult, szélárnyékból meg is előzte Norrist, bár utána leterelték a pályáról, de vissza tudott jönni a McLaren brit versenyzője elő, így a holland vb-címvédő nyerni tudott egy pozíciót. 

A rajt után fej-fej mellett a két McLaren és a Verstappen Red Bullja
Fotó: MTI/Kovács Tamás

Az eset után Norris a McLaren istálló azon tanakodott, hogy Verstappennek vissza kellene adnia a pozíciót, majd a holland is megkapta az utasítást a csapatárdión, hogy okosabb lenne visszaengednie Norrist, így a negyedik körben a két pilóta helyet cserélt, a holland visszacsúszott a harmadik helyre, hogy ne kockáztassa a büntetést. 

A folytatásban együtt maradt az első ötös. Piastri, Norris, Verstappen, Hamilton és Leclerc volt a sorrend. Ami viszont bonyolította a helyzetet, hogy egyre melegebb lett a Hungaroringen, az aszfalt hőmérséklete felment egészen 48 fokig, így a pilóták spóroltak a közepes keverékű gumikkal. 

Az 15. kör környékén Piastri közel négy másodperc előnnyel vezetett a Hungaroringen, Norris pedig azt az üzenetet kapta rádión, hogy na a csapattársával, hanem a harmadik Verstappennel versenyezzen. 

A 17. körben jött az első dominó, amikor Lewis Hamilton kijött kerékcserére, őt Lando Norris követte, ekkor Verstappen feljött a második a második helyre, míg a két Ferrari, Leclerc és Sainz voltak a harmadik és a negyedik helyen. A 19. körben az éllovas Pisatri is kijött a boxba, és sikerült Norris elé és a két Ferrari mögé bejönnie a negyedik helyre. 

A 22. körben Verstappent is kihívták kerékcserére, majd érkezett Sainz is, így Leclerc került az élre, mögötte pedig várakozott a két McLaren, hogy a Ferrari másik pilótáját is kihívják kerékcserére. Miután ez megtörtént, újra Piastri került az élre, őt Norris követte, a harmadik helyen azonban a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton autózott, aki július 7-én megnyerte Brit Nagydíjat. 

Max Verstappen kerékcseréje
Fotó: AFP/Martin Divisek

A 35. körben Verstappen megérkezett Hamiltonra a kettes kanyarban, de túlságosan mélyre engedte az autóját, lesodródott a poros ívre, így az autója lecsúszott a pályáról és nem tudta megelőzni a brit legendát. Ráadásul a két korábbi világbajnok csatározása az élen autózó Piastrinak jött a legjobban, mert így az ausztrál zavartalanul autózhatta a saját tempóját. Három körrel később Verstappen ismét megérkezett Hamiltonra, de a holland újabb támadása nem ért célt, ráadásul a Red Bull pilótájára megérkezett Leclerc is.

A két vb-győztes legenda csatározásával egyedül maradt az élen a két McLaren, csapatrádión pedig megkapták az utasítást, hogy harcolhatnak egymással, de csakis ésszel. 

A 41. körben azonban véget ért egy időre a harc, ugyanis Hamiltont és Leclerc-t is kihívták a boxba, így Verstappen feljött a harmadik helyre. 

PIASTRI, Oscar
Piastri a kerékcseréje után nem tudott visszajönni az élre
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A 46. körben aztán kihívták Norrist, így Verstappen javított még egy helyet, míg a brit pilóta a negyedik helyre tudott visszajönni. Egy körrel később aztán az éllovas Piastri is megérkezett a boxba, ahol megkapta a közepes keverékeket a végére. Ekkor Verstappen autózott az élen, Norris a második volt, Piastri pedig a lassú kerékcseréje miatt csak a harmadik helyre jött vissza, így a hajrában óriási csatára volt kilátás a két McLaren között. 

Az 50. körben aztán Verstappen is kijött a boxba, így visszaállt a világ rendje, a két McLaren az élre került, azonban most Norris volt elől, a pályafutása első futamgyőzelmére hajtó Piastri pedig próbálta üldözni a csapattársát. 

Ezt követően Verstappen dühbe gurult, amiért a kerékcseréje után öt pozíciót vesztett és kiszállt a futamgyőzelemért vívott harcból, a csapatrádión pedig közölte az istállójával, hogy hagyják nyugodtan versenyezni, mert éppen próbál valamit visszahozni abból, amit ők elrontottak. 

