Az X-Triál sokkal több, mint egy sport. Izgalommal és feszültséggel teli ügyességi és technikai motorverseny. Az X-Trial egy új koncepciósport, amely lehetővé teszi a versenyzők számára, hogy átéljék és megtapasztalják saját határaikat. A lélegzetelállító extrém helyzetek elképesztő látványt nyújtanak a közönségnek. Az X-Trial egy fiatal, vonzó és dinamikus sport, amely páratlan élményt kínál ahhoz, hogy személyesen átélhessük ezt az egyedülálló, lenyűgöző technikai motorversenyt. Izgalmas és gyors tempója miatt hatalmas rajongótáborral rendelkezik szerte a világon.
Mivel a szakág valamennyi fedett pályás versenyét sportarénában rendezik, így mindenki számára teljes rálátás nyílik a pálya egészére, tehát a versenyek teljes szakasza jól átlátható. A világszínvonalú, félelmetes mutatványokkal és non-stop akciókkal fűszerezett esemény a FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) és a MAMS (Magyar Motorsport Szövetség) hivatalos versenye.
Az első fordulóban az induló kilenc versenyzőt három futamba osztják. Minden futam minden versenyzőjének egy hat szakaszból álló pályával kell megküzdenie egymás után úgy, hogy összesen maximum 6 perc áll rendelkezésükre a szakaszok egymás utáni leküzdésére. Miután mindhárom futam befejeződött, a versenyzőket 1-től 9-ig rangsorolják – függetlenül attól, hogy melyik futamban indultak. Az első forduló hat legjobb versenyzője tovább jut a második fordulóba. Itt a hat kvalifikált versenyzőt két hármas futamba osztják. A versenyzőknek ismét teljesíteniük kell a hat szakaszból álló pályát úgy, hogy ne lépjék át a 6 perces időkorlátot. A két legjobban teljesítő versenyző jut tovább a döntőbe. Először az egyik, majd a másik versenyzőnek kell újra teljesítenie a szakaszokat. A forduló végén a legjobb pontszámmal rendelkező versenyző lesz az X-Trial budapesti győztese.
A több szakaszból álló világbajnokságnak 8 fordulója van és minden fordulóban 9 versenyző indul. Egy adott versenyen az győz, aki a legkevesebb hibapontot gyűjti be az adott fordulóban.
A versenyzők minden helyszínen az elért helyezésüknek megfelelően pontot szereznek. Míg az 1. helyezés 20 pontot ér, az utolsó, 9. helyen záró motoros 1 pontot kap. A világbajnokságot végül az a versenyző nyeri meg, és az lesz az adott év világbajnoka, aki a 8 forduló alatt a legtöbb pontot gyűjti össze.