A 41. alkalommal megrendezendő Magyar Körverseny legújabb kori történetét 2015 óta írják. Az előtte lévő öt évben a magyar kerékpársport soha nem látott mélységekbe került, aminek tökéletes leképezéseként egyszerűen nem volt se igény, se pénz egy többnapos versenyre. Voltak ugyan kivételek nemzetközi megmérettetésekre, mint amilyen a Central European Tour vagy a Miskolc-Kassa, de ezek gyakorlatilag nulla érdeklődést vonzottak.
Ez idő tájt az országúti szakágat kevés ember tartotta fent, Kusztor Péteren és Lovassy Krisztiánon kívül nem igazán volt nemzetközi szintű bringás.
2015 óta folyamatosan nő az érdeklődés a kerékpársport iránt.
Ennek a versenyigazgató, Eisenkammer Károly kiemelkedő tevékenysége miatt, és a magyar állam támogatásának is köszönhetően ismét megrendezett Tour de Hongrie mellett egy tehetséges fiatal generáció felnövése is az oka.
A 2020-as verseny alkalmával ott tartunk, hogy jövőre a jelenleg a harmadosztálynak megfeleltethető 2.1-es besorolású viadal a World Tour alatti második vonalnak számító Pro Seriesbe kerülhet, alig öt év kőkemény munkájával.
A valaha volt legnagyobb kerékpárversenyt szervezzük Magyarországon. Itthon nem is sejtjük, hogy külföldön mekkora érdeklődés övezi a versenyt
– mondta Eisenkammer Károly az M4 Sportnak, utalva arra, hogy a közmédia sportcsatornája mellett az Eurosporton - összesen 80 országban - is látható lesz a magyar kör.
Mióta létezik helikopteres közvetítés, azóta egy-egy verseny már nem pusztán a kerékpársportról szól, hanem egyfajta országimázs és útifilm is. Ezért nem mindegy, hogy a szervezők merre vezetik az útvonalat. Ebből a szempontból is jó választás, hogy a verseny Esztergomban kezdődik, majd egy Pilist is érintő körpályán háromszor körbetekerve visszatér a királyi városba. Ne legyünk meglepve, ha a helikopter a Dunakanyarból is mutat majd pár képkockát.
Minden négyzetcentiméterét ismerem a kaptatónak, tudom, hol vannak gödrök, tudom, hol lehet megpihenni. Ilyen szempontból biztosan előnye van egy hazai versenyzőnek
- mondta Dina Márton csapatának, a Kometa-Xstra Cycling Teamnek az első szakaszról, aki ismerős körülmények között kezdené jól a Tourt.
A mezőny vasárnap az Alföld felé veszi az irányt, ahol előbb Hajdúszoboszló, majd hétfőn Nyíregyháza mutathatja meg magát a világnak, mint célhelyszín. Közben olyan látványosságokat is érint a „karaván", mint a Kilenclyukú híd, vagy a második szakasz kiindulópontjának számító Debrecen, hazánk második legnagyobb települése.
A negyedik szakasz a sárospataki vártól Kazincbarcikáig tart, az összes közül ez lehet a legtrükkösebb etap, köszönhetően a tardonai körpályának, ahol egy kisebb emelkedővel is meg kell küzdenie az indulóknak.
A Tour királyetapja különleges módon mégis az utolsó szakasz lesz.
Miskolcról a Bükkön át Eger érintésével hazánk legmagasabb pontján, a Kékestetőn lesz a befutó.
Ráadásul kétszer is meg kell mászniuk a hegyet: előbb Markazról, majd Gyöngyösről. Apró könnyítés, hogy az igazán nehéz, Mátraháza után következő részét csak második alkalommal kell teljesíteniük. Ha már a járvány miatt megváltoztatták a szakaszok sorrendjét, és Esztergom helyett ezzel az etappal ér véget a Tour de Hongre, akkor az lenne a tökéletes forgatókönyv, ha itt dőlne el a sárga trikó sorsa.
Ami fontos, a szurkolók kimehetnek az utak mellé, de csak bizonyos szabályok betartása mellett. Jelenlétük nagy segítség lehet a hazai versenyzőknek, akik nem feltartott kézzel pattannak nyeregbe.
Látva, hogy az elmúlt egy-két évben milyen fantasztikus teljesítményt nyújtottak a fiatal magyar kerékpárosok, egyáltalán nem lesz extra nyomás számukra, hogy mindenki jó eredményt vár tőlük még egy ilyen páratlanul erős mezőnyben is. Mindkét 1998-as születésű tehetségünknek reális esélye lehet az összetett dobogóra:
A CCC-ben tekerő Valter Attila és a Mitchelton-Scott újonca, Peák Barnabás is bizonyították augusztusban, hogy kiváló formában vannak.
Ahogyan az előzetes rajtlistát szemléltem, láttam, hogy ez még a tavalyinál is erősebb mezőny lesz. Viszont egy évvel ezelőtthöz képest én is sokat fejlődtem, főként tapasztaltabb lettem
- mondta bizakodva a pénteki csapatbemutató után Valter Attila.
Ez ugyancsak elmondható az egy hete az országos bajnokság mezőnyversenyét megnyerő Filutás Viktorról is, de Dina Márton is jó eredményt érhet el. Az előzetes rajtlista alapján 15 magyar lesz a 119 fős mezőnyben, ami több mint jónak mondható úgy, hogy az öt World Tour-együttes mellett a nyolc Pro Team, a hat kontinentális csapat és a magyar válogatott is hat-hat főt delegál az utakra.
Hiába lesz ott az Israel Start-Up Nation ezúttal is a rajtnál, a címvédő Krists Neilands nem indul az idei viadalon. Ennek egyszerű oka van: a lett bringást a Tour de France-on indítja Chris Frome új csapata. A legnagyobb nevek Janez Brajkovic, Luke Durbridge, Jan Barta, Andrea Guardini és Rory Sutherland lesznek, mindannyian nemzetközileg ismert versenyzők.
De ugyanez elmondható a Valter, Peák, Dina hármasról is, akiknek megvan a tehetségük ahhoz, hogy később háromheteseken is helyt álljanak. Valternak akár már az őszi Girón vagy Vueltán is, de ne szaladjunk ennyire előre. Egyelőre maradjunk Magyarországon, és élvezzük azt az öt napot és 826 kilométert, amit hazánkban töltenek. Az pedig, ha Lengyel Tamás 2005-ös sikere után ismét sikerülne itthon tartani a sárga trikót, csak extra adalék lenne.
Az ötnapos kerékpáros körversenyről az Origo a helyszínről tudósít majd.