Az utolsó tíz körre már csak az volt a kérdés, hogy vajon Norris lesz-e az első, vagy pedig a McLaren megpróbálja megnyeretni a futamot Piastrival, aki végig az élen volt, de a hibás kerékcsere taktikája miatt Norris mögé került. Azonban úgy tűnt, a brit pilóta nem igazán volt partner ebben, ugyanis egyáltalán nem lassított, hogy egyre gyorsabb köröket autózott az élen. 

NORRIS, Lando
Lando Norrisnak 10 körrel a vége előtt már 5 másodperces előnye volt
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A McLaren istállóból azonban folyamatosan duruzsoltak Norris fülébe, hogy engedje győzni Piastrit, azonban a brit pilóta tíz körrel a vége előtt már 5 másodperces előnnyel vezetett. Aztán megjegyezte, hogy ő szívesen előreengedi a csapattársát, de ahhoz előbb neki meg kellene érkeznie mögé. 

A 63. körben aztán majdnem jött egy drámai fordulat.

 Az idegből versenyző Verstappen akarta megelőzni Hamiltont, azonban a holland Red Bulljának hátsó kereke összeért Hamilton jobb elsőjével, így a Verstappen kocsija bukkant egyet és kisodródott a pályáról, de a holland folytatni tudta a versenyt, csak visszacsúszott az ötödik helyre, mert nem csak Hamiltont nem tudta megelőzni, hanem Leclerc is megelőzte őt. 

Öt körrel a vége előtt azt csapatrádión azt mondták Norrisnak, hogy „világbajnoki címet csak akkor lehet nyerni, ha egy csapat ott van a hátad mögött”, ezzel is arra célozva, hogy előre kellene engednie Piastrit, aki megérdemelné a futamgyőzelmet. 

PIASTRI, Oscar; NORRIS, Lando
Oscar Piastri nyerte a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíjat és megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Három körrel a vége előtt aztán Norris megtört, és a célegyenesben lelassította az autóját és átadta a vezetést Piastrinak, majd azt üzente a csapatrádión sértődötten, hogy: „ne szóljatok semmit.”

Az utolsó két körben már semmi nem változott, így a 23 éves Oscar Piastri megnyerte pályafutása első futamát, Lando Norris lett a második, így a McLaren a 2021-es Olasz Nagydíj óta először aratott kettős győzelmet az F1-ben. A harmadik helyre a Mercedes hétszeres világbajnok pilótája, Lewis Hamilton érkezett be, így a brit legenda megszerezte pályafutása 200. dobogós helyezését. 

Magyar Nagydíj, Hungaroring (70 kör, 306,630 km, a pontszerzők):
1. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 1:38:01.989 óra
2. Lando Norris (brit, McLaren) 2.141 másodperc hátrány
3. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 14.880 mp h.
4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 19.686 mp h.
5. Max Verstappen (holland, Red Bull) 21.349 mp h.
6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 23.073 mp h.
7. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 39.792 mp h.
8. George Russell (brit, Mercedes) 42.368 mp h.
9. Cunoda Juki (japán, RB) 1:17.259 perc h.
10. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 1:17.976 p h.
11. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 1:22.460 p h.
12. Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 1 kör h.
13. Nico Hülkenberg (német, Haas) 1 kör h.
14. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 1 kör h.
15. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1 kör h.
16. Valtteri Bottas (finn, Sauber) 1 kör h.
17. Logan Sargeant (amerikai, Williams) 1 kör h.
18. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1 kör h.
19. Csou Kuan-jü (kínai, Sauber) 1 kör h.
feladta: Pierre Gasly (francia, Alpine, műszaki hiba, 33. kör)
leggyorsabb kör: 1:20.305 perc (Russell, 55. kör) 

A vb-pontversenyek állása:
1. Verstappen 265 pont
2. Norris 189
3. Leclerc 162
4. Sainz 154
5. Piastri 149
6. Hamilton 125
7. Pérez 124
8. Russell 116
9. Alonso 45
10. Stroll 24
11. Hülkenberg 22
12. Cunoda 22
13. Ricciardo 11
14. Oliver Bearman (brit, Ferrari) 6
15. Gasly 6
16. Magnussen 5
17. Albon 4
18. Ocon 3
19. Csou 0
20. Sargeant 0
21. Bottas 0
   
Konstruktőrök listája:
1. Red Bull 389 pont
2. McLaren 338
3. Ferrari 322
4. Mercedes 241
5. Aston Martin 69
6. RB 33
7. Haas 27
8. Alpine 9
9. Williams 4
10. Sauber 0

Hirdetés: Ha kedvet kapott a fogadáshoz, keresse fel a Szerencsejáték Zrt. Tippmix Pro oldalát, ahol azonnal fogadhat, játszhat, nyerhet.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!