A gépkocsik március 15-ig esedékes súlyadóját az idén elsőként nem önbevallás, hanem a gépjármű-nyilvántartás alapján kellett kivetni, ami súlyos zavarokat okoz az okmányirodákban a központi adatbázis pontatlansága miatt. Erről Dióssy László veszprémi polgármester, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke számolt be. A kötelező biztosítással kapcsolatban szintén tapasztalnak pontatlanságokat. A díjfizetést elmulasztó autósokat az okmányirodáknak kell felszólítaniuk, ám a gépjármű-nyilvántartás gyakran téves adatai alapján olyanok is kapnak figyelmeztetést, akik rendelkeznek érvényes szerződéssel - írja a Népszabadság.
A polgármesteri hivatalok gyakran olyan személyekre róttak ki súlyadót, akik már évekkel korábban eladták autójukat, és azt be is jelentették. Az ilyen kocsit általában nem íratta át a vevő. Az ügyintézők helyzetét nehezíti, hogy a régi tulajdonos sokszor már nem tudja bemutatni az adásvételi szerződést. A polgármester szerint miközben egyértelműen az állampolgárok mulasztottak, az okmányirodák munkatársain csattan az ostor. Egy-egy nagyobb városban több száz ilyen ügy fordul elő. Dióssy László úgy véli, hogy az okmányirodákat fenntartó önkormányzatok számára pótlólagos forrást kellene biztosítani a többletfeladatok finanszírozására.
Urbán György, a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal vezetője szerint a gépjármű-nyilvántartás adatai 2001 óta teljesen megbízhatóak, ám a korábbi bejegyzések között akad téves is. Urbán a lapnak elmondta, az önbevalláson alapuló rendszerrel szakítani kellett, mert sok autós nem jelentette be az önkormányzatnál a járművet, és így súlyadót sem fizetett.
A gépjármű-igazgatási feladatokat 2001-ben vették át a rendőrségtől az okmányirodák. Azóta valamennyi adatot számítógépen tartják nyilván. Az akkor bevezetett új forgalmi engedélynek az egyik lapja letéphető, a volt tulajdonosnak ezzel kell bejelentenie a jármű eladását, és az adásvétel tényét a vevőnek átadott üzemben tartói lapra is be kell jegyezni. Ellenőrzéskor így a rendőr azonnal látja, ha az autót nem íratták át. Korábban azonban a vásárlót semmi nem kényszerítette arra, hogy a tulajdonjog megváltozását bejelentse - mondta Urbán.
A hivatalvezető ugyanakkor elismerte, hogy a kötelező biztosításokkal kapcsolatos pontatlanságokért nem az ügyfelek tehetnek. A biztosítók adatai alapján nyolcvanezer nem fizető autós közül legalább ötvenezer tévesen került be a rendszerbe, mivel új járművek értékesítésekor nem a megkötött előszerződést "kötvényesítik", hanem másik szerződés készül, de előfordul, hogy a biztosítók késve közlik az adatokat - derül ki a Népszabadság cikkéből